ΚΟΣΜΟΣ

Ερυθρά Θάλασσα: Κόκκινος συναγερμός και για τα ελληνικά πλοία λόγω Χούθι

Ερυθρά Θάλασσα: Κόκκινος συναγερμός και για τα ελληνικά πλοία λόγω Χούθι

Ερυθρά Θάλασσα: Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης γίνονται ο φόβος και ο τρόμος για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας απειλώντας με νέες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα - Πόσο κινδυνεύουν τα ελληνικά πλοία

Το μπαράζ επιθέσεων κυρίως με μη επανδρωμένα αεροσκάφη από τους Χούθι έχει κλιμακωθεί τις τελευταίες ημέρες με τους αντάρτες να εκφράζουν με αυτόν τον τρόπο την αλληλεγγύη τους στον παλαιστινιακό λαό, την ώρα που η μια μετά την άλλη οι μεγάλες εταιρείες αποσύρουν τα εμπορικά τους σκάφη από την περιοχή.

Την ίδια στιγμή συναγερμός έχει σημάνει και στη χώρα μας την ώρα που οι αντάρτες συνεχίζουν να εκτοξεύουν απειλές εναντίον «κάθε χώρας» που θα «ενεργήσει εναντίον τους».

Εν τω μεταξύ από το υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει εκδοθεί έως τώρα καμία οδηγία προς τα ελληνόκτητα πλοία ή τα πλοία με ελληνική σημαία που κινούνται στη θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού Σώματος λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί στη θαλάσσια περιοχή έχει εκδώσει συστάσεις προς τα πλοία ελληνικών συμφερόντων, όπως τα πληρώματα να είναι σε επαγρύπνηση και να πραγματοποιούν κατά το δυνατόν νυκτερινό διάπλου της συγκεκριμένης θαλάσσιας περιοχής σβήνοντας το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης.

Σε σημερινή ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ προς τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη αν το υπουργείο Ναυτιλίας έχει εκδώσει κάποια σχετική οδηγία για το θέμα των ελληνόκτητων πλοίων και τα πλοία με ελληνική σημαία, ο ίδιος ανέφερε ότι η Ελλάδα όπως και άλλες χώρες δεν έχουν εκδώσει κάποια συγκεκριμένη οδηγία αφού οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφασίζουν από μόνες τους αν θα πραγματοποιήσουν διελεύσεις από το σημείο. Τόνισε ότι ήδη υπάρχουν πολεμικά πλοία χωρών στην περιοχή εξασφαλίζοντας προς το παρόν τη διέλευση.

ΟΗΕ: Τα πρόσφατα μέτρα του Ισραήλ για τη μεταφορά βοήθειας στη Γάζα "απέχουν από το να θεωρηθούν επαρκή"

Τα πρόσφατα «περιορισμένα μέτρα» που έλαβε το Ισραήλ για να επιτρέψει την είσοδο περισσότερης ανθρωπιστικής βοήθειας στη Λωρίδα της Γάζας είναι «θετικά, όμως απέχουν από το θεωρηθούν επαρκή σε σχέση με ό,τι είναι απαραίτητο», δήλωσε σήμερα ο επιτετραμμένος του ΟΗΕ για τη Μέση Ανατολή Τορ Βένεσλαντ.

«Η μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας στη Λωρίδα της Γάζας συνεχίζει να βρίσκεται αντιμέτωπη με προκλήσεις σχεδόν ανυπέρβλητες. Τα περιορισμένα μέτρα του Ισραήλ, ιδίως το να επιτρέψει να εισέρχονται μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων, τροφίμων και αερίου για μαγειρική και το άνοιγμα του Κερέμ Σαλόμ/Κάρεμ Άμπου Σάλεμ για την είσοδο ανθρωπιστικής βοήθειας είναι θετικά, όμως απέχουν πολύ από το να θεωρηθούν επαρκή σε σχέση με όσα είναι αναγκαία προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ανθρωπιστική καταστροφή στο πεδίο», δήλωσε ο Βένεσλαντ ενώπιον του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Νέες απειλές από Χούθι

Υψηλόβαθμο στέλεχος των ανταρτών Χούθι δήλωσε σήμερα ότι "οποιαδήποτε χώρα" ενεργήσει εναντίον τους θα δει τα πλοία της να στοχοθετούνται στην Ερυθρά Θάλασσα, την επομένη της συγκρότησης από την Ουάσινγκτον πολυεθνικής δύναμης προστασίας της ναυσιπλοΐας.

"Κάθε χώρα που δρα εναντίον μας θα δει τα πλοία της να στοχοθετούνται στην Ερυθρά Θάλασσα", δήλωσε ο Μοχάμεντ 'Αλι αλ-Χούθι, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ιστότοπο αλ-'Αλαμ, το αραβόφωνο δίκτυο της επίσημης τηλεόρασης στο Ιράν.

Χάος στο παγκόσμιο εμπόριο

Ανασχεδιασμό του παγκόσμιου χάρτη ναυτιλιακών ταξιδιών έχουν προκαλέσει οι αυξημένες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης, που υποστηρίζονται από το Ιράν, σε πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν χθες την αποστολή πολυεθνικής δύναμης για την προστασία του εμπορίου στην περιοχή

Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν δήλωσε ότι το Μπαχρέιν, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Σεϋχέλλες και το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι μεταξύ των χωρών που θα ενταχθούν στην «πολυεθνική πρωτοβουλία ασφάλειας» των 10 εθνών. «Οι χώρες που επιδιώκουν να υποστηρίξουν τη θεμελιώδη αρχή της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας πρέπει να ενωθούν για να αντιμετωπίσουν την πρόκληση που θέτει αυτός ο μη κρατικός παράγοντας», είπε, περιγράφοντας τις επιθέσεις ως ένα ζήτημα που «απαιτεί συλλογική δράση».

