ΚΟΣΜΟΣ

Eρυθρά Θάλασσα: «Βόμβα» των Χούτι στο παγκόσμιο εμπόριο - Ο κίνδυνος για τις αλυσίδες εφοδιασμού

Παραμένει η απειλή των Χούτι
Παραμένει η απειλή των Χούτι
ΑΡ

Ερυθρά Θάλασσα: Οι αντάρτες Χούτι με έδρα την Υεμένη «βάζουν φωτιά» στο παγκόσμιο εμπόριο και αλλάζουν τις γεωστρατηγικές ισορροπίες, αντιδρώντας στη στρατιωτική εκστρατεία του Ισραήλ στη Γάζα.

Σε πρόσφατη τηλεοπτική ομιλία του, ο ηγέτης των Χούτι Αμπντουλμαλίκ αλ-Χούτι είπε: «Εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες μας στοχοποιήσουν, θα αντεπιτεθούμε στοχεύοντας θωρηκτά και συμφέροντα των ΗΠΑ στην περιοχή με τους πυραύλους, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις μας».

Αυτή η αύξηση των εντάσεων ώθησε μεγάλες ναυτιλιακές και πετρελαϊκές εταιρείες να αναστείλουν τη διέλευση μέσω της κρίσιμης για το εμπόριο θαλάσσιας οδού, εγείροντας ανησυχίες για τις παγκόσμιες οικονομικές επιπτώσεις. Σε απάντηση, οι ΗΠΑ και περισσότερα από 20 άλλα έθνη σχημάτισαν έναν νέο συνασπισμό για την προστασία των πλοίων που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα, ανακοίνωσε το Πεντάγωνο.

Ωστόσο, η αυξημένη στρατιωτική παρουσία στην Ερυθρά Θάλασσα, όπως υποστήριξαν οι αναλυτές, μπορεί να πυροδοτήσει ενεργές εχθροπραξίες, εντείνοντας τις ανησυχίες για την εξάπλωση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης στην περιοχή.

Κλιμάκωση εντάσεων

Τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες, οι Χούτι επιτέθηκαν ή κατέλαβαν εμπορικά πλοία 12 φορές και εξακολουθούν να κρατούν ομήρους 25 μέλη του εμπορικού πλοίου Galaxy Leader στην Υεμένη. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν τον πολυεθνικό συνασπισμό της Ερυθράς Θάλασσας πριν απο λίγες ημέρες, ενώ οι Χούτι προειδοποίησαν δύο ημέρες αργότερα ότι θα αντεπιτεθούν σε περίπτωση επίθεσης.

Ο εκπρόσωπος του Πενταγώνου, υποστράτηγος Πατ Ράιντερ είπε ότι οι Χούτι «επιτίθενται στην οικονομική ευημερία και την ευημερία των εθνών σε όλο τον κόσμο», αποτελώντας ουσιαστικά «ληστές κατά μήκος του διεθνούς ναυτιλιακού δρόμου που είναι η Ερυθρά Θάλασσα», αναφέρει το Γαλλικό Πρακτορείο.

Οι δυνάμεις του συνασπισμού «θα λειτουργήσουν ως περιπολία, ελέγχοντας την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν για να ανταποκριθούν –και να βοηθήσουν όσο χρειάζεται– εμπορικά σκάφη που διέρχονται από αυτή τη ζωτικής σημασίας διεθνή πλωτή οδό», είπε, καλώντας τους Χούτι να σταματήσουν τις επιθέσεις τους.

Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν δήλωσε την Τρίτη ότι η Βρετανία, το Μπαχρέιν, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, οι Σεϋχέλλες και η Ισπανία θα συμμετάσχουν σε αυτή την κοινή αποστολή των ΗΠΑ. Οι συλλογικές προσπάθειες θα περιλαμβάνουν συνεργατικές περιπολίες στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν.

Σε απάντηση, οι Χούτι δήλωσαν ότι ο νέος στρατιωτικός συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα δεν θα σταματήσει τις επιθέσεις τους σε εμπορικά πλοία με προορισμό το Ισραήλ. «Ο συνασπισμός που σχηματίστηκε από την Αμερική είναι για να προστατεύσει το Ισραήλ και να στρατιωτικοποιήσει τη θάλασσα χωρίς καμία δικαιολογία», δήλωσε ο εκπρόσωπος των Χούτι Μοχάμεντ Αμπντούλσαλάμ σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Saba που ελέγχεται από τους Χούτι.

«Καθώς η Αμερική επέτρεψε στον εαυτό της να υποστηρίξει το Ισραήλ σχηματίζοντας μια συμμαχία, έχουμε επίσης απόλυτο δικαίωμα να υποστηρίξουμε την Παλαιστίνη», είπε σε δήλωσή του. «Και όποιος επιδιώκει να επεκτείνει τη σύγκρουση πρέπει να υποστεί τις συνέπειες των πράξεών του».

Ευρύτερη σύγκρουση

Η ανάπτυξη μιας στρατιωτικής συνοδείας υπό την ηγεσία των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα έχει εντείνει τις ανησυχίες για πιθανή κλιμάκωση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης που θα διαχυθεί στην κρίσιμη πλωτή οδό.

