ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΑΜΑΛΙΑΣ

Τα βάσανα του Σολτς δεν έχουν τέλος – Τρίζει επικίνδυνα το γερμανικό οικονομικό θαύμα

Τα βάσανα του Σολτς δεν έχουν τέλος – Τρίζει επικίνδυνα το γερμανικό οικονομικό θαύμα

Ο Γερμανός Καγκελάριος βλέπει τα προβλήματα να ξεπηδούν το ένα πίσω από το άλλο!

Οι γερμανικές επιχειρηματικές προσδοκίες επιδεινώθηκαν για δεύτερο μήνα, υποδηλώνοντας ένα δύσκολο ξεκίνημα για το 2024 για την «ατμομηχανή» Ευρώπης. Ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος υποχώρησε στο 83,5 τον Ιανουάριο από το αναθεωρημένο 84,2 τον προηγούμενο μήνα.

Οι αναλυτές περίμεναν μια μικρή άνοδο. «Πραγματικά περιμέναμε ένα θετικό πρώτο τρίμηνο, αλλά με αυτά τα δεδομένα φαίνεται τώρα ότι θα μπορούσε υπάρξει αρνητικός ρυθμός ανάπτυξης», δήλωσε ο πρόεδρος του Ifo Clemens Fuest στο Bloomberg TV, αποδίδοντας την υποαπόδοση στην αδύναμη εικόνα του τομέα των υπηρεσιών. «Αφού η οικονομία συρρικνώθηκε μεταξύ Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου, τα μακροκοικονομικά δεδομένα καθιστούν μια ύφεση μετά την πανδημία», σημείωσε o Fuest. H Γερμανία δεν κατάφερε να αποφύγει διέφυγε την ύφεση πέρυσι και συνεχίζει να πλήττεται από την αδύναμη παγκόσμια ζήτηση και τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης.

Αναζητά μια ανάκαμψη στις καταναλωτικές δαπάνες, αλλά αυτό δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη και τα στοιχεία για τη δραστηριότητα του ιδιωτικού τομέα την δημιούργησαν μια ζοφερή εικόνα. Η Bundesbank αναμένει επιστροφή στην ανάπτυξη το 2024, αν και μόνο κατά 0,4%. «Είναι μπερδεμένο το γεγονός ότι οι καταναλωτές δεν φαίνεται να ξοδεύουν, αν και τα εισοδήματά τους αυξάνονται», είπε ο Fuest.

«Ίσως αυτό θα μπορούσε να είναι κάτι που θα συμβεί αργότερα μέσα στο έτος, αλλά θα μπορούσε εάν οι καταναλωτές αισθάνονται αυξανόμενη αβεβαιότητα για την οικονομική τους κατάσταση, να συγκρατήσουν τις δαπάνες και να εξοικονομήσουν περισσότερα».

Οι μισθολογικές συμφωνίες που θα διαπραγματευθούν τους επόμενους μήνες ενδέχεται να βοηθήσουν στην ανάκαμψη των ιδιωτικών δαπανών. Η IG Metall, το μεγαλύτερο σωματείο της Γερμανίας, δήλωσε ότι θα εισέλθει σε έναν γύρο διαπραγματεύσεων με τις βιομηχανίες μετάλλων και ηλεκτρικής ενέργειας το δεύτερο εξάμηνο και ότι είναι έτοιμο για σύγκρουση. Εν τω μεταξύ η εξαήμερη απεργία των μηχανοδηγών παραλύει τη χώρα αυτή.

Οι μηχανοδηγοί απέρριψαν την προσφορά της Deutsche Bahn για αυξήσεις μισθών έως και 13% και την επιλογή μείωσης των ωρών εργασίας σε 37 την εβδομάδα από το 2026. Ωστόσο υπάρχει κάποια αισιοδοξία για τις προοπτικές της Γερμανίας, στην περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ξεκινήσει τη μείωση των επιτοκίων τον Απρίλιο. Κάτι που όμως δεν θεωρείται δεδομένο.

«Ισως η μείωση των επιτοκίων το δεύτερο εξάμηνο του έτους και η αύξηση των μισθών να βοηθήσουν τη ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης να ανακάμψει, με τον πρόεδρο του Ifo Clemens Fuest να εμφανίζεται απαισιόδοξος και να μιλά για ζοφερές προοπτικές σίγουρα για το πρώτο τρίμηνο.