ΚΟΣΜΟΣ

Ρωσικό πετρέλαιο στα ρεζερβουάρ της Ευρώπης ακόμα και μετά το εμπάργκο

Ρωσικό πετρέλαιο στα ρεζερβουάρ της Ευρώπης ακόμα και μετά το εμπάργκο
Ρωσικό τάνκερ με πετρέλαιο
Associated Press

Σύμφωνα με πηγές του Reuters, είναι πολύ πιθανό να συνεχίσει να εισάγεται το ρωσικό πετρέλαιο από χώρες της Ευρώπης, χωρίς να το ξέρουν.

Οι Ευρωπαίοι είναι πολύ πιθανό να έχουν ακόμα ρωσικό πετρέλαιο στις δεξαμενές τους ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος των κυρώσεων, επειδή οι ρυθμιστικές αρχές δεν διαθέτουν εργαλεία για τον εντοπισμό της προέλευσης του καυσίμου όταν έχει περάσει από άλλες χώρες.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις εισαγωγές ρωσικού αργού από τις 5 Δεκεμβρίου και θα απαγορεύσει τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου, καθώς επιχειρεί να στερήσει τα έσοδα από το πετρέλαιο στη Ρωσία. Η Βρετανία σταμάτησε τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου.

Πηγές της αγοράς επεσήμαναν στο Reuters πως το γεγονός ότι η προέλευση του αργού δεν μπορεί να εντοπιστεί μετά τη διύλιση και ανάμειξή του καθιστά πιθανό το σενάριο ποσότητες ρωσικού diesel να παραδοθούν σε χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, και αυτές να το εξάγουν. Μάλιστα, από τις πρώτες ημέρες του πολέμου η Ρωσία πωλούσε πετρέλαιο με σημαντικές εκπτώσεις σε χώρες όπως η Ινδία, η Τουρκία και η Κίνα, πράγμα που σημαίνει ότι τα διυλιστήριά τους είχαν πολύ μεγάλα περιθώρια κέρδους στα τελικά προϊόντα που παρήγαγαν.

Παράλληλα, το ρωσικό αργό πετρέλαιο έπεσε στην αγορά εμπορευμάτων της Αγίας Πετρούπολης στα 57 δολάρια ανά βαρέλι, δηλαδή 3 δολάρια χαμηλότερα από το πλαφόν που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ευρώπη επιδιώκει να αναπληρώσει έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως μετά τις ρωσικές απώλειες, σύμφωνα με τον Eugene Lindell, αναλυτή της εταιρείας συμβούλων FGE. Έχει ήδη αρχίσει να αντικαθιστά τις ρωσικές εισαγωγές diesel με διυλισμένο προϊόν από τη Μέση Ανατολή, αλλά οι αναλυτές αναμένουν επίσης ότι η Ινδία θα διυλίσει περισσότερα βαρέλια και θα αυξήσει τις εξαγωγές diesel στην Ευρώπη.

Τα ολλανδικά τελωνεία, τα οποία επιβλέπουν τον σημαντικό εμπορικό και αποθηκευτικό κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, οι βρετανικές αρχές και το Διεθνές Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων (ICE) θα ελέγχουν τα επίσημα πιστοποιητικά προέλευσης των πλοίων εισαγωγής. Σε περίπτωση αμφιβολίας, τα τελωνεία του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας μπορούν να ζητήσουν πρόσθετα έγγραφα για προσδιορίσουν την προέλευση του εμπορεύματος, όπως συμφωνίες, τιμολόγια ή δελτία αποστολής από φορτωτικές.

Το ICE θα εξετάζει επίσης τα πιστοποιητικά εκφόρτωσης και τις αποδείξεις από τα διυλιστήρια για το πού έχει γίνει η επεξεργασία του εμπορεύματος. Για να γίνει αποδεκτό οποιοδήποτε diesel ως μη ρωσικής προέλευσης, η Βρετανία, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ICE απαιτούν να έχει υποστεί ουσιαστική επεξεργασία εκτός Ρωσίας.

«Η μεταποίηση θεωρείται ουσιαστική μόνο εάν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο της διαδικασίας που πραγματοποιείται σε επιχείρηση εξοπλισμένη για τον σκοπό αυτό», αναφέρει η βρετανική κυβέρνηση.

Η ανάμειξη ρωσικού diesel σε άλλη χώρα με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του. Η διύλιση, όμως, ρωσικού αργού (Urals) σε diesel -σε άλλη χώρα- θα το έκανε.

