Αλβανία: Σκάνδαλα εκατομμυρίων στη χώρα του Ράμα και της Μπαλούκου

Στην γειτονική Αλβανία μπορεί να μην πληρώνουν τα χρέη τους αλλά παρά τη δραματική μείωση των δημόσιων επενδύσεων, οι πληρωμές για ένα ανύπαρκτο αποτεφρωτήριο στα  Τίρανα προχωρούν κανονικά
Αλβανία: Σκάνδαλα εκατομμυρίων στη χώρα του Ράμα και της Μπαλούκου
6'

Η είδηση που έρχεται από τα Τίρανα είναι εξοργιστική και ενδεικτική του τι συμβαίνει στην Αλβανία με την οποία υποτίθεται ότι πρέπει να διατηρούμε αγαστές σχέσεις: Έφαγαν 3,8 εκατ. ευρώ μέσα σε τέσσερις μήνες για ένα... ανύπαρκτο αποτεφρωτήριο

Στην γειτονική Αλβανία μπορεί να μην πληρώνουν τα χρέη τους αλλά παρά τη δραματική μείωση των δημόσιων επενδύσεων, οι πληρωμές για ένα ανύπαρκτο αποτεφρωτήριο στα Τίρανα προχωρούν κανονικά. Αυτά συμβαίνουθν στη χώρα του Έντι Ράμα και της εκλεκτής του αντιπροέδρου Μπελίντας Μπαλούκου.

Η υπουργός Υποδομών και Ενέργειας της Αλβανίας Μπελίντα Μπαλούκου, νούμερο δύο της κυβέρνησης Ράμα, βρέθηκε στο επίκεντρο αυτού πολύκροτου σκανδάλου που αφορά στην κατασκευή του αποτεφρωτήρα Τιράνων. Eίναι μία από τις σκοτεινές υποθέσεις στις οποίες εμπλέκεται η «σιδηρά κυρία» της γείτονος που παραμένει ωστόσο... στο απυρόβλητο.

Σύμφωνα με στοιχεία της Τοπικής Βάσης Δεδομένων Δαπανών της Αλβανίας, από την 1η Ιανουαρίου έως τις 17 Απριλίου 2024, το Υπουργείο Οικονομικών έχει διαθέσει 392,3 εκατομμύρια λεκ (3,8 εκατομμύρια ευρώ) για το εν λόγω έργο.

Την ίδια στιγμή, οι κρατικές επενδύσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2024 αγγίζουν μόλις τα 4,8 δισεκατομμύρια λεκ, μειωμένες κατά 71% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επενδύσεις του πρώτου τριμήνου του 2024 είναι οι χαμηλότερες από το 2019, ενώ παράλληλα το ταμείο επενδύσεων κεφαλαίου φέτος είναι το υψηλότερο στην ιστορία.

Παρά τις έρευνες και τις κατασχέσεις από το ΣΠΑΚ, το ανύπαρκτο αποτεφρωτήριο θα χρηματοδοτηθεί με 1,27 δισεκατομμύρια λεκ (12 εκατομμύρια ευρώ) φέτος, σημειώνοντας αύξηση 20% σε σχέση με το 2023.

Σύμφωνα με προβλέψεις, το 30% των κονδυλίων για το αποτεφρωτήριο έχει ήδη πληρωθεί έως τα μέσα Απριλίου, ενώ τα κεφάλαια για επενδύσεις κεφαλαίου είναι σχεδόν δεσμευμένα.

Συγκριτικά, η Integrated, η εταιρεία που εμπλέκεται στο έργο, εμφάνισε έσοδα 9,9 δισεκατομμυρίων λεκ (23,8 εκατομμύρια ευρώ κέρδη) την περίοδο 2017-2022. Εκτός από τα κονδύλια για το αποτεφρωτήριο, η Integrated έχει λάβει πληρωμές από τους δήμους Δυρραχίου, Καβάγιας και Τιράνων για τη διαχείριση απορριμμάτων.

Πιο συγκεκριμένα, ο Δήμος Δυρραχίου έχει αφιερώσει πάνω από τα μισά έσοδά του (1,53 δισεκατομμύρια λεκ) στην προστασία του περιβάλλοντος, κυρίως στον καθαρισμό σκουπιδιών. Η αύξηση των δαπανών οφείλεται στο κλείσιμο της χωματερής του Πόρτο Ρομάνο και τη μεταφορά των απορριμμάτων στον αποτεφρωτήρα Σάρρα στα Τίρανα.

Σύμφωνα με τη σύμβαση μεταξύ κυβέρνησης και παραχωρησιούχου σκουπιδιών, το κόστος διάθεσης απορριμμάτων αγγίζει τα 29,05 ευρώ/τόνο για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.

Το Ειδικό Δικαστήριο (GJKKO) όρισε τις ποινές για τα 14 άτομα που ερευνά το ΣΠΑΚ σε σχέση με το σκάνδαλο του αποτεφρωτηρίου των Τιράνων. Το GJKKO στέλνει 5 άτομα στη φυλακή και άλλους 7 σε κατ' οίκον περιορισμό, ενώ καταζητούνται 3 άτομα.

