ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακρίβεια: Εξωφρενικές αυξήσεις, ποια προϊόντα είναι απλησίαστα - Ανάχωμα το «καλάθι της νοικοκυράς»

Σούπερ Μάρκετ Ακρίβεια, τιμές
Σημαντικές ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα
Intime News

Αύξηση τιμών έως 57% σε προϊόντα που χρησιμοποιούμε καθημερινά - Ελπίδες για «φρένο» στην ακρίβεια με το «καλάθι της νοικοκυράς»

Σημαντικές ανατιμήσεις στον καφέ (+16,9%), τη ζάχαρη (+33,4%) και το φρέσκο γάλα (+24,3%), καταγράφηκαν τον Αύγουστο του 2022 στην ΕΕ, σε σχέση με τον Αύγουστο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (Eurostat) που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.

Ειδικότερα, τα στοιχεία για τον Αύγουστο του 2022 δείχνουν ότι η τιμή του καφέ στην ΕΕ ήταν κατά μέσο όρο 16,9% υψηλότερη από τον Αύγουστο του 2021. Η μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή του καφέ στην ΕΕ τον Αύγουστο του 2022 καταγράφηκε στη Φινλανδία (+43,6%) στη Λιθουανία (+39,9%), τη Σουηδία (+36,7%), την Εσθονία (+36,4%) και την Ουγγαρία (+34,3%).

Η τιμή του φρέσκου πλήρους γάλακτος αυξήθηκε κατά μέσο όρο 24,3% μεταξύ Αυγούστου 2021 και Αυγούστου 2022, ενώ για το φρέσκο γάλα με χαμηλά λιπαρά αυξήθηκε κατά 22,2% την ίδια περίοδο. Οι υψηλότερες ετήσιες αυξήσεις στις τιμές του πλήρους λιπαρού γάλακτος μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ καταγράφηκαν στην Ουγγαρία (+51,7%), τη Λιθουανία (+46,8%), την Κροατία (+43,5%), την Τσεχία (+43,3%) και τη Λετονία (+40,1%), και για γάλα χαμηλών λιπαρών στη Λιθουανία (+50,2%), στην Κροατία (+41,2%), στην Εσθονία (+38,9%), στη Γερμανία (+30,6%) και στην Ουγγαρία (+30,1%).

Ο μεγαλύτερος ετήσιος πληθωρισμός τον Αύγουστο του 2022 αναφέρθηκε για τη ζάχαρη (+33,4%), με αξιοσημείωτη άνοδο στην Πολωνία (+109,2%), ακολουθούμενη από την Εσθονία (+81,2%), τη Λετονία (+58,3%), τη Βουλγαρία (+44,9%) και την Κύπρο (+43,2%).

Τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι και τα τρία είδη (καφές, γάλα και ζάχαρη) κατέγραψαν αύξηση στις τιμές σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Αύξηση έως 57% σε προϊόν που χρησιμοποιούμε καθημερινά

Μαζί με τον καφέ την ζάχαρη αλλά και το γάλα, περισσότερα βασικά προϊόντα έχουν σημειώσεις δυσθεώρητες αυξήσεις, με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να περιορίζουν τις αγορές τους.

Ενδεικτικά οι αυξήσεις στων τιμών σε:

Τρόφιμα

  • Τυροκομικά έως 30%
  • Αλλαντικά έως 8,5%
  • Γαλακτοκομικά έως 7%
  • Κρέατα 7%
  • Αρτοσκευάσματα έως 19%
  • Κονσέρβες, ελαιόλαδο, κρασιά έως 10%
  • Σάλτσες για ζυμαρικά έως 21%

Ποτά, καφές, σνακ

  • Αναψυκτικά και ροφήματα έως 35%
  • Αλκοολούχα ποτά έως 13%
  • Ελληνικός καφές έως 12%
  • Σοκολατοειδή έως 12%
  • Σνακ έως 12%

Σύμφωνα με τη Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας ΙΝΚΑ, υπάρχουν προϊόντα που παρουσίασαν μεγάλη αύξηση στην τιμή μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα, όπως οι χαρτοπετσέτες οι οποίες από 1,74€ στις 7/9/2022, πήγαν 2,49€ στις 1/10/2022, καταγράφοντας αύξηση 43%. Το βιτάμ 250 γρ. από 1,14€, πήγε 1,43€ - 1,47€. καταγράφοντας αύξηση 57% έως 61%, και το ειδικό γάλα για αλλεργικό βρέφος από 13€ - 14,5€ στις 8/9/2022, πήγε 29€ - 34€ στις 15/9/2022.

