Ψυγεία και πλυντήρια αντί για υπολογιστές προτίμησαν οι Έλληνες καταναλωτές

Ψυγεία και πλυντήρια αντί για υπολογιστές προτίμησαν οι Έλληνες καταναλωτές

Με ελαφρά πτώση που άγγιξε το 3% έκλεισε το 2016 όσον αφορά στις πωλήσεις καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας καθώς η αγορά των Χριστουγέννων κινήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περίοδο του 2015.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι σημαντικές σε όγκο και αξία κατηγορίες προϊόντων τεχνολογίας, όπως οι τηλεπικοινωνίες, οι τηλεοράσεις και οι λευκές συσκευές κινήθηκαν ανοδικά ή έστω στα ίδια επίπεδα, όμως, η σημαντική πτώση που παρουσιάστηκε στην πληροφορική οδήγησε τελικώς στο αρνητικό πρόσημο για το σύνολο της περσινής χρονιάς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK Temax, οι πωλήσεις καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας το 2016 έφθασαν στα 1,932 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας πτώση της τάξεως του 2,9%. Σε ποσοστιαίο επίπεδο, τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασαν οι μεγάλες οικιακές συσκευές (ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες κ.ά), οι οποίες ενισχύθηκαν κατά 3,1% στα 437 εκατ. ευρώ, ενώ αξιοσημείωτο είναι και το +2,9% στα τηλεπικοινωνιακά προϊόντα με την άνοδο να αποδίδεται στην ενισχυμένη δημοτικότητα των smartphones. Επίσης, οι μικρές οικιακές συσκευές ενισχύθηκαν κατά 2,8% στα 153 εκατ. ευρώ, ενώ ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η κατηγορία των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών, η οποία κυρίως αφορά τις τηλεοράσεις, κινήθηκε ακριβώς στα ίδια επίπεδα με το 2015, ήτοι στα 333 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, όμως, τα προϊόντα πληροφορικής παρουσίασαν πτώση 20,6%. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η πτώση αυτή οφείλεται αφενός στο ότι το 2016 δεν υπήρξαν δράσεις όπως η Ψηφιακή Αλληλεγγύη αλλά και στην παγκόσμια τάση που θέλει τις πωλήσεις υπολογιστών αλλά και των tablets να παρουσιάζουν μείωση, δεδομένου ότι δεν υπάρχει κάποια νέα κατηγορία προϊόντων που να δώσει ώθηση ούτε οι καταναλωτές αισθάνονται ότι χρειάζονται να αλλάξουν τον προσωπικό υπολογιστή τους.

Τα φωτογραφικά είδη συνέχισαν την πτώση τους, η οποία για το 2016 ήταν στο -8,7% με τις πωλήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας να διαμορφώνονται στα 30 εκατ. ευρώ, ενώ αρνητικό πρόσημο είχαν και τα είδη εξοπλισμού γραφείου και αναλωσίμων που κινήθηκαν στα 22 εκατ. ευρώ με την μείωση να φθάνει στο 3,5%.

Τα ποσοστά της πτώσης στο σύνολο της αγοράς κινούνταν σε υψηλότερα επίπεδα στα πρώτα τρία τρίμηνα του 2016, αλλά η πορεία του δ' τριμήνου, παραδοσιακά αυτό με τις υψηλότερες πωλήσεις, βελτίωσε κάπως την κατάσταση. Συγκεκριμένα, στο τελευταίο τρίμηνο του 2016 η πτώση ήταν μόλις στο 0,1% με τις συνολικές πωλήσεις να διαμορφώνονται στα 586 εκατ. ευρώ.

Τα στοιχεία του δ' τριμήνου έδειξαν πάντως μία αρκετά διαφορετική εικόνα σε σχέση με τα πρώτα τρία τρίμηνα, καθώς οι λευκές συσκευές παρουσίασαν πτώση 3,2% όταν οι τηλεοράσεις ενισχύθηκαν κατά 4,6% και η πτώση των πωλήσεων πληροφορικής επιβραδύνθηκε στο -4,4%.

Αυτή η διαφορετική εικόνα φαίνεται πως οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στη Black Friday. Οι καταναλωτές ανταποκρίθηκαν στις εκπτώσεις που έκαναν οι αλυσίδες και τα καταστήματα ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών στο πλαίσιο της Black Friday, όμως, οι εκπτώσεις αυτές αφορούν κατά κύριο λόγο τις τηλεοράσεις, τις παιχνιδομηχανές, τα προϊόντα πληροφορικής και τα smartphones και όχι τις λευκές συσκευές.