ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Σε λίγο όλα τα νέα μοντέλα θα είναι SUV; Ή θα έχουν κάτι από SUV;

Σε λίγο όλα τα νέα μοντέλα θα είναι SUV; Ή θα έχουν κάτι από SUV;

Το 2015 που μας πέρασε ήταν μια σημαντική χρονιά για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη.

Του Γιάννη Σκουφή

Όχι μόνο γιατί η κρίση που την ταλαιπώρησε τα τελευταία χρόνια δείχνει να περνά στο παρελθόν, αλλά και γιατί αποτυπώθηκε πολύ έντονα στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων η αλλαγή στις επιλογές των αγοραστών. Οι οποίοι δείχνουν να προτιμούν τα SUV, καθώς σε σχέση με το 2015 οι πωλήσεις των τελευταίων σημείωσαν αύξηση κατά 14% φτάνοντας συνολικά τα 3,2 εκατομμύρια μονάδες, αλλά αυτό είναι ίσως το λιγότερο σημαντικό.

Το ακόμα πιο σπουδαίο είναι πως για πρώτη φορά στην ιστορία της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου τα SUV είναι η πιο δημοφιλής κατηγορία αυτοκινήτων, καθώς οι πωλήσεις τους ξεπέρασαν αυτές των παραδοσιακών best seller. Πιο συγκεκριμένα το μερίδιο των SUV στην Ευρώπη έφτασε πέρυσι το 22,5% -οι τάσεις είναι πάντως σταθερά αυξητικές- την ίδια στιγμή που αυτό των υπερ- μίνι ήταν 22,0% και αυτό των μικρών- μεσαίων 20,6%.

Τη μεγαλύτερη μείωση την παρουσίασαν τα πολυμορφικά και τα σεντάν πολυτελείας -ναι, ναι οι «κούρσες» που λέγαμε παλιά- και εδώ υπάρχει ένα ακόμα σημείο άξιο λόγου και αναφοράς: τα σύγχονα πολυμορφικά, προκειμένου να γίνουν πιο ελκυστικά υιοθετούν αισθητικά στοιχεία των SUV. Πρώτο προς αυτήν την κατεύθυνση κινήθηκε το Espace της Renault, που συμπτωματικά είναι και το αυτοκίνητο που πριν από 32 ολόκληρα χρόνια δημιούργησε την κατηγορία των πολυμορφικών.

Το παράδειγμα της Renault θα ακολουθήσει κσταρχήν και η Opel με τη νέα γενιά του Meriva και αυτό παρόλο που έχει ένα αμιγώς SUV στη συγκεκριμένη κατηγορία μεγέθους, που δεν είναι άλλο από το Meriva, ενώ είναι βέβαιο πως θα ακολουθήσουν και άλλοι αυτήν τη λογική. Ταυτόχρονα αυξάνονται και οι εκδόσεις συμβατικών μοντέλων που με διάφορες αισθητικές επεμβάσεις -οι πιο κλασικές είναι τα πλευρικά προστατευτικά που συνδυάζονται και με προεκτάσεις στα φτερά, καθώς και οι προστατευτικές ποδιές- αποκτούν μια off road επίφαση.

Φυσικά και τα κλασικά SUV πληθαίνουν διαρκώς, καθώς το παρόν δηλώνουν ή φιλοδοξούν να δηλώσουν σε εύθετο χρονικό διάστημα κατασκευαστές που για διάφορους δικούς τους λόγους απείχαν από την κατηγορία -μιλάμε για SUV μέχρι και μεσαίου μεγέθους, τα οποία είναι και τα οικονομικά πιο προσιτά- ενώ άλλοι διευρύνουν συνεχώς τη γκάμα τους.

Πρώτη και καλύτερη στους νέους παίκτες η Seat, η οποία μετά από αρκετά πρωτότυπα και καθυστερήσεις παρουσίασε διαδικτυακά και θα το εμφανίσει φυσικά και στην έκθεση της Γενεύης, το δικό της SUV, που το ονομάζει Ateca. Το σημαντικό στοιχείο που συνοδεύει το ισπανικό τζιπ είναι ότι για πρώτη φορά σε SUV αυτού του μεγέθους η βάση (για τους κινητήρες βενζίνης) κατεβαίνει στα 1.000 κυβικά και μάλιστα κατανεμημένα σε 3 κυλίνδρους.

Επίσης σημαντική νέα είσοδος, όταν και όποτε υλοποιηθεί μιας και εδώ οι καθυστερήσεις είναι ετών, θα είναι αυτή της Alfa Romeo, ενώ ενδεικτικό για το ειδικό βάρος των τζιπ είναι το ότι ακόμα και η Lada έχει παρουσιάσει τη δική της πρόταση.

