ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ

Όλα «φορτωμένα» στην… πλάτη των Ελλήνων

Όλα «φορτωμένα» στην… πλάτη των Ελλήνων

Το ελληνικό δημόσιο «πληρώνει» και τα… σπασμένα στις κατασκευαστικές εταιρίες, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για παραλείψεις, καθυστερήσεις και διάφορες άλλες «αγκυλώσεις» που προκάλεσαν το μπλοκάρισμα της ολοκλήρωσης των έργων

Σε έναν κόσμο αγγελικά πλασμένα θα έπρεπε, διότι τα γεγονότα άλλα πιστοποιούν, όλες οι ενέργειες του ελληνικού δημοσίου για την κατασκευή των εθνικών οδών, να είχαν ως κύριο μέλημά τους τη διασφάλιση των συμφερόντων του κράτους, άρα και των πολιτών αυτού του τόπου.

Και όμως, από τα μέχρι τώρα ευρήματα της έρευνας του Newsbomb για τα δημόσια έργα, τον τρόπο ανάθεσης, παρακολούθησης υλοποίησης και παραλαβής – διαχείρισής τους, προκύπτουν ουκ ολίγα δεδομένα, άκρως ανησυχητικά στην πλειοψηφία τους.

Διότι φαίνεται ότι ελάμβαναν χώρα και ορισμένες διαδικασίες που μοιάζουν αρκετά «παράξενες», καθώς οι παραχωρησιούχοι όχι μόνο πήραν «κοψοχρονιά» την εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων αλλά παράλληλα έβαλαν πανάκριβα διόδια και απαιτούν από το ελληνικό δημόσιο να τους πληρώνει και ρήτρες καθυστέρησης.

Σύμφωνα με τις αναθεωρημένες συμβάσεις δημοσίου - παραχωρησιούχων, που κυρώθηκαν στη Βουλή τον περασμένο Νοέμβριο, η κατασκευή των μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας θα καλυφθεί στο μεγαλύτερο μέρος με δημόσιο χρήμα.

Η κυβέρνηση υπέκυψε στα «θέλω» των μεγαλοεργολάβων που απαίτησαν νέο «ζεστό» χρήμα από τα δημόσια ταμεία για να επιστρέψουν στα εργοτάξια. Τι εννοούμε;

Πρόσθετη χρηματοδότηση μέσω τραπεζών, με εγγυητή φυσικά το ελληνικό δημόσιο.

Ταυτόχρονα, για την εξυπηρέτηση της χρηματοδότησης των εργολάβων, επανεντάχθηκαν από το ΕΣΠΑ σειρά περιφερειακών κοινωφελών έργων. Εκτός αυτών, οι μεγαλοεργολάβοι απαίτησαν και τις ποινικές ρήτρες καθυστέρησης.

Παράλληλα , η κυβέρνηση συμφώνησε τα έσοδα που θα έχει το δημόσιο από τα διόδια να χρησιμοποιούνται ως ενίσχυση των μεγαλοεργολάβων που διαχειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους, εφόσον τα συνολικά καθαρά έσοδα δεν θα επαρκούν για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και την εξυπηρέτηση των δανειακών τους συμβάσεων! Δηλαδή, αν δεν βγάζουν τα επιθυμητά κέρδη, θα τα δίνει το δημόσιο με… καπέλο!

Με απλά λόγια, μιλάμε για «δημόσια έργα», τα οποία εκμεταλλεύονται οι ιδιώτες. Τα 4 μεγάλα οδικά έργα από ιδιωτικά μετατρέπονται στην πραγματικότητα σε δημόσια χωρίς η Πολιτεία, όμως, να έχει την εκμετάλλευσή τους και με το ελληνικό δημόσιο να αναλαμβάνει όλη την ευθύνη για τη διακοπή των εργασιών αλλά και όλο το ρίσκο της επένδυσης! Και τους πολίτες, φυσικά, να πληρώνουν αδρά για τη διέλευσή τους…

Ποιος υπέγραψε τις συμβάσεις;

Διαβάζοντας τις συμβάσεις παραχώρησης αναρωτιόμαστε με ποια λογική το ελληνικό δημόσιο έβαλε την υπογραφή του.

