ΚΟΣΜΟΣ

Η κρίση του Σουέζ «γονατίζει» την οικονομία: Πάνω απο 100 πλοία άλλαξαν πορεία, στα ύψη το πετρέλαιο

Κρίση στο παγκόσμιο εμπόριο
Κρίση στο παγκόσμιο εμπόριο
ΑΡ

Περισσότερα από 100 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ανακατευθύνθηκαν από τη Διώρυγα του Σουέζ για να αποφύγουν τις επιθέσεις των ανταρτών Χούτι, σε μία εξέλιξη που έχει επιπτώσεις στο εμπόριο και την παγκόσμια οικονομία

Η εκτροπή στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής προσθέτει 6.000 ναυτικά μίλια και τρεις ή τέσσερις εβδομάδες στους χρόνους παράδοσης και έχει εκτοξεύσει τις τιμές του πετρελαίου. Περισσότερα από 100 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αναδρομολογηθεί γύρω από τη νότια Αφρική για να αποφύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, σε ένδειξη της διακοπής του παγκόσμιου εμπορίου που προκλήθηκε από τους αντάρτες Χούτι που επιτέθηκαν σε πλοία στη δυτική ακτή της Υεμένης.

Η ναυτιλιακή εταιρεία Kuehne+Nagel δήλωσε ότι εντόπισε 103 πλοία που είχαν ήδη αλλάξει πορεία, με περισσότερα να αναμένεται να ταξιδέψουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Η εκτροπή προσθέτει περίπου 6.000 ναυτικά μίλια σε ένα τυπικό ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη, προσθέτοντας ενδεχομένως τρεις ή τέσσερις εβδομάδες στους χρόνους παράδοσης των προϊόντων.

Οι αντάρτες Χούθι, οι οποίοι ευθυγραμμίζονται με το Ιράν, επιτέθηκαν σε πλοία ως απάντηση στους βομβαρδισμούς του Ισραήλ στη Γάζα μετά τις επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου. Οι ΗΠΑ διεμήνυσαν ότι θα προσπαθήσουν να ηγηθούν ενός ναυτικού συνασπισμού για την προστασία της ναυτιλίας στη διώρυγα του Σουέζ. Περίπου 19.000 πλοία πλέουν στη διώρυγα του Σουέζ κάθε χρόνο, καθιστώντας την μια από τις βασικές ναυτιλιακές διαδρομές στον κόσμο, ιδιαίτερα για ορυκτά καύσιμα και αγαθά που κινούνται μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Τα πλοία που είχαν εκτραπεί μέχρι στιγμής είχαν την ικανότητα να μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια μήκους 6 μέτρων, είπαν εκπρόσωποι της Kuehne+Nagel. Τα δεξαμενόπλοια πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν επίσης εκτραπεί, με την BP να είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου που δηλώνουν δημόσια ότι το έκανε.

Η διαταραχή έχει συμβάλει στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Η τιμή του αργού πετρελαίου Brent, το παγκόσμιο σημείο αναφοράς, αυξήθηκε κατά 1,2% την Τετάρτη πάνω από τα 80 δολάρια, έχοντας υποχωρήσει κάτω από τα 74 δολάρια την εβδομάδα νωρίτερα. Περαιτέρω αυξήσεις τιμών θα μπορούσαν τελικά να τροφοδοτηθούν από τα τιμολόγια κατανάλωσης ενέργειας, αυξάνοντας τον πληθωρισμό.

Ο Mάικλ Άλντουελ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Kuehne+Nagel δήλωσε: «Ο εκτεταμένος χρόνος που αφιερώνεται στο νερό αναμένεται να απορροφήσει το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας του στόλου, οδηγώντας σε πιθανές καθυστερήσεις στη διαθεσιμότητα των ναυτιλιακών πόρων. Επιπλέον, οι καθυστερήσεις στην επιστροφή άδειου εξοπλισμού στην Ασία είναι πιθανό να δημιουργήσουν προκλήσεις, επηρεάζοντας περαιτέρω τη συνολική αξιοπιστία των αλυσίδων εφοδιασμού».

Εταιρείες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων πολλών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, παρακολουθούν την κατάσταση για να διερευνήσουν εάν θα μπορούσαν να επηρεαστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού τους. Το τελευταίο μεγάλο απροσδόκητο κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ συνέβη τον Μάρτιο του 2021, όταν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given» απέκλεισε τη διέλευση για έξι ημέρες.

Η τελευταία αναταραχή δεν θα επηρεάσει τη βιομηχανία λιανικής αυτά τα Χριστούγεννα, επειδή τα αποθέματα συσσωρεύονται εβδομάδες ή και μήνες νωρίτερα, που σημαίνει ότι τα προϊόντα βρίσκονται ήδη στα καταστήματα ή στις αποθήκες του Ηνωμένου Βασιλείου και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Μια εκτεταμένη διακοπή των κανονικών προτύπων αποστολής θα μπορούσε τελικά να προκαλέσει ελλείψεις προϊόντων για τους καταναλωτές ή ανταλλακτικών για τους κατασκευαστές, αν και λίγοι έχουν αναφέρει τυχόν επιπτώσεις μέχρι στιγμής.

Η κρίση συνέπεσε με μια περίοδο κατά την οποία πολλά εργοστάσια έκλεισαν προσωρινά για τα Χριστούγεννα, δίνοντας λίγο επιπλέον χρόνο στις εταιρείες για να λάβουν ζωτικής σημασίας προμήθειες. Ορισμένοι κατασκευαστές είχαν ήδη μεταπηδήσει από αλυσίδες εφοδιασμού «ακριβώς στην ώρα» που βασίζονταν στην έγκαιρη άφιξη των αγαθών, σε ένα λιγότερο αποτελεσματικό – αλλά πιο ανθεκτικό – μοντέλο «για κάθε περίπτωση» με περισσότερα αποθέματα ανταλλακτικών έκτακτης ανάγκης.