Τα προϊόντα που παρουσιάζουν μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή τους μέσα σε ένα 6μηνο είναι τα εξής:

ΠΡΟΪΟΝΤΑΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022ΑΥΞΗΣΗ
1 kg φέτα9,74€11,09€+13,8%
1/2 kg γαλοπούλα5,43€6,35€+17%
750gr GOUDA6,15€6,95€+13%
ψωμί τοστ (700 gr)1,82€2,07€+13,7%
1 κιλό αλεύρι1,45€1,69€+16,5%
2 κιλά ζάχαρη1,64€2,58€+57,3%
1 μουστάρδα1,18€1,42€+20,3%
1/2 kg φασόλια1,79€1,89€+5,5%
2 πακέτα μακαρόνια1,70€1,76€+3,5%

Την ίδια ώρα πολλές επιχειρήσεις για να αποφύγουν νέες ή μεγαλύτερες αναπροσαρμογές τιμών που θα έστρεφαν τους καταναλωτές σε ανταγωνιστές τους προχώρησαν σε κάποια τρικ, αφήνοντας την ίδια συσκευασία στο προϊόν αλλά μειώνοντας την ποσότητα.

Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης μίλησε στο Newsbomb.gr για «το νέο φαινόμενο εξαπάτησης του καταναλωτή με βάση τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Καταναλωτή». Και συνέχισε κάνοντας λόγο για «στημένο παιχνίδι» καθώς οι βιομηχανίες «ξεκίνησαν το καθεστώς της μείωσης της ποσότητας» ώστε να κρατιέται ίδια η τιμή των προϊόντων, αλλά σε μικρότερη ποσότητα και με την ίδια ακριβώς συσκευασία, για να μη φαίνεται η αύξηση της τιμής τους.

«Τερτίπια των εταιριών ώστε να εξαπατήσουν τους καταναλωτές», τονίζει φανερά εκνευρισμένος ο κ. Λεχουρίτης, δίνοντας παράλληλα παραδείγματα όπου συσκευασίες προϊόντων από 100ml έγιναν 80ml ή από 1 κιλό έγιναν 800 γραμμάρια.

  • Γιαούρτι από 250 γρ. σε 200 γρ. - 220 γρ.
  • Κρουασάν από 90 γρ. σε 70 γρ.
  • Πατατάκια από 120 γρ. σε 90 γρ.
  • Ψωμί από 1 κιλό σε 870 γρ.
  • Χαρτί υγείας από 1 κιλό σε 800 γρ.
  • Γατοτροφές / σκυλοτροφές από 2 κιλά σε 1.800 γρ.
  • Μακαρόνια από 500 γρ. σε 450 γρ.

«Έχουμε οριζόντια μείωση σε ποσότητες συσκευασμένων τροφίμων, αλλά και σε συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά».

Ανάχωμα το «καλάθι της νοικοκυράς»

Το «καλάθι της νοικοκυράς», όπως τονίζει ο ΓΓ Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, θα δεσμεύσει την συγκράτηση των τιμών ορισμένων βασικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ.

Εξηγώντας την λειτουργία του νέου μέτρου ο κ. Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στην ΕΡΤ, υπογράμμισε ότι σύντομα αναμένεται να οριστούν ορισμένες βασικές κατηγορίες προϊόντων τα οποία θα περιέχονται στο λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς». Ως αποτέλεσμα οι τιμές αυτών των προϊόντων θα παρακολουθούνται στενά σε σχέση με τις ανατιμήσεις ώστε να συγκρατηθούν προς τα κάτω.

Όλα τα προϊόντα συνεχίζουν να ελέγχονται με βάση το πλαφόν κερδοφορίας. Τα προϊόντα όμως που τα ίδια τα σουπερ μάρκετ θα θέσουν μέσα στο «καλάθι της νοικοκυράς» θα έχουν υποχρεωτικά μικρότερη ανατίμηση από τον τρέχοντα πληθωρισμό, διευκρίνισε.

Η συγκράτηση των τιμών στα συγκεκριμένα προϊόντα θα προκύπτει μετά από συμφωνία των σουπερμάρκετ με τους προμηθευτές τους, είπε.

Για το θέμα της απόρριψης της ενδεχόμενης μείωσης του ωραρίου των καταστημάτων, ο ΓΓ εμπορίου είπε πώς το θέμα ξεκίνησε από τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης. Το απορρίψαμε διότι θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από όσα θα έλυνε, είπε.

Σχετικές ειδήσεις