Εμφύλιος στον ΣΥΡΙΖΑ για τα Θρησκευτικά: Ο Γαβρόγλου «άδειασε» τον Φίλη

Εμφύλιος στον ΣΥΡΙΖΑ για τα Θρησκευτικά: Ο Γαβρόγλου «άδειασε» τον Φίλη

Ο νυν υπουργός Παιδείας στέλνει στο «πυρ το εξώτερον» το πρόγραμμα σπουδών των Θρησκευτικών του προκατόχου του

Τις προτάσεις του Νίκου Φίλη αναιρούν τα νέα ΦΕΚ για το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο που δημοσιευθήκαν στις 19 Ιουνίου, υιοθετώντας αυτές της Εκκλησίας της Ελλάδος διατηρώντας τον Ορθόδοξο προσανατολισμό του μαθήματος. Επίσης γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στην Επικρατούσα Θρησκεία. 

Ωστόσο, νέος κύκλος διαπραγμάτευσης ξεκινά τους επόμενους μήνες για τον καθορισμό της ύλης των νέων σχολικών εγχειριδίων για το Σχολικό Έτος 2018 – 2019. Σήμερα Τρίτη (20/6) συνεδρίασε εκτάκτως η Διαρκής Ιερά Σύνοδος προκειμένου να καθορίσει την περεταίρω στάση της.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, πήρε πρώτος το λόγο και είπε ότι καταργήθηκαν τα παλαιά ΦΕΚ του Προγράμματος Σπουδών που είχαν εκδοθεί επί υπουργίας Νίκου Φίλη, γεγονός που προκάλεσε ικανοποίηση στα υπόλοιπα μέλη της ΔΙΣ. Ικανοποίηση επίσης προκάλεσε το γεγονός ότι διατηρήθηκε ο Ορθόδοξος προσανατολισμός του μαθήματος και γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στην επικρατούσα θρησκεία.

Κατά τη συνεδρίαση της ΔΙΣ, οι 12 μητροπολίτες είπαν όταν τα υπόλοιπα μέλη της Ιεραρχίας, ζητούν επιτακτικά να ενημερωθούν για την πορεία του διαλόγου με το Υπουργείο Παιδείας.

Για το λόγο αυτό στις 27 Ιουνίου συνεδριάζει εκτάκτως η Ιεραρχία, το Ανώτατο Διοικητικό Όργανο της Εκκλησίας της Ελλάδος, με αποκλειστικό ζήτημα τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών. Κατά τη συνεδρίαση θα γίνει απολογισμός του διαλόγου με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και ενημέρωση για τα νέα προγράμματα σπουδών. Σύμφωνα με πηγές από την Εκκλησία της Ελλάδος, έγιναν δεκτές όλες οι προτάσεις της Ιεραρχίας για το μάθημα, οι οποίες θα συμπεριληφθούν στο φάκελο του μαθητή.

Ωστόσο, πονοκέφαλο προκαλεί στους  Ιεράρχες, ο νέος διάλογος που θα ξεκινήσει για τα σχολικά βιβλία των Θρησκευτικών που θα διανεμηθούν το σχολικό έτος 2018 - 2019.

Επικρατούσα θρησκεία και Ορθόδοξος προσανατολισμός στα Θρησκευτικά

Στο ΦΕΚ, με αριθμό φύλλου 2105 που δημοσιεύθηκε στις 19 Ιουνίου και αφορά στη διδασκαλία των Θρησκευτικών του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου, αναφέρεται ρητά και κατηγορηματικά ότι ο σχεδιασμός του νέου προγράμματος σπουδώνλαμβάνει υπόψη (μεταξύ άλλων) «την επικρατούσα τοπική θρησκευτική παράδοση ως θεμελιώδη πυλώνα του θρησκευτικού γραμματισμού των μαθητών και το ευρύτερο θρησκευτικό και πολιτισμικό πλαίσιο το οποίο την περιβάλλει».

Στο νέο πρόγραμμα σπουδών γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο νέο «θρησκευτικό γραμματισμό» και στην κριτική θρησκευτικότητα, η οποία έχει στόχο «την καλλιέργεια της ολιστικής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία, στην οποία συμμετέχουν νους και καρδιά και η οποία διαμορφώνει ανθρώπους με "ζωηρή επιθυμία" για δικαιοσύνη και δημοκρατία. Εφόσον ο άνθρωπος είναι από τη φύση του ον που πιστεύει, η θρησκευτική εκπαίδευση τού παρέχει τις δυνατότητες «να πιστεύει καλά». Και αυτό σημαίνει κριτικά (ελεύθερα, διερευνητι-κά, ενεργητικά, με σεβασμό στους άλλους, ειρηνικά, χωρίς ηθικισμό, φανατισμό και μισαλλοδοξία). Έτσι, απομακρύνεται ο κίνδυνος του θρησκευτικού φονταμενταλισμού. Ο μαθητής/η μαθήτρια χρειάζεται να έχει βασική πληροφόρηση και να ασκεί την κριτική σκέψη, ώστε να μπορεί να αποκωδικοποιεί τα στοιχεία, αρχικά της σύγχρονης ιστορίας, αλλά και γενικά της ιστορίας, που σχετίζονται με θρησκευτικά ζητήματα, καθώς και να ερμηνεύει το παρελθόν και το παρόν του κόσμου στο οποίο ζει. Έτσι γίνεται ικανός/ή, χωρίς να πρέπει να παραιτείται από τη βίωση της πίστης ως αλήθειας που εμπεριέχει ελπίδα, να σέβεται τους άλλους και όλο τον κόσμο».

Στο ΦΕΚ, 2104 που δημοσιεύθηκε επίσης στις 19 Ιουνίου και αναφέρεται στο πρόγραμμα σπουδών που αφορά στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο, τονίζεται ότι οι μαθητές πρέπει να ενημερωθούν για τους κινδύνους που προκύπτουν από τη θρησκευτική απομόνωση και παράλληλα να αναδειχθούν οι θρησκευτικές αξίες σε πεδία διαλόγου, συνάντησης και ειρηνικής συνύπαρξης των ανθρώπων, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές και πολιτικές πεποιθήσεις ή και τις διαφορές τους.