«Η παρουσία πολεμικών πλοίων των ΗΠΑ δίπλα στα ισραηλινά συμφέροντα αυξάνει την πιθανότητα ακούσιων συναντήσεων με τις δυνάμεις των Χούτι», δήλωσε ο Σαλάμ Αλ-Ασμπάχι, απόστρατος στρατηγός των κυβερνητικών δυνάμεων της Υεμένης. Σημείωσε επίσης ότι η υποστήριξη του Ιράν τόσο στους Χούτι όσο και στις παλαιστινιακές ομάδες θα περιπλέξει ενδεχομένως την περιφερειακή δυναμική.

Οι ΗΠΑ κατηγόρησαν την Παρασκευή το Ιράν για ανάμειξη σε επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από τους αντάρτες Χούτι της Υεμένης, ανεβάζοντας τους τόνους καθώς η Ουάσιγκτον εξετάζει σκληρότερα μέτρα, συμπεριλαμβανομένης πιθανής βίας, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο. Το εξελισσόμενο τοπίο στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλεί ανησυχίες στα κράτη της Μέσης Ανατολής, που φοβούνται ότι η σύγκρουση θα μπορούσε να διαταράξει ζωτικής σημασίας ναυτιλιακές διαδρομές και να αποσταθεροποιήσει την περιοχή.

Επιπλέον, τόσο η κυβέρνηση της Υεμένης όσο και περιφερειακές δυνάμεις όπως η Σαουδική Αραβία και η Αίγυπτος, παρά την εξάρτησή τους από τη διαδρομή Ερυθρά Θάλασσα-Διώρυγα του Σουέζ, διστάζουν να συμμετάσχουν στην αποστολή συνοδείας των ΗΠΑ και να εμπλακούν απευθείας με τους Χούτι.

Χάος στο παγκόσμιο εμπόριο

Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες εν τω μεταξύ επιβάλλουν αντιμετωπίζουν πρόσθετο κόστος για την αλλαγή δρομολογίων στην Ερυθρά Θάλασσα, ακριβώς τη στιγμή που ο πληθωρισμός είχε αρχίσει να σταθεροποιείται.Οι ναυτιλιακοί γίγαντες εν τω μεταξύ βιώνουν χάος και ανασφάλεια, ενώ το κόστος αναμένεται να μετακυλιστεί στους καταναλωτές. Σε μία μικρή ένδειξη αποκλιμάκωσης, η Maersk δήλωσε οτι σκοπεύει να επανεκκινήσει τις αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας αφού σταμάτησε τις δραστηριότητές της εκεί νωρίτερα αυτόν τον μήνα μετά τις επιθέσεις στα πλοία της.

Πολλά πλοία που κατευθύνονται προς την Ερυθρά Θάλασσα κάνουν τώρα μεγαλύτερα ταξίδια γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη νότια Αφρική. Αυτό προσθέτει περίπου 10 ημέρες σε ένα ταξίδι από την Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη, το οποίο συνήθως διαρκεί περίπου 27 ημέρες, σύμφωνα με το Reuters.

Η Maersk -η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο από άποψη χωρητικότητας- ανέφερε σε ανακοίνωση την περασμένη Πέμπτη ότι θα επιβάλει «Παράβολο Διακοπής Διέλευσης» με άμεση ισχύ. «Η εκτροπή πλοίων γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας για τον μετριασμό των συνεχιζόμενων κινδύνων από την ιστιοπλοΐα στην περιοχή είναι ένα απαραίτητο βήμα προς όφελος της ασφάλειας, αλλά τελικά έχει επιφέρει αυξημένο κόστος για τους μεταφορείς», ανακοίνωσε η δανέζικη εταιρεία.

Η Maersk επιβάλλει τώρα επιπλέον χρέωση 200 δολαρίων για διακοπή της μεταφοράς σε ένα τυπικό κοντέινερ που ταξιδεύει από την Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη. Τα πλοία που θα πλέουν την ίδια διαδρομή από την 1η Ιανουαρίου θα πρέπει να πληρώσουν άλλα 500 δολάρια για ένα κοντέινερ του ίδιου μεγέθους.

Η γαλλική CMA CGA ανακοίνωσε επίσης παρόμοιες προσαυξήσεις την Παρασκευή, συμπεριλαμβανομένης επιβάρυνσης 325 $ για κάθε κοντέινε στη διαδρομή από τη Βόρεια Ευρώπη προς την Ασία και επιπλέον χρέωση 500 $ ανά κοντέινερ που θα ταξιδέψει από την Ασία στη Μεσόγειο τον επόμενο χρόνο.

Οι προσαυξήσεις θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν τον πληθωρισμό για τους καταναλωτές σε μια εποχή που οι αυξήσεις των τιμών σχεδόν σταθεροποιούνται. Τον Νοέμβριο, ο πληθωρισμός των τιμών καταναλωτή στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 3,1% σε ετήσια βάση. Ενώ παραμένει κάτω από τον στόχο του 2% της Fed, ήταν σημαντικά κάτω από το υψηλό 40 ετών του 9,1% τον Ιούνιο του περασμένου έτους.

«Τα ζητήματα στην Ερυθρά Θάλασσα απειλούν τις αλυσίδες εφοδιασμού και έχουν ωθήσει την τιμή του πετρελαίου, και οι δύο κινητήριες δυνάμεις για τον πληθωρισμό», δήλωσε την περασμένη Τετάρτη ο διευθυντής επενδύσεων της AJ Bell, Russ Mold, όπως ανέφερε ο George Glover του Business Insider. «Ως εκ τούτου, αυτή είναι μια κάπως λασπώδης κατάσταση».