ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Νέα ψηφιακά εργαλεία στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής

ΑΑΔΕ: Νέα ψηφιακά εργαλεία στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής

Νέα, ψηφιακά εργαλεία και παρακολούθηση των social media επιστρατεύει η ΑΑΔΕ στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής 

Η προώθηση της καινοτομίας και η ψηφιοποίηση περιλαμβάνονται ανάμεσα στα ψηφιακά εργαλεία τα οποία επιστρατεύει η ΑΑΔΕ στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής αλλά και για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Σε αυτά τα εργαλεία επέμεινε ο διοικητής του οργανισμού, Γιώργος Πιτσιλής κατά την παρουσίαση του εθνικού σχεδίου δράσης της υπηρεσίας για το 2024.

Έλεγχοι στα social media

Με αφορμή την πολύ μεγάλη υπόθεση φοροδιαφυγής που είδε το φως της δημοσιότητας το πρωί της Τετάρτης, σχετικά με πολυτελή γάμο που προβλήθηκε εκτεταμένα στο διαδίκτυο, ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής τόνισε πως γίνονται έλεγχοι με βάση όσα εντοπίζονται στα social media. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για έναν γάμο που διοργανώθηκε με κάθε πολυτέλεια και πιάστηκε στα «δίκτυα» της ΑΑΔΕ λόγω των αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Όπως τόνισε ο Γιώργος Πιτσιλής, «δύο σημεία σε σχέση με τον επίμαχο γάμο: Πρώτον, παρακολουθούμε τα πάντα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και έχουμε ειδικά ψηφιακά εργαλεία. Δεύτερον, εντοπίζουμε την αναντιστοιχία της εικόνας στα social media με την οικονομική εικόνα».

Στη συνέχεια, τόνισε πως υπάρχει μια ειδική ομάδα κρούσης 7 ατόμων, που λειτουργεί στο Επιχειρησιακό Κέντρο της ΑΑΔΕ, εντοπίζει τις υποθέσεις και στη συνέχεια προχωρούν σε επαλήθευση και ελέγχους.

Σχεδόν για κανέναν δεν προέκυψε έκδοση παραστατικού

Σε ό,τι αφορά την υπόθεση του γάμου της Ελίζαμπεθ Ελέτσι με τον Νεκτάριο Λεμονίδη, μετά τις ψηφιακές διασταυρώσεις, η φορολογική εικόνα όλων των συντελεστών ήταν πάνω κάτω η ίδια: Σχεδόν όλοι έχουν πολλές αναρτήσεις από τις κάθε είδους πολυτελείς δεξιώσεις στις οποίες έχουν συμμετάσχει επαγγελματικά, αλλά είτε εμφανίζουν πολύ χαμηλά ετήσια εισοδήματα, είτε εμφανίζουν μεγάλες ζημιές. Σχεδόν για κανέναν από τους συντελεστές δεν προέκυψε η έκδοση παραστατικού για τις υπηρεσίες του στο γάμο.

Η ειδική Ομάδα Κρούσης, πέρα από την υπόθεση με τον πολύκροτο γάμο, έχει εξιχνιάσει και άλλες υποθέσεις. Πέρυσι, εντόπισε αδήλωτα εισοδήματα γνωστής influencer, καθώς και ενοικιάσεις βιλών πολυτελείας, που διαφημίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σημειώνεται ότι οι «ράμπο» των social media ακτινογραφούν το φορολογικό προφίλ για τον καθένα από τους εμπλεκόμενους και στη συνέχεια με την αρωγή ελεγκτών ζητούν εξηγήσεις.

Φορολογική συμμόρφωση

Οι δράσεις εστιάζουν στην παροχή βέλτιστων υπηρεσιών σε πολίτες και επιχειρήσεις, στην προώθηση της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης και την επιχειρησιακή αναβάθμιση του Οργανισμού, ενώ αναπτύσσονται σε τρεις βασικούς άξονες.

Η στρατηγική κατεύθυνση είναι η διαρκής διευκόλυνση της συνέπειας των φορολογούμενων και παράλληλα η σταθερή παρεμπόδιση της αποφυγής των υποχρεώσεών τους. Όπως είπε ο κ. Πιτσιλής: «Θέλουμε να κάνουμε εύκολο το να είσαι συνεπής και δύσκολο να το αποφύγεις».

