ΓΙΩΡΓΟΣ E. ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΗΣ

Η ΕΤΕπ ξεμπλοκάρει οδικούς άξονες και 45.000 θέσεις εργασίας!

Η ΕΤΕπ ξεμπλοκάρει οδικούς άξονες και 45.000 θέσεις εργασίας!

Μήπως τελικά υπάρχουν και καλά νέα; Λέω, μήπως… Γιατί ακούω πως κάτι κινείται πέριξ των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων. Ξέρετε, εκείνων που έχουν μπλοκάρει οι τράπεζες, επειδή αρνούνται να τιμήσουν την υπογραφή τους και να δώσουν τα δάνεια που έχουν υποσχεθεί (εγγράφως...). Και που στερούν 45.000 θέσεις εργασίας από τον τόπο!

Τα 'χουμε πει και παλιότερα: Τα μεγάλα οδικά έργα της χώρας έχουν μείνει στη μέση. Με συνέπεια, χώρια που μένουμε με τους δρόμους-καρμανιόλες (ακόμη χειρότερα, τώρα, με τα παρατημένα εργοτάξια…), χώρια που πληρώνουμε τα μαλλιοκέφαλά μας σε διόδια, ο τόπος -όλοι μας- χάνουμε και 45.000 δουλειές. Σαράντα πέντε χιλιάδες άνθρωποι, αυτοί και οι οικογένειές τους, θα έτρωγαν ψωμί αν οι τράπεζες έκαναν αυτό που έχουν συμφωνήσει. Προσθέστε σε αυτούς και τα δορυφορικά επαγγέλματα (καντίνες, εστιατόρια, μαγαζιά κ.λπ.) και θα δείτε πού σκαλώνει η πολυπόθητη ανάπτυξη.

Ομως, οι τράπεζες δε βάζουν φράγκο. Οι μεν ελληνικές γιατί, απλά, δεν έχουν. Οι δε ξένες γιατί καθόλου βέβαιες δεν είναι ότι το ελληνικό κράτος θα υπάρχει και αύριο το πρωί. Γι' αυτό και άρχισαν κάτι περίεργα, ζητώντας να αυξηθεί το επιτόκιο για τα δάνεια που θα χορηγούσαν, από 3,8-4% στο 8% (στα οποία, βέβαια, πρέπει να προστεθεί και το κέρδος 12% του παραχωρησιούχου)! Με μόνο στόχο, οι απίστευτες απαιτήσεις τους να οδηγήσουν τις διαπραγματεύσεις σε αδιέξοδο και να μην υποχρεωθούν να διαθέσουν τα ποσά για τα οποία έχουν δεσμευθεί.

Την περασμένη Παρασκευή, όμως, προέκυψε μια εξέλιξη που αλλάζει το σκηνικό. Προς το καλύτερο. Μια εξέλιξη που μπορεί είτε να αφαιρέσει τον παράγοντα «ιδιωτικές τράπεζες» από την εξίσωση, είτε να τις αναγκάσει να ανταποκριθούν στις δεσμεύσεις τους ξεχνώντας τους παράλογους όρους.

Την περασμένη Παρασκευή, λοιπόν, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ανταποκρίθηκε έμπρακτα στο αίτημα του υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννη Μαγκριώτη, να παρέμβει και να αναλάβει η ίδια τη χρηματοδότηση των τεσσάρων οδικών αξόνων (ο πέμπτος, ο «Μορέας», Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα – Σπάρτη, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί), βγάζοντας –ουσιαστικά- εκτός παιχνιδιού τις ιδιωτικές τράπεζες και αναλαμβάνοντας η ίδια τις δανειακές συμβάσεις. Η ΕΤΕπ ζήτησε, με επιστολή της, τεχνικά και χρηματοδοτικά στοιχεία για τα τέσσερα μεγάλα έργα, ώστε να δρομολογήσει τις αποφάσεις της. Η όλη διαδικασία απαιτεί περίπου ένα τρίμηνο. Πρέπει να προηγηθεί η αλλαγή του σχετικού κανονισμού του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ή, αλλιώς, του περιβόητου μηχανισμού διάσωσης, EFSF, ώστε 1-1,5 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ να μπορέσει να διατεθεί ως εγγύηση στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Μια τέτοια κίνηση -που σήμερα δεν προβλέπεται- θα επιτρέψει στην ΕΤΕπ να μοχλεύσει περί τα 4-5 δισ. ευρώ και, με αυτά, να ξεμπλοκάρει τα τέσσερα μεγάλα οδικά έργα στην Ελλάδα, αγοράζοντας ουσιαστικά τα δάνεια που έχουν εκχωρήσει οι συμβεβλημένες τράπεζες και αρνούνται σήμερα να διαθέσουν.

Προς την κατεύθυνση της αλλαγής του κανονισμού, ο Γ. Μαγκριώτης έχει ήδη έρθει σε επαφή με τους Ελληνες ευρωβουλευτές όλων των κομμάτων, ώστε να γίνει συντονισμένο lobbying και να διασφαλίσουμε ότι δε θα υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση στις αποφάσεις της ΕΤΕπ. Ο υφυπουργός Υποδομών θεωρεί ότι, προς αυτή την κατεύθυνση, βοηθά και η πρόσφατη εκλογή του Γερμανού Σοσιαλδημοκράτη Martin Schulz στη θέση του προέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Σε κάθε περίπτωση, η εμπλοκή της ΕΤΕπ θεωρείται βέβαιο ότι θα λειτουργήσει προς την κατεύθυνση της πίεσης των ιδιωτικών τραπεζών, που –μέχρι πρότινος- λειτουργούσαν γνωρίζοντας ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει άλλη εναλλακτική: ή θα προχωρούσε τα έργα μαζί τους ή καθόλου. Πλέον, οι τράπεζες θα χρειαστεί να «βάλουν νερό στο κρασί τους», αν δε θέλουν να βρεθούν εκτός παιχνιδιού. (Βέβαια, πρακτικά, τουλάχιστον οι ελληνικές τράπεζες δεν έχουν καμία δυνατότητα συμμετοχής στη χρηματοδότηση πριν ολοκληρωθεί το PSI και η –επακόλουθη- ανακεφαλαιοποίησή τους. Τότε, όμως, θα έχει ενισχυθεί και η εμπιστοσύνη των ξένων στην ελληνική οικονομία)

Στο υπουργείο Υποδομών αισιοδοξούν ότι μπορεί να υπάρξει κινητικότητα των έργων –σε επίπεδο γραφειοκρατίας- περί τα τέλη Μαρτίου. Και οι εκσκαφείς σε «Ολυμπία Οδό» (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα), αυτοκινητόδρομο «Αιγαίου» (Μαλιακός μέχρι το Κλειδί), Κεντρικής Ελλάδας (από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία) και «Ιόνια Οδό» (από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα) να πάρουν μπρος στις αρχές καλοκαιριού. Αντε να δούμε…

Γιώργος Ε. Χριστοφορίδης

like3

Κάντε στη σελίδα του blog στο facebook!

follow2

Κάντε στη σελίδα του blog στο twitter!