Ο Τζον Μάλκοβιτς ενθουσίασε το κοινό του Ζάγκρεμπ

Ο Τζον Μάλκοβιτς ενθουσίασε το κοινό του Ζάγκρεμπ

Ο διάσημος ηθοποιός και σκηνοθέτης του Χόλιγουντ, Αμερικανός με κροατικές ρίζες, συνόδευσε με ερμηνεία κειμένου τη σόλο συναυλία της διεθνούς φήμης Ρωσίδας πιανίστριας Αναστάσια Τερένκοβα στο Μέγαρο Μουσικής Βάτροσλαβ Λισίνσκι.

Με τη συναυλία και την πρώτη εμφάνιση του Τζον Μάλκοβιτς στο Ζάγκρεμπ, η οποία ενθουσίασε το κοινό, εγκαινιάστηκε ο φετινός κύκλος συναυλιών στο Μέγαρο Μουσικής της κροατικής πρωτεύουσας. Ο Μάλκοβιτς παρουσίασε σε μορφή μονοδράματος κείμενο από το μυθιστόρημα «Περί ηρώων και τάφων» του ιταλικής καταγωγής Αργεντίνου συγγραφέα, λογοτέχνη και ακτιβιστή για τα ανθρώπινα δικαιώματα, Ερνέστο Σάμπατο και συγκεκριμένα από το κεφάλαιο «Έκθεση για τους Τυφλούς» υποδυόμενος τον Φερνάντο Βιδάλ Όλμος, τον σκληρό και φαινομενικά πλήρως διαταραγμένο παρανοϊκό, με εμμονή στους τυφλούς και τον κακό, κεντρικό ήρωα.

Η δυνατή ερμηνεία του Μάλκοβιτς συνοδεύτηκε από τη μουσική του Κοντσέρτου για Πιάνο και Ορχήστρα Εγχόρδων του Άλφρεντ Σνίτκε από τη Ρωσίδα πιανίστρια Αναστάσια Τερένκοβα. Ο ηθοποιός, ο οποίος έχει συμμετάσχει σε περισσότερες 70 ταινίες και έχει προταθεί αρκετές φορές για Όσκαρ, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πρώτη του εμφάνισή στο Ζάγκρεμπ υπενθυμίζοντας ότι συμμετείχε στο Ντουμπρόβνικ στο Φεστιβάλ του βιολονίστα Τζούλιαν Ράχλιν. Ο Τζον Μάλκοβιτς είπε στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ότι πριν από τρία χρόνια με την πιανίστρια Ξένια Κόγκαν συνέλαβαν την ιδέα της απόδοσης του Κονσέρτου για Πιάνο και Έγχορδα του Σνίτκε σε συνδυασμό με το κείμενο του Ερνέστο Σάμπατο, το οποίο ο Μάλκοβιτς προσάρμοσε σε ερμηνεία με μουσική.

Το «νέο έργο», για το οποίο μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι έτσι είναι γραμμένο, έκανε πρεμιέρα πριν από τρία χρόνια στη Σεούλ και από τότε έχει παρουσιαστεί στο Λονδίνο, το Βερολίνο, το Ελσίνκι, το Μπουένος Άιρες και σε πολλά άλλα μέρη.
«Πρόκειται για το άριστα γραμμένο βιβλίο του Ερνέστο Σάμπατο ο οποίος ήταν αστροφυσικός, αλλά και το πρόσωπο, στο οποίο το κράτος της Αργεντινής ανέθεσε να συντάξει μια έκθεση για τους ανθρώπους που εξαφανίστηκαν σε μια φοβερή περίοδο της ιστορίας της Αργεντινής. Είναι ένα μεγάλο έργο, αλλά αυτό που με ενδιέφερε ιδιαίτερα και αυτό που με ενέπνευσε να το συνδέσω με τη μουσική του Σνίτκε είναι ότι το κεφάλαιο «Έκθεση για τους Τυφλούς» έχει την ίδια γραμμή παράνοιας.

Η βασική αρχή ότι οι τυφλοί κυβερνούν τον κόσμο είναι σωστή, μόνο που δεν είναι κατ' ανάγκη οι τυφλοί άνθρωποι για τους οποίους μιλάει ο Σάμπατο. Αυτό το τμήμα του μυθιστορήματος λειτουργεί ως μεταφορά για πολλά πράγματα σε πολλές χώρες και πολιτισμούς, ιδιαίτερα για τη δημοφιλή κουλτούρα του σημερινού κόσμου». Με ιδιαίτερο χιούμορ και τη χαρακτηριστική λεπτή (αυτό)ειρωνεία ο Μάλκοβιτς απάντησε σε ερώτηση για την κροατική καταγωγή του, σύμφωνα με δημοσιεύματα του κροατικού Τύπου. «Χθες επισκέφθηκα το χωριό, στο οποίο φέρεται να γεννήθηκε ο παππούς μου. Ξέρετε μου έχουν πει τα πάντα για την καταγωγή μου και ο πατέρας μου έλεγε για τον πατέρα του ότι ήταν ο μεγαλύτερος ψεύτης του κόσμου.

Όταν πρώτη φορά σε κάποιες εφημερίδες γράφτηκε ότι είμαι κροατικής καταγωγής, η μητέρα μου μού είπε ότι καταγόμαστε από το Μαυροβούνιο, κάτι που δεν είχα ακούσει μέχρι τότε και όταν ήμουν στη Βοσνία μου έλεγαν: «Μα έλα, εσύ είσαι Βόσνιος». Όπως και να έχει μεγάλωσα ως Αμερικανός και δεν έμαθα ποτέ τη σερβο-κροατική γλώσσα, επειδή ο παππούς και η γιαγιά την κρατούσαν σαν μυστικό, ψιθυρίζοντας την στη γωνιά για να μην τους καταλάβει κανείς», είπε ο ηθοποιός. «Ανακάλυψα την Κροατία πολύ αργά», σημείωσε. Ο ηθοποιός επιλέγει τα τελευταία χρόνια την Κροατία για τις διακοπές του και φέτος εθεάθη στην Οπάτιγια, στα παράλια της Αδριατικής.