ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Icap: Κόβουν ακόμα και τα απορρυπαντικά οι 'Ελληνες

Icap: Κόβουν ακόμα και τα απορρυπαντικά οι 'Ελληνες

Η αγορά των απορρυπαντικών και των σαπουνιών την τελευταία πενταετία, παρουσιάζει πτώση της τάξης του 4%, σύμφωνα με έρευνα της ICAP.

Εκτιμάται μάλιστα, ότι η πτώση αναμένεται στην συνολική αξία όλων των κατηγοριών απορρυπαντικών - σαπουνιών την προσεχή διετία, λόγω αύξησης των συνεχόμενων προσφορών. Ως θετικό στοιχείο θεωρείται η «επιστροφή» μέρους της παραγωγής απορρυπαντικών και η μικρή ανάκαμψη (2,8%) της εγχώριας παραγωγής.

Παράγοντες του κλάδου υποστηρίζουν ότι, σύμφωνα με τις ισχύουσες συνθήκες και τάσεις, η συνολική κατανάλωση των απορρυπαντικών- σαπουνιών (σε ποσότητα) θα παρουσιάσει μικρή μείωση το 2014 ενώ για το 2015 προβλέπεται να κινηθεί μεταξύ στασιμότητας και μικρής αύξησης.

Το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής εγχώριας αγοράς καλύπτεται από λίγες μεγάλου μεγέθους εταιρείες. Μεταξύ των μεγάλων εταιριών αναπτύσσεται έντονος ανταγωνισμός, με σκοπό τη κατάκτηση όλο και μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς. Κυρίαρχη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων επιχειρήσεων του κλάδου καταλαμβάνουν οι θυγατρικές πολυεθνικών εταιρειών, οι οποίες λειτουργούν βάσει των προτύπων που θέτουν οι μητρικές τους και προμηθεύονται από αυτές μέρος ή το σύνολο των προϊόντων τους.

Η εγχώρια αγορά απορρυπαντικών- σαπουνιών παρουσίασε ανοδική τάση το χρονικό διάστημα 1990- 2008, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 2,5%. Την τελευταία πενταετία, ωστόσο, το συνολικό μέγεθος αγοράς μειώθηκε, με μέσο ετήσιο ρυθμό περίπου 4%. Η εισαγωγική διείσδυση ανήλθε σε 36,4% το 2013, ενώ οι εξαγωγές κάλυψαν το 36% της εγχώριας παραγωγής».

Το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής αγοράς καλύπτεται από τα απορρυπαντικά ρούχων και τα απορρυπαντικά οικιακού καθαρισμού, με μερίδιο 37,3% και 36,5% αντίστοιχα το 2013. Η συμμετοχή των μαλακτικών και των απορρυπαντικών πιάτων διαμορφώθηκε σχεδόν σε 11% για την κάθε κατηγορία. Η φαινομενική κατανάλωση των σαπουνιών κάλυψε περίπου το 5% της συνολικής αγοράς το ίδιο έτος.

Με βάση τον ομαδοποιημένο ισολογισμό από δείγμα 14 αντιπροσωπευτικών επιχειρήσεων του κλάδου, το σύνολο του ενεργητικού το 2012, παρουσίασε μείωση 7,2% σε σχέση με το 2011. Τα ίδια κεφάλαια των επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν κατά 8,6% το ίδιο έτος. Οι συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων του δείγματος υποχώρησαν κατά 12,8% το 2012/11, ενώ το μικτό κέρδος μειώθηκε κατά 14,4%. Εξαιτίας των μειωμένων λοιπών λειτουργικών εξόδων, το λειτουργικό αποτέλεσμα βελτιώθηκε (κατά 18,7%) το 2012/11. Ωστόσο, τα κέρδη (προ φόρων) περιορίστηκαν κατά 14,1%, ενώ τα κέρδη EBITDA αυξήθηκαν 10,8%, το ίδιο έτος.

Διαβάστε επίσης

Μεγάλη πτώση των λιανικών πωλήσεων σε τρόφιμα-ποτά