Η Επιχείρηση «Φρουροί της Ευημερίας» (Prosperity Guardian, OPG), έρχεται μετά την εκτόξευση ενός «κύματος drone» από την Υεμένη το Σαββατοκύριακο, που ώθησε το USS CARNEY να εμπλακεί με επιτυχία και να καταρρίψει 14 μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα χωρίς να έχει αναφερθεί ζημιά ή τραυματισμός.

Η ανακοίνωση έρχεται αφότου τα ναυτικά των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσαν το Σαββατοκύριακο ότι τα αντιτορπιλικά τους κατέρριψαν συνολικά 15 drones στη νευραλγική πλωτή οδό.

12 ναυτιλιακές εταιρείες άλλαξαν διαδρομή

Οι Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν έχουν εντείνει τις επιθέσεις με drone και πυραύλους σε βασικούς ναυτιλιακούς δρόμους από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα, στοχεύοντας πλοία που φέρεται να έχουν διασυνδέσεις με το Ισραήλ ή τους Ισραηλινούς. Η ομάδα ανταρτών δήλωσε τη Δευτέρα ότι επιτέθηκε στο Νορβηγικής ιδιοκτησίας Swan Atlantic και στο MSC Clara χρησιμοποιώντας drones για να δείξει αλληλεγγύη στους Παλαιστίνιους στη Γάζα.

Η ιδιοκτήτρια του Swan Atlantic, Norway's Inventor Chemical Tankers, ανέφερε σε δήλωση ότι το πλοίο δεν είχε καμία σύνδεση με το Ισραήλ και το διαχειριζόταν μια εταιρεία της Σιγκαπούρης. Δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί σε κανένα από τα δύο σκάφη. Ο Μοχάμεντ αλ Μπουχάιτι, ανώτερος αξιωματούχος και εκπρόσωπος των Χούθι, είπε στο Al Jazeera ότι η ομάδα θα αντιμετωπίσει οποιονδήποτε συνασπισμό υπό την ηγεσία των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα.

Τουλάχιστον 12 ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένου του ιταλο-ελβετικού κολοσσού Mediterranean Shipping Company, της γαλλικής CMA CGM και της δανέζικης AP Moller-Maersk, έχουν αναστείλει τη διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια. Ο βρετανικός πετρελαϊκός κολοσσός BP έγινε τη Δευτέρα (18.12) η τελευταία εταιρεία που ανακοίνωσε ότι θα αποφύγει τα επικίνδυνα ύδατα.

«Υπό το φως της επιδείνωσης της κατάστασης ασφαλείας για τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, η BP αποφάσισε να σταματήσει προσωρινά όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας», ανέφερε στο ανακοινωθέν της. «Θα διατηρήσουμε αυτή την προληπτική παύση υπό συνεχή επανεξέταση, ανάλογα με τις συνθήκες που εξελίσσονται στην περιοχή».

Το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα

Οι επιθέσεις των Χούθι έχουν ουσιαστικά ανακατευθύνει ένα σημαντικό μέρος του παγκόσμιου εμπορίου αναγκάζοντας τις εταιρείες να πλεύσουν γύρω από την Αφρική, επιβάλλοντας υψηλότερο κόστος και καθυστερήσεις στις παραδόσεις ενέργειας, τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών.

Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, η οποία συνδέεται με τη Μεσόγειο Θάλασσα μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, συμπεριλαμβανομένου του 30% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων.

Η BIMCO, η μεγαλύτερη διεθνής ναυτιλιακή ένωση στον κόσμο, και το Διεθνές Επιμελητήριο Ναυτιλίας καταδίκασαν τις παράνομες επιθέσεις στη διεθνή ναυτιλία από τους Χούτι, ζητώντας κοινές προσπάθειες για την προστασία των ναυτικών και την ελευθερία της ναυσιπλοΐας. Προτρέπει τα έθνη να συνεργαστούν για την προστασία της ναυτιλίας και τη διασφάλιση της ασφάλειας των ναυτικών. Λέει ότι οι πρόσφατες παράνομες επιθέσεις σε πλοία αποτελούν παραβίαση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας και υπονομεύουν τη διεθνή τάξη που βασίζεται σε κανόνες.

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) εξέδωσε ανακοίνωση λέγοντας ότι καταδικάζει σθεναρά τις ενέργειες των Χούθι και καλεί για άμεση παύση των επιθέσεων σε ναυτικούς και εμπορικά πλοία. Είπε επίσης ότι οι επιθέσεις συνιστούν παραβίαση του διεθνούς δικαίου και αποτελούν σοβαρή απειλή για το διεθνές εμπόριο, αναγκάζοντας ορισμένες εταιρείες να επαναδρομολογούν τα πλοία τους, γεγονός που προσθέτει κόστος και καθυστερήσεις στο παγκόσμιο εμπόριο.

Οι ναυτιλιακές ασφαλιστικές εταιρείες διευρύνουν τη ζώνη υψηλού κινδύνου. Η θαλάσσια ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου έχει επεκτείνει τη ζώνη υψηλού κινδύνου στην Ερυθρά Θάλασσα λόγω των αυξημένων επιθέσεων σε εμπορικά πλοία. Η Κοινή Επιτροπή Πολέμου διεύρυνε τη ζώνη από 15 μοίρες βόρεια σε 18 μοίρες βόρεια, επηρεάζοντας τα ασφάλιστρα.