Η Μπαλούκου ανακρίθηκε την περασμένη εβδομάδα επί τρεις ολόκληρες ώρες από την Ειδική Εισαγγελία (SPAK) σχετικά με το έργο, έπειτα από αποκαλύψεις που θέλουν τους επιχειρηματίες Klodian Zoto και Mirel Mërtiri να κρύβονται πίσω από την εταιρεία που ανέλαβε την κατασκευή.

Σύμφωνα με την Εισαγγελία, οι Zoto και Mërtiri χρησιμοποίησαν εταιρείες-φαντάσματα για να κρύψουν την πραγματική τους ιδιοκτησία στην εταιρεία "Integrated Energy B.V. S.P.V." sh.p.k., η οποία κέρδισε το συμβόλαιο για την κατασκευή του αποτεφρωτήρα ύψους 128 εκατομμυρίων ευρώ.

Η Μπελίντα Μπαλούκου δεν είναι μια τυχαία περίπτωση και η ανέλιξή της στα κέντρα εξουσίας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον… Γεννήθηκε στις 9 Οκτωβρίου του 1973 και είναι το νούμερο δύο της αλβανικής κυβέρνησης από το 2022, ενώ τρία χρόνια πριν είχε αναλάβει το Υπουργείο Υποδομών και Ενέργειας υπό τον Πρωθυπουργό Έντι Ράμα. Το 2004 Μπαλούκου εντάχθηκε στο δυναμικό του Δήμου Τιράνων, αρχικά ως Σύμβουλος Δημοσίων Σχέσεων και αργότερα ως Διευθύντρια του Γραφείου του Δημάρχου. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ηγήθηκε της ανάπτυξης στρατηγικών επικοινωνίας με το κοινό και τα μέσα ενημέρωσης.

Εξελέγη βουλευτής της περιφέρειας Τιράνων στις Βουλευτικές Εκλογές του 2021. Πριν διοριστεί Υπουργός Υποδομών και Ενέργειας, ήταν Γενική Διευθύντρια της ALBCONTROL, του Εθνικού Οργανισμού Αεροναυτιλίας της Αλβανίας (2013-19).

Όπως η ίδια αναφέρει στο επίσημο βιογραφικό της στο υπουργείο, είναι απόφοιτος του Εκτελεστικού Προγράμματος «Οικονομική Ανάπτυξη» από το Harvard Kennedy School και κάτοχος πτυχίου από την IATA, τη Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφροών για τη διαχείριση υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Είναι πτυχιούχος Νομικής και το 1999 αποφοίτησε από το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Τεχνολογικού Εκπαιδευτιικού Ιδρύματος Αθήνας. «Η Μπαλούκου έχει μια ποικιλία άλλων προσόντων στους τομείς της αεροπορικής ασφάλειας, των τηλεπικοινωνιών, του ανθρώπινου δυναμικού, της διαχείρισης της τοπικής αυτοδιοίκησης και σε κορυφαίους κοινωνικούς φορείς» αναφέρει.

Οι συνεισφορές της στον τομέα της αλβανικής αεροπορίας έχουν επαινεθεί από διεθνείς εταίρους. Έχει προωθήσει την άριστη συνεργασία με γειτονικούς φορείς και την ενσωμάτωση του ALBCONTROL σε ευρωπαϊκούς οργανισμούς. Η κυρία Balluku έχει επίσης μεγάλη εμπειρία στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, όπου εργάστηκε τον Νοέμβριο του 2000, αμέσως μετά την ιδιωτικοποίηση της μεγαλύτερης κρατικής εταιρείας κινητής τηλεφωνίας AMC, πλέον ONE Telecommunications.

Kατείχε ανώτατες διευθυντικές θέσεις, αρχικά ως Διευθύντρια Εξυπηρέτησης Πελατών, όπου ίδρυσε για πρώτη φορά στην Αλβανία την υπηρεσία Call Center και στη συνέχεια Διευθύντρια Μάρκετινγκ. Η ανέλιξή της ήταν αστραπιαία μετά την ένταξή της στο δυναμικό του Δήμου Τιράνων, αρχικά ως Σύμβουλος Δημοσίων Σχέσεων και αργότερα ως Διευθύντρια του Γραφείου του Δημάρχου. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ηγήθηκε της ανάπτυξης στρατηγικών επικοινωνίας με το κοινό και τα μέσα ενημέρωσης.

Συμμετείχε ενεργά στη δημιουργία της διεπαφής υποδοχής και στη συνέχεια διαχειρίστηκε με επιτυχία τον συντονισμό μεταξύ του δημάρχου και των εκτελεστικών διευθύνσεων του Δήμου Τιράνων. Από το 2006, αποτελεί ζωτικό μέρος του Σοσιαλιστικού Κόμματος. Συνεισφέρει συνεχώς σε εκστρατείες κοινωνικής ευαισθητοποίησης και υπευθυνότητας παρακολουθώντας κοινοτικά έργα και πρωτοβουλίες.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρώην πρωθυπουργός της Αλβανίας, Σαλί Μπερίσα και ηγέτης του Δημοκρατικού Κόμματος την είχε κατηγορήσει πριν απο λίγο καιρό ότι ειναι η πιο «διεφθαρμένη υπουργός στην ιστορία της Αλβανίας» «Είναι επικεφαλής σε υπουργείο που χτίζει δρόμους με τιμές 12 φορές υψηλότερες απο τα ευρωπαϊκά πρότυπα» ανέφερε η ιστοσελίδα albaniandailynews.c

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή