ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διαρκείς μεταθέσεις σε κρίσιμες αποφάσεις για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων

Διαρκείς μεταθέσεις σε κρίσιμες αποφάσεις για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Τα ναυτιλιακά καύσιμα, μαζούτ και πετρέλαιο κίνησης, διατίθενται στην αγορά για τον εφοδιασμό πλοίων χωρίς φόρους. Σε αντίθεση με τα άλλα καύσιμα, το κίνητρο για λαθρεμπορία είναι ισχυρό, αφού κάποιος όταν το διαθέσει για πετρέλαιο κίνησης μπορεί να καρπωθεί το σύνολο της φορολογίας, που αντιστοιχεί στο 60% της τελικής τιμής.

Επειδή ακριβώς το κίνητρο είναι ισχυρό η πολιτεία έχει θεσπίσει πλαίσιο διακίνησης του ναυτιλιακού καυσίμου, το οποίο, όμως, εφαρμόζεται πλημμελώς, παρά την υποχρέωση ενσωμάτωσης τεχνολογιών, όπως τα GPS και τα συστήματα εισροών – εκροών, που θα μπορούσαν να βάλουν τέλος στο φαινόμενο της λαθρεμπορίας.

Μια αποτελεσματική τεχνολογία που θα μπορούσε να οδηγήσει στον εντοπισμό των λαθρεμπόρων ναυτιλιακού πετρελαίου είναι εκείνη της φορολογικής σήμανσης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης πλοίων και ντίζελ πλοίων με εθνικό ιχνηθέτη μοριακής τεχνολογίας.

Η σχετική απόφαση για την τεχνολογία αυτή από το Ανώτατο Χημικό Συμβούλιο, ελήφθη στις 17ης Δεκεμβρίου 2021. Την ίδια ημερομηνία το εν λόγω όργανο είχε λάβει ανάλογη απόφαση που αφορούσε στη φορολογική σήμανση του πετρελαίου θέρμανσης με εθνικό ιχνηθέτη μοριακής τεχνολογίας. Ωστόσο για 14 μήνες η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δεν έκανε τίποτα.

Έτσι, φθάσαμε στον Μάρτιο του 2023 οπότε και εκδόθηκαν δύο κοινές υπουργικές αποφάσεις του υφυπουργού Οικονομικών Απόστολου Βεσυρόπουλου, και των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη και Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη που υιοθετούν τις αποφάσεις του Ανώτατου Χημικού Συμβουλίου τόσο για τη φορολογική σήμανση πετρελαίου εσωτερικής καύσης πλοίων και ντίζελ πλοίων με εθνικό ιχνηθέτη μοριακής τεχνολογίας, όσο και για τη φορολογική σήμανση του πετρελαίου θέρμανσης .

Η σχετική απόφαση για το ναυτιλιακό πετρέλαιο μεταξύ άλλων προβλέπει τον καθορισμό του εθνικού ιχνηθέτη μοριακής τεχνολογίας ο οποίος θα προστίθεται στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης πλοίων και το ντίζελ πλοίων για να αποτρέπει τους λαθρεμπόρους.

Με την απόφαση ρυθμίζονται η χημική ονομασία του μορίου του εθνικού ιχνηθέτη, η συγκέντρωση με την οποία προστίθεται στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης πλοίων και ντίζελ πλοίων, η επικυρωμένη εργαστηριακή μέθοδος , ο εξοπλισμός για τον ποσοτικό προσδιορισμό του εθνικού ιχνηθέτη στα καύσιμα, τα χαρακτηριστικά ποιότητας της μεθόδου αυτής, αλλά και η μέθοδος και ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται στους επιτόπιους ελέγχους επί του πεδίου για τον προσδιορισμό του εθνικού ιχνηθέτη.

Αυτό ωστόσο που προκαλεί ερωτηματικά είναι πως μετά την 14μηνη καθυστέρηση στην επικύρωση της απόφασης τους Ανώτατου Χημικού Συμβούλιου, με τις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις των Βεσυρόπουλου, Σκρέκα, Γεωργιάδη και Πλακιωτάκη που εκδόθηκαν στις αρχές Μαρτίου η εφαρμογή του συστήματος ιχνηθέτησης παρατείνεται για έξι μήνες και συγκεκριμένα για τις 2 Οκτωβρίου 2023.

Μια πιθανή δικαιολογία πως από τότε ξεκινά η νέα σεζόν διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης προφανώς δεν μπορεί να σταθεί για τη διετή καθυστέρηση στην εφαρμογή του ιχνηθέτη μοριακής τεχνολογίας.