Ο πρώην υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιάς, υποστήριζε το 2007 ότι «το δημόσιο δεν θα αναλάμβανε κανένα ρίσκο και καμία εγγύηση για τα δάνεια των τραπεζών».

Με τις ανανεωμένες συμβάσεις, ωστόσο, το δημόσιο και εγγυητής των δανείων μπήκε και τη χρηματοδότηση ανέλαβε και τις ρήτρες υπέγραψε να πληρώσει. Κανείς δεν σκέφτηκε πως οι καθυστερήσεις ήταν βέβαιο ότι θα γίνουν, καθώς οι αρχικές συμβάσεις προέβλεπαν ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων σε ένα έτος, κάτι που είναι αδύνατο να γίνει στο ελληνικό κράτος, καθώς οι πολίτες θα προχωρούσαν σε δικαστικές προσφυγές αξιώνοντας μεγαλύτερο αντίτιμο, όπως άλλωστε έχει γίνει και σε άλλες περιπτώσεις απαλλοτριώσεων.

Αποζημίωση και κατά την οικονομική κρίση

Το ελληνικό κράτος θα πληρώνει στους εργολάβους και τα «σπασμένα» της οικονομικής κρίσης καθώς μερίδιο του δημοσίου από τα διόδια εκχωρείται στους παραχωρησιούχους, σε περίπτωση που υπάρχει απώλεια εσόδων λόγω μείωσης της κίνησης. Με λίγα λόγια οι ιδιώτες λένε στην κυβέρνηση: «Εσείς ευθύνεστε για την οικονομική κρίση, εσείς ευθύνεστε που δεν μπορώ να πάρω δάνειο, άρα πληρώστε με».

Το ελληνικό δημόσιο λοιπόν, ως αντάλλαγμα έδωσε στους παραχωρησιουχους ένα μέρος από τα μελλοντικά έσοδα των διοδίων. Η οικονομική κρίση, όμως, άλλαξε τα δεδομένα για τα έργα και ενώ το 2007 τα εκτιμώμενα έσοδα από τα διόδια ήταν 37,7 εκατ. ευρώ για 30 χρόνια, μετά την κρίση εκτιμήθηκε ότι τα έσοδα των διοδίων θα πέσουν στα 14,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή μείωση κατά 62%.

Η εκτίμηση αυτή οδήγησε στην αναστολή του δανεισμού από τις 46 τράπεζες που είχαν αρχικά συμφωνήσει να χρηματοδοτήσουν τα έργα. Και κάπως έτσι, μπλόκαραν τα έργα.

Το ελληνικό δημόσιο, προκειμένου να ξεμπλοκάρουν, αποφάσισε να αναλάβει την κάλυψη μέρους του χρηματοδοτικού κενού από τη μείωση της κυκλοφορίας και από την αναστολή του τραπεζικού δανεισμού δίνοντας περίπου 1,8 δισ. ευρώ για την επανεκκίνηση των έργων. Την ίδια ώρα οι παραχωρησιούχοι αύξησαν και τα διόδια, για να βγάλουν τα… σπασμένα από τις τσέπες των πολιτών. Αλλά τα έργα, κατά ένα μεγάλο ποσοστό, παραμένουν… ανενεργά!

Τις επόμενες ημέρες το Newsbomb θα σας παρουσιάζει μια… καραμπινάτη υπόθεση δικαστικής αντιπαράθεσης, ανάμεσα στο ελληνικό δημόσιο και κατασκευαστική εταιρία, ώστε να αντιληφθείτε άπαντες το μέγεθος του παιχνιδιού που παίζεται στην πλάτη των Ελλήνων φορολογουμένων.

Διαβάστε επίσης:

Ο «παραλογισμός» των διοδίων για δρόμους… φαντάσματα!

Πόσο κοστίζει ένα… χιλιόμετρο εθνικής οδού;

Φάκελος «δημόσια» έργα: Έρχονται αποκαλύψεις