ΔΝΤ: Τι δεν πάει καλά με την οικονομία της Τουρκίας

ΔΝΤ: Τι δεν πάει καλά με την οικονομία της Τουρκίας

Σοβαρά πλήγματα έχει δεχτεί ο κλάδος του τουρισμού στην Τουρκία, εξαιτίας τρομοκρατικών επιθέσεων και πολιτικής αναταραχής, σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Όπως αναφέρει το ΔΝΤ, ο διαρκώς μειούμενος αριθμός των επισκεπτών έχει πλήξει πολλούς κλάδους, αφαιρώντας μία περίπου ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ από την ανάπτυξη της χώρας το 2016, αναφέρει το ΔΝΤ, επικαλούμενο πρόσφατη σχετική μελέτη.

Λίγο πριν το 2016, η Τουρκία είχε εξελιχθεί σε έναν από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο. Την ανάπτυξη τροφοδότησε το αναπτυσσόμενο δίκτυο του εθνικού αερομεταφορέα, η ανάπτυξη των υποδομών, η κατασκευή ξενοδοχείων και το μάρκετινγκ. Για να διευκολύνει την είσοδο στην χώρα, μόνο το 3%ττων ξένων τουριστών χρειάζονταν βίζα, κερδίζοντας επισκέπτες από τους ανταγωνιστικούς προορισμούς της Μεσογείου, όπως η Αίγυπτος.

Η ακμάζουσα τουριστική κίνηση έφερε στα έσοδα που ισοδυναμούσαν με το 3,7% του ΑΕΠ και δημιούργησε 600.000 θέσεις εργασίας, ή 2,3% της συνολικής απασχόλησης. Άλλο ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν σε συναφείς τομείς, συμπεριλαμβανομένων των εστιατορίων και του κλάδου αναψυχής, αναφέρει το ΔΝΤ.

Η αλλαγή ήρθε το 2016, με μια απότομη αύξηση των τρομοκρατικών επιθέσεων σε συνδυασμό με την πολιτική αβεβαιότητα.

«Οι τρομοκρατικές επιθέσεις –που μόνο το 2015 έφτασαν τις 400 έναντι ενός μέσου όρου 70 ετησίως μεταξύ του 2010 και του 2014 - οδήγησε σε περισσότερο από 30% μείωση του αριθμού των ευρωπαίων τουριστών που αποτελούσαν πάνω από το ήμισυ των επισκεπτών. Τα έσοδα από μια άλλη σημαντική ομάδα, τους Ρώσους τουρίστες, έπεσε δραματικά λόγω των κυρώσεων, συμπεριλαμβανομένων των περιορισμών στις πτήσεις τσάρτερ και τις πωλήσεις ταξιδιωτικών πακέτων», λέει το Ταμείο.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, μια μείωση ύψους 10% σε αφίξεις από το εξωτερικό μεταφράζεται σε 0,3-0,5% μείωση του ΑΕΠ. Πέρα από τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και τις μεταφορές, κλάδοι πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους όπως οι τηλεπικοινωνίες, το λιανικό εμπόριο, και τα προϊόντα κλωστοϋφαντουργίας έχουν νιώσει το σοκ.

«Οι μελέτες δείχνουν ότι η ανάκαμψη πιθανόν να είναι αργή καθώς τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά βίας τείνουν να έχουν μακροχρόνιες επιπτώσεις στις αφίξεις τουριστών», καταλήγει.