ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καύσιμα: «Παράνομα» τα 5 στα 100 πρατήρια – Γιατί μπορεί να είναι παγίδα η χαμηλή τιμή

Τιμή καυσίμων
Το Newsbomb.gr μίλησε για την πορεία της τιμής των καυσίμων και τις «παγίδες» στους καταναλωτές με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας και τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων
ΙΝΤΙΜΕ/Φωτογραφία αρχείου

Το Newsbomb.gr μίλησε για την πορεία της τιμής των καυσίμων και τις «παγίδες» στους καταναλωτές με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας και τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων

Η τιμή των καυσίμων στην Ελλάδα αποτελεί πάντα ένα ζήτημα-«φωτιά» για επιχειρήσεις και νοικοκυριά τα οποία βλέπουν την αμόλυβδη να βρίσκεται στα επίπεδα του 1,770 ευρώ το λίτρο έχοντας σημειώσει μια αύξηση της τάξης περίπου των 30 λεπτών σε σχέση με τις αρχές του χρόνου καθώς η μέση τιμή την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου ήταν της τάξης των 1,483 λεπτά το λίτρο.

Το Newsbomb.gr μίλησε με τους δύο βασικούς θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου, τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ), Μιχάλη Κιούση, και τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Θέμη Κιουρτζή, επιχειρώντας να ρίξει φως στα μυστικά της τιμής των καυσίμων αλλά και στο πώς μπορεί να προστατευτεί ο καταναλωτής από τους επιτήδειους.

Κοινή συνισταμένη και των δύο ήταν αφενός ότι τα καύσιμα είναι υπερφορολογημένα στην Ελλάδα - «από το 2010» τονίζει στο Newsbomb.gr ο κ. Κιούσης – και αφετέρου ότι οι έλεγχοι είναι ελλιπείς και σίγουρα «πίσω» σε σχέση με την παραβατικότητα η οποία, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΠΕΚ, κινείται στα επίπεδα του 5% όσον αφορά τα πρατήρια και του 10% όσον αφορά τον όγκο των καύσιμων που διακινούνται στην αγορά. «Και το 5% είναι τεράστιος αριθμός γιατί είναι ικανό να επηρεάσει μια αγορά» εξηγεί ο κ. Κιουρτζής.

Όσον αφορά την πορεία της τιμής των καυσίμων ο Μιχάλης Κιούσης εξήγησε ότι «το πετρέλαιο είναι ένα χρηματιστηριακό προϊόν και όποιος κάνει εκτίμηση πέφτει έξω. Υπάρχει το τελευταίο διάστημα μια σταθεροποίηση, δεν έχουμε το ράλι που υπήρξε τους πρώτους μήνες του 2021. Ας ελπίζουμε ότι θα υπάρξει μια διεθνής αποκλιμάκωση». «Τη διαφορά δεν θα την κάνουν τα 7 ή τα 8 σεντς ανά λίτρο. Για την αγοραστική δύναμη που έχουν οι Έλληνες η τιμή των καυσίμων θα έπρεπε να είναι στα 1,35 ευρώ/λίτρο» πρόσθεσε ο κ. Κιούσης.

Ο Θέμης Κιουρτζής από την πλευρά του σημειώνει ότι «αυτό που θα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχει χρονοκαθυστέρηση ανάμεσα στην τιμή του αργού πετρελαίου και στην τελική τιμή των καυσίμων στα πρατήρια. Και η χρονοκαθυστέρηση αυτή είναι μεγαλύτερη στην αύξηση και μικρότερη στη μείωση».

Το δεύτερο που ρωτήσαμε τους δύο πρόεδρους των ενώσεων που εκπροσωπούν τους βενζινοπώλες στην Ελλάδα είναι το πώς εξηγείται η απόκλιση στι τιμές των καυσίμων ανάμεσα και σε πρατήρια στον ίδιο δρόμο. «Η φτηνή ή η ακριβή τιμή μπορεί να είναι αποτέλεσμα λάθος ανταγωνισμού. Είναι προϊόν όχι υγιούς ανταγωνισμού» σχολίασε ο πρόεδρος της ΟΒΕ. «Οι πολύ φθηνές τιμές δεν έχουν λογική κέρδους και αυτό κάποιον θα πρέπει να τον απασχολεί» δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ.

Και οι δύο, πάντως, αυτό που κάλεσαν τους καταναλωτές είναι να μην παρασύρονται από την χαμηλή τιμή ή και από την υψηλή τιμή. «Δεν έχει λογική να δουλεύει κανείς χωρίς περιθώριο κερδών» σημειώνει με νόημα ο Θέμης Κιουρτζής προσθέτοντας ότι το τελευταίο διάστημα οι καταναλωτές δείχνουν να επηρεάζονται σε μικρότερο βαθμό από το ύψος της τιμής για το πιο πρατήριο θα επιλέξουν. «Ο καταναλωτής καλό είναι να εμπιστεύεται τον πρατηριούχο της γειτονιάς. Καλό είναι να μην ψάχνει μόνο με κριτήριο την τιμή. Δεν είναι το κριτήριο μόνο η τιμή» προσθέτει ο Μιχάλης Κιούσης.

«Το σημαντικό στην αγορά, όμως, είναι να είναι το καύσιμο νόμιμο. Η αγορά έχει πολύ σοβαρά προβλήματα νομιμότητας και το κράτος απέχει από το να μειώσει την παραβατικότητα που αυξάνεται. Και αυτό για τον καταναλωτή σημαίνει να τον κλέβουν στην αντλία, να του πουλάνε λαθραίο καύσιμο ή να του πουλάνε νοθευμένο καύσιμο» προσθέτει με νόημα ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ τονίζοντας ότι αυτό που διεκδικούν και οι δύο ομοσπονδίες είναι «η νομιμότητα».

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΟΒΕ «επειδή η τεχνολογία προχωράει πρέπει να γίνουν και πιο ποιοτικοί έλεγχοι. Οι έλεγχοι σε όλο τον κλάδο πρέπει να γίνουν ποιοτικοί» με τον πρόεδρο της ΠΟΠΕΚ να τονίζει ότι «υπάρχει δυσαρμονία στους ελέγχους. Τα μεγάλα «ψάρια» δεν πιάνονται και εκεί φέρουν την ευθύνη οι ελεγκτικές αρχές». Παράλληλα ο Θέμης Κιουρτζής επικρίνει τα «δύο μέτρα και δύο σταθμά» της αντιμετώπισης των μεγάλων παραβατών και των μικρών παραβατών λέγοντας ότι «το υπουργείο Οικονομικών δικαιολογείται για τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων των μεγάλων λαθρεμπόρων τα προσωπικά δεδομένα ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης την ίδια ώρα δημοσιοποιεί όλα τα στοιχεία όσων κάνουν μικροπαραβάσεις».

Από την πλευρά της η κυβέρνηση διαμηνύει ότι δεν προτίθεται να προχωρήσει στη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης για τα καύσιμα έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού της την απώλεια εσόδων που θα φέρει μια τέτοια κίνηση για τα δημόσια ταμεία.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.