Παρουσιάστηκαν:

  • Τα νέα ψηφιακά εργαλεία ελέγχου, όπως η διασύνδεση POS- ταμειακών, ψηφιακό δελτίο αποστολής, πιλοτικό ψηφιακό πελατολόγιο, υποχρεωτικότητα myData, ψηφιακός έλεγχος πινακίδων και ΕΛΕΓΧΟΣlive2.0
  • Οι διαλειτουργικότητες λήψης και αξιοποίησης δεδομένων με έργα που ωριμάζουν, όπως η διασύνδεση με το Κτηματολόγιο, η καταγραφή σε πραγματικό χρόνο μεταβολών Μετόχων, Κεφαλαίου, Διοικούντων με ΓΕΜΗ & Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων, η λήψη στοιχείων από ιδρύματα πληρωμών αλλοδαπής
  • Η προσυμπλήρωση σημαντικών δεδομένων για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος
  • Οι προτεραιότητες Τελωνείων και Χημείου με εφαρμογή νέου κανονιστικού πλαισίου εποπτείας και ελέγχου εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων, ολοκλήρωση του έργου εισροών – εκροών στα καύσιμα, κεντρικοποίηση ελέγχου τελωνειακών εγγράφων και αναβάθμιση επιχειρησιακής ικανότητας Χημικών Υπηρεσιών.

Νέο μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας

Παρουσιάστηκε το νέο μοντέλο λειτουργίας της ΑΑΔΕ, που ήδη υλοποιείται, για να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις των επιχειρησιακών πεδίων.

Ειδικότερα, αναλύθηκαν οι υπηρεσίες νέας γενιάς που περιλαμβάνουν:

  • Κεντρική έδρα, που στεγάζει τις περισσότερες επιτελικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ
  • Ειδικά περιφερειακά κέντρα για τον έλεγχο, τη βεβαίωση και είσπραξη, τη φορολογία ακινήτων και την εξυπηρέτηση των πολιτών
  • Τοπικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης, ως μετεξέλιξη των ΔΟΥ σε Αττική και Θεσσαλονίκη
  • Ειδικές δυνάμεις ελέγχου

Εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων

  • Mobile apps: Εφαρμογή κινητού για φορολογικές υπηρεσίες (πληρωμή φόρων, εξατομικευμένες ενημερώσεις και alerts, wallet με σημαντικά φορολογικά έγγραφα) και δυνατότητα έκδοσης τιμολογίου και δελτίου αποστολής από το κινητό
  • ΚΕΦ & AI chatbot: Ενισχυμένο Τηλεφωνικό Κέντρο ΑΑΔΕ και Chatbot τεχνητής νοημοσύνης για παροχή ενημέρωσης και πλοήγηση στις ψηφιακές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ
  • End-to-end ψηφιακή διακοπή επιχείρησης
  • Αναλυτικές ψηφιακές βεβαιώσεις Μητρώου με QR
  • ΑΦΜ σε ανήλικα (β΄ φάση, ανήλικα από 1 έως 12 έτη)
  • Διασύνδεση με ΓΕΜΗ για νέες μεταβολές λοιπών νομικών προσώπων
  • End-to-end ψηφιακές μεταβολές έδρας και ΚΑΔ επιχείρησης
  • Διαδοχή κληρονόμων στη διαχείριση αποβιωσάντων
  • Εξουσιοδοτήσεις προσβάσεων στις εφαρμογές
  • Μείωση ΕΝΦΙΑ στα ασφαλισμένα ακίνητα
  • Ψηφιοποίηση λοιπών δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου
  • Αυτόματη συμπλήρωση Ε9 σε δωρεές και γονικές παροχές ακινήτων
  • Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων
  • Απλοποιήσεις στη βεβαίωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων
  • Νέο website ΑΑΔΕ.

Τελωνειακές υπηρεσίες

  • Single Window (Προτελωνειακές διαδικασίες)
  • Αυτοματοποίηση της διαδικασίας οριστικοποίησης των εξαγωγών
  • Αυτόματη οριστικοποίηση των διασαφήσεων εισαγωγής – Αυτόματη αποστολή της Άδειας Παράδοσης Τελωνισμένων Εμπορευμάτων
  • Αυτόματη απόδοση ταυτότητας ηλεκτρονικής πληρωμής που αφορούν τελωνειακές οφειλές
  • Ψηφιοποίηση των δελτίων εισόδου-εξόδου και μεταβίβασης εγχώριων εμπορευμάτων στις Ελεύθερες Ζώνες.