Πώς θα μπορούσαν να μεταφερθούν ρωσικά φορτία;

Πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι είναι πρακτικά αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του αναμεμειγμένου ή διυλισμένου diesel και είναι δύσκολο να παρακολουθηθούν οι μεταφορτώσεις από πλοίο σε πλοίο (STS), πράγμα που σημαίνει ότι αυτές οι πτυχές των κυρώσεων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την «καλή θέληση» των παραγόντων της αγοράς, σύμφωνα με δύο πηγές της πετρελαϊκής βιομηχανίας που μίλησαν στο Reuters.

Ο όγκος των μεταφορτώσεων μεταξύ δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία έχει «αυξηθεί δραματικά» από τον Φεβρουάριο, δήλωσε η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων και αναλύσεων Windward.

«Αν ξεφόρτωνες ρωσικό diesel σε ένα πιο «χαλαρό» λιμάνι, θα μπορούσες να το αναμείξεις και να το εξάγεις εκ νέου με διαφορετική φορτωτική και διαφορετική προέλευση», είπε στο Reuters μία από τις πηγές, που ασχολείται με την αποθήκευση και τη μεταφορά πετρελαιοειδών.

Ο ρόλος της Τουρκίας

Το ρωσικό diesel είναι πιθανό να παραδοθεί και να επανεξαχθεί από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, ανέφεραν στο Reuters πηγές της αγοράς.

Η Ρωσία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα πλοία της για να μεταφέρει diesel στην Τουρκία, όπου μπορεί να μεταφερθεί σε δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους, δήλωσαν δύο πηγές της βιομηχανίας.

«Θα πίστευα ότι η Τουρκία επανεξάγει τα βαρέλια ή ίσως υποκαθιστά τα βαρέλια στη χώρα και εξάγει περισσότερο από την εγχώρια παραγωγή της», δήλωσε ο επικεφαλής αναλυτής της Kpler Kevin Wright.

Η Ευρώπη έχει ήδη αρχίσει να αντικαθιστά τις ρωσικές εισαγωγές ντίζελ με διυλισμένο προϊόν από τη Μέση Ανατολή, αλλά οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ινδία θα διυλίσει περισσότερο ρωσικό αργό και θα αυξήσει τις εξαγωγές ντίζελ προς την Ευρώπη.

Το ευρωπαϊκό πλαφόν

Το ευρωπαϊκό πλαφόν απαγορεύει στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού, εκτός εάν πωλούνται σε τιμή χαμηλότερη από την τιμή των 60 δολαρίων το βαρέλι. Παρά τις έντονες αντιδράσεις και τις απειλές της Ρωσίας, το ρωσικό αργό, που διαπραγματεύεται στο χρηματιστήριο εμπορευμάτων της Αγίας Πετρούπολης, έχασε 7,5% στις 6 Δεκεμβρίου, πέφτοντας στο επίπεδο των 57,27 δολαρίων ανά βαρέλι.

Παρά την μεγάλη διαφορά στις τιμές - το brent κινείται στο επίπεδο των 80 δολαρίων ανά βαρέλι και το αμερικανικό WTI στο επίπεδο των 75 δολαρίων - πολλές από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των «γιγάντων» BP και Shell, έχουν επιβάλει από μόνες τους κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή.

Η απόφαση της Ρωσίας να σταματήσει να πουλάει πετρέλαιο σε χώρες ή εταιρείες που τηρούν το πλαφόν, σε συνδυασμό με τις ασφαλιστικές δυσκολίες, σημαίνει ότι «οι ιδιοκτήτες των mainstream δεξαμενόπλοιων δεν θα είναι σε θέση να φορτώσουν ρωσικό αργό», δήλωσε η γαλλική ναυλομεσιτική εταιρεία BRS.

Ωστόσο, μικρότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη δεξαμενόπλοια, που φροντίζουν να πλέουν με σβηστά τα GPS, ανέφεραν αρκετές πηγές του κλάδου, προσθέτοντας ότι αυτές έχουν συνάψει ασφαλιστήρια συμβόλαια με παρόχους στην Ινδία.

Η BRS επισημαίνει επίσης ότι 111 γερασμένα τάνκερ έχουν πωληθεί σε ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Φεβρουάριο, πιθανόν για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.

Διαβάστε ακόμα:

Το ανέκδοτο, το σίριαλ με το πλαφόν και τα παιχνίδια της Ούρσουλας

«Βουτιά» στην τιμή του πετρελαίου - Κάτω από τα 75 δολάρια ο WTI

Bloomberg: Η Ρωσία εξετάζει να ορίσει δικό της πλαφόν στο πετρέλαιο