ΚΟΣΜΟΣ

Unesco: «Κόκκινος συναγερμός» για τη Βενετία - Να μπει στη λίστα απειλούμενων περιοχών

Στην «κόκκινη λίστα» θέλει να εντάξει τη Βενετία η UNESCO
Στην «κόκκινη λίστα» θέλει να εντάξει τη Βενετία η UNESCO
ΑΡ

Η Βενετία πρέπει να προστεθεί σε έναν κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν, δήλωσε η πολιτιστική υπηρεσία του ΟΗΕ.

Η εμβληματική ιταλική πόλη κινδυνεύει από «μη αναστρέψιμες» ζημιές από τον συντριπτικό τουρισμό, την υπερανάπτυξη και την άνοδο της στάθμης της θάλασσας λόγω της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με έκθεση της Unesco.

Στόχος του οργανισμού είναι να ενθαρρύνει την καλύτερη διατήρηση του χώρου για το μέλλον. Ένας εκπρόσωπος του δήμου της Βενετίας είπε ότι θα «διαβάσουν προσεκτικά» την πρόταση, αναφέρει το Reuters και θα τη συζητήσουν με την ιταλική κυβέρνηση.

Η Βενετία είναι γνωστή ως «Γαληνοτάτη», προσωνύμιο που φαίνεται πως δεν της ταιριάζει πλέον. Η έκθεση της Unesco κατηγορεί τις ιταλικές αρχές για «έλλειψη στρατηγικού οράματος» για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει μια από τις πιο γραφικές πόλεις της Ιταλίας.

Είναι ένα πλήγμα για τις αρχές, οι οποίες κατηγορούνται ότι δεν προστατεύουν την ιστορική πόλη και τη γύρω λιμνοθάλασσα. Ωστόσο, ένας από τους πρώην δημάρχους της Βενετίας κατηγόρησε τη διεθνή υπηρεσία κληρονομιάς ότι είναι «ένας από τους πιο ακριβούς και άχρηστους οργανισμούς επί προσώπου γης».

Ο Massimo Cacciari είπε ότι η Unesco κρίνει «χωρίς γνώση» και «δίνει απόψεις δεξιά και αριστερά, τις οποίες θα κάνουμε το καλύτερο για να αγνοήσουμε». «Δεν μας δίνουν καμία χρηματοδότηση για να κάνουμε αλλαγές, το μόνο που κάνουν είναι να επικρίνουν... Σαν να χρειαζόταν η Βενετία την Unesco για να γίνει μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς! Χρειαζόμαστε περισσότερη δράση και λιγότερα λόγια»

Η ένταξη της Βενετίας στη λίστα κινδύνου είχε ήδη προταθεί από την Unesco πριν από δύο χρόνια, αλλά αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή λόγω κάποιων έκτακτων μέτρων που έλαβε η ιταλική κυβέρνηση. Συγκεκριμένα, ένα από αυτά τα μέτρα ήταν η απόφαση για την απαγόρευση μεγάλων πλοίων - όπως τα κρουαζιερόπλοια - στο κανάλι του Αγίου Μάρκου, καθώς και η υπόσχεση να ξεκινήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο διατήρησης της πόλης.

Η απαγόρευση των μεγάλων πλοίων επιβάλλεται - παρόλο που η Unesco λέει ότι πρέπει να επεκταθεί και σε άλλα μοντέλα σκαφών που είναι πολύ ρυπογόνα. Αλλά το σχέδιο για τη διάσωση της Βενετίας δεν εφαρμόστηκε ποτέ και παρέμεινε κενό γράμμα.

Σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα la Repubblica, ειδικοί της Unesco έχουν γράψει πολλές επιστολές στην ιταλική κυβέρνηση ζητώντας ενημερώσεις και ένα χρονοδιάγραμμα. Οι απαντήσεις που έλαβαν κρίθηκαν ανεπαρκείς. Η έκθεση της Unesco, την οποία είδε η εφημερίδα αναφέρει ότι οι αρχές που αντιμετωπίζουν την κατάσταση έκτακτης ανάγκης στην πόλη δεν διαθέτουν στρατηγική για την αντιμετώπιση της απειλής της κλιματικής αλλαγής.

Ένας πλανήτης που θερμαίνεται έχει καταστροφικές επιπτώσεις προκαλώντας άνοδο της στάθμης της θάλασσας, επομένως η Βενετία - η οποία περιβάλλεται από νερό - είναι πολύ ευάλωτη στις πλημμύρες. Επιπλέον, περίπου 28 εκατομμύρια τουρίστες επισκέπτονται τη Βενετία κάθε χρόνο. Αυτό οδηγεί σε όλο και περισσότερα έργα αστικής επέκτασης, τα οποία με τη σειρά τους βλάπτουν την πόλη, σύμφωνα με την Unesco.

Μεταξύ άλλων, η Unesco πιστεύει ότι τα πολυώροφα κτίρια μπορούν να «έχουν σημαντικό αρνητικό οπτικό αντίκτυπο» στην πόλη και θα πρέπει να χτίζονται μακριά από το κέντρο της πόλης. Η Βενετία θεωρείται αδιαμφισβήτητο στολίδι από τους Ιταλούς. Εκτός από το παρατσούκλι για τη γαλήνη της, είναι με τη σειρά της γνωστή ως «η πόλη της αγάπης», «la domitante» (η κυρίαρχη) και η «βασίλισσα της Αδριατικής».

Η Unesco έχει χαρακτηρίσει ως «απειλούμενα» 55 μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς παγκοσμίως, με άλλα 204 να παρακολουθούνται ενεργά από τον οργανισμό λόγω των απειλών που αντιμετωπίζουν. Ο Μεγάλος Κοραλλιογενής Ύφαλος της Αυστραλίας απέφυγε να μπει στη φετινή λίστα παρά το γεγονός ότι παραμένει υπό «σοβαρή απειλή» από την κλιματική αλλαγή και τη ρύπανση των υδάτων.

Αντίθετα, η Unesco θα επανεξετάσει τις προσπάθειες της αυστραλιανής κυβέρνησης για τη διατήρηση των υφάλων ξανά το 2024.