Σημαντική κινητικότητα στην κατηγορία δείχνει η Audi, η οποία θα παρουσίασει στη Γενεύη ένας ακόμα πιο μικρό και βέβαια οικονομικά πιο προσιτό μοντέλο σε σχέση με το Q3, το Q2. Παράλληλα έχει ήδη δρομολογήσει το Q6, που ανήκει στη δημοφιλή πλέον υπο- κατηγορία των SUV κουπέ, την οποία δημιούργησε η BMW με την πρώτη X6. Στα κουπέ SUV δηλώνει πλέον δυναμικά το παρόν και η Mercedes, η οποία διατηρεί στη γκάμα της το πιο κλασικό και αειθαλές τετρακίνητο που μπορεί να αγοράσει κανείς αυτή τη στιγμή. Τη G-Class, πρώην G-Wagen που έχει κάνει καριέρα και στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις. Τη γκάμα των SUV της θα εμπλουτίσει και η Volvo, η οποία μετά το πολύ καλό XC90 αλλά και το πρώτο τετράθυρο SUV, το S60 Cross Country, θα κατέβει κατηγορία παρουσιάζοντας το XC40, η Renault προσθέτει στη γκάμα της και πάνω από το Captur το Kadjar, η Skoda θα παρουσιάσει άμεσα νέο μοντέλο, μεγαλύτερο του Yeti και η VW θα ξεκινήσει με τη διάθεση του νέου Tiguan.

H Citroen θα δώσει έμφαση και στη νέα μάρκα πολυτελείας της, τη DS που φυσικά έχει και crossover στη γκάμα της, ενώ η Peugeot τα πάει πολύ καλά με το 2008 και έχει πλάνα και για το μέλλον.

Από τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες τόσο η Honda όσο και η Toyota κατεβαίνουν κατηγορία, η πρώτη με το καινούργιο HR-V που είναι ήδη διαθέσιμο και στην Ελλάδα και η δεύτερη με το C-HR. Η Mitsubishi με τη Nissan έχουν ήδη δυναμική παρουσία που θα την ενισχύσουν κι άλλο, ενώ το ίδιο θα κάνουν και οι Κορεάτες. Μάλιστα η SsangYong, που έχει και μια ειδίκευση στην κατηγορία, επανέκαμψε αρχικά με το Tivoli και στη συνέχεια με το XLV που θα παρουσιάσει στη Γενεύη. Ανάλογες κινήσεις, οι οποίες προς το παρόν δεν αφορούν την Ευρώπη, κάνουν και οι Ινδοί κατασκευαστές, όπως η Mahindra με το XUV και η Tata -στην Tata ανήκουν τόσο η Land Rover όσο και η Jaguar- με το Nexus.

Στην άλλη πλευράς του Ατλαντικού, στις ΗΠΑ, στη Jeep ανοίγουν σαμπάνιες προς τιμή του Renegade, του μικρού μοντέλου τους, που ξεκινά από τα 1.400 εκατοστά και έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επιτυχημένο και στην Ελλάδα, εξασφαλίζοντας και τον τίτλο του ελληνικού Αυτοκινήτου της Χρονιάς για το 2016. Οι άνθρωποι της Jeep είναι έτοιμοι και για το επόμενο μεγάλο τους βήμε που θα είναι η παρουσίαση ενός μοντέλου μεγαλύτερο από το Renegade που θα αντικαταστήσει τα Compass και Patriot.

Η κατηγορία των SUV που γνωρίζει όμως κυριολεκτικά δόξες αυτή των πολυτελών και υπερ-πολυτελών. Ίσως γιατί όπως προαναφέραμε οι πωλήσεις των σεντάν πολυτελείας έχουν μπει σε πτωτική τροχιά και οι κατασκευαστές τους έπρεπε να βρούν έναν άλλο πυλώνα στήριξης και ανάπτυξης.

Έτσι μετά τα Range Rover και Porsche Cayenne το δρόμο τον έδειξε η Bentley με τη Bentayga, ενώ ακολουθούν άμεσα η Jaguar με τη F-Pace, η Maserati, η Lamborghini και με μια μικρή χρονική υστέρηση η Rolls Royce. Η μόνη που αντιστέκεται, σύμφωνα και με τις δηλώσεις του επικεφαλής της Sergio Marchionne, είναι η Ferrari, ενώ ακόμα πιο μεγάλα SUV σε σχέση με αυτά που έχουν ήδη στη γκάμα τους εξετάζουν τόσο η Mercedes όσο και η BMW.

Ένας λόγος που τα SUV πολυτελείας γνωρίζουν δόξες είναι και η δημοτικότητά τους στις αναπτυσσόμενες αγορές, όπου μετρά τόσο το βαρύ όνομα όσο και το μέγεθος. Παράλληλα η καθιέρωση της υβριδικής τεχνολογίας έχει περιορίσει σε σημαντικό βαθμό το μέχρι πρότινος μεγάλο μειονέκτημά τους, την αυξημένη κατανάλωση.

Έτσι λοιπόν τα SUV αναδεικνύονται στις cash cows της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας -αν προτιμάτε κάτι πιο ελληνικό είναι το «η μηχανή που κόβει το χρήμα»- όμως η συνεχώς αυξανόμενη δημοτικότητά τους θα επιφέρει κατά πάσα πιθανότητα στο μέλλον θέματα για τους κατασκευαστές. Κι αυτό γιατί η μάχη που δίνουν για να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων της γκάμας τους θα γίνει ακόμα πιο δύσκολη, μιας και τα SUV είναι κατά κανονά πιο βαριά και λιγότερο αεροδυναμικά, οπότε και καταναλώνουν και ρυπαίνουν περισσότερο σε σχέση με ένα συμβατικό τζιπ.

Μέχρι τότε όμως θα είναι οι απόλυτοι κυρίαρχοι.