ΕΛΛΑΔΑ

Bullying: Όταν τα σχολικά χρόνια μετατρέπονται σε εφιάλτη - Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς

Bullying: Όταν τα σχολικά χρόνια μετατρέπονται σε εφιάλτη - Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς
Στις μέρες μας ο σχολικός εκφοβισμός είναι σύνηθες πρόβλημα
Pexels

Ο σχολικός εκφοβισμός πληγή για τη μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα - Ειδικός μιλά στο Newsbomb.gr και αναφέρει τα σημάδια που πρέπει να ανησυχούν τους γονείς - Γιατί δεν μιλάνε τα παιδιά που πέφτουν θύματα bullying

Δεκάδες περιπτώσεις bullying ανηλίκων μέσα ή έξω από το σχολείο έρχονται στο προσκήνιο το τελευταίο διάστημα ενώ την ίδια ώρα ανησυχία προκαλούν οι εκτιμήσεις των επιστημόνων σχετικά με τα περιστατικά που δεν γίνονται ποτέ γνωστά γιατί τα θύματα τα κρύβουν βαθιά μέσα στην ψυχή τους.

Μία από τις περιπτώσεις όπου το ανήλικο θύμα βρήκε το θάρρος να εκμυστηρευθεί αυτό που του συνέβη, είναι του 15χρονου μαθητή, τον οποίο οι συμμαθητές του έδεσαν με πετονιά γύρω από το λαιμό την ώρα του διαλλείματος μέσα σε σχολική αίθουσα αφήνοντάς τον σχεδόν χωρίς ανάσα στο τέλος πριν φύγουν από το σημείο.

Ο δικηγόρος της οικογένειας, Σπύρος Δημητρίου ξεκαθαρίζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι θα δοθεί συνέχεια: «Θα υποβληθεί μήνυση και θα ζητήσουμε να αναβαθμιστεί η κατηγορία σε κακούργημα από επικείμενη σωματική βλάβη που διερευνά τώρα ο εισαγγελέας σε απόπειρα ανθρωποκτονίας, ενώ θα ξεκινήσουμε και τη διερεύνηση ποινικών ευθυνών από την πλευρά του σχολείου, των καθηγητών, των εποπτών, των εφημερευόντων καθηγητών την ώρα του διαλλείματος που έγινε το περιστατικό, του ιατρείου του σχολείου, των γονέων και των κηδεμόνων των ανήλικων των φερόμενων ως δραστών».

Μετά το περιστατικό το παιδί είπε στο σχολείο ότι είχε χτυπήσει και στη συνέχεια περιέγραψε τις στιγμές που έζησε στους γονείς του, μια που στο λαιμό του έφερε και σημάδια του τραυματισμού.

Η υπόθεση έχει λάβει πλέον τον δρόμο της δικαιοσύνης και αναμένονται και περισσότερες εξελίξεις μετά τις ημέρες του Πάσχα.

Αφού το περιστατικό δημοσιοποιήθηκε από τα ΜΜΕ και άλλοι γονείς έχουν τηλεφωνήσει στο γραφείο του κ. Δημητρίου περιγράφοντας περιστατικά bullying με θύματα τα παιδιά τους. Ο ίδιος περιμένει τις ένορκες καταθέσεις για να δει πώς θα προχωρήσουν αυτές οι υποθέσεις.

«Είναι ένα πολύ δύσκολο κοινωνικό φαινόμενο, η νεανική εγκληματικότητα είναι ακόμα περισσότερο αυξημένη και δεν είναι μόνο για επιβολή βίας ή δεσποτισμό αλλά έχει εμφιλοχωρήσει και η περίπτωση της επίδειξης γιατί λίγα από αυτά τα περιστατικά δεν βιντεοσκοπούνται από τα παιδιά. Πιο πολύ ο σκοπός είναι η βιντεοσκόπηση και ο δημόσιος και ο δια περιφοράς μετά και αποστολής, εξευτελισμός του θύματος», τονίζει ο Σπύρος Δημητρίου.

Τα προειδοποιητικά σημάδια

Ακόμα όμως και αν τα παιδιά δεν μιλούν υπάρχουν συνήθως, κάποια προειδοποιητικά σημάδια που μπορεί να βοηθήσουν τον γονέα να καταλάβει ότι το παιδί του μπορεί να εμπλέκεται σε εκφοβιστική συμπεριφορά, λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Δρ Αντωνία Τορρένς, εκπαιδευτική ψυχολόγος, γενική διευθύντρια του KMOP και υπεύθυνη και δημιουργός του Live Without Bullying.

-Συχνά είναι κακοδιάθετο, συνεσταλμένο ή κλαμένο ή ενοχλεί έναν
μικρότερο αδερφό/ή φίλο/η
-Βρίσκει δικαιολογίες, για να μην πάει στο σχολείο , αναφέροντας για παράδειγμα
ότι έχει πονοκέφαλο ή πόνο στο στομάχι
-Φαίνεται αναστατωμένο μετά τη χρήση του διαδικτύου ή κινητού τηλεφώνου-
δείχνει μυστικοπάθεια και απροθυμία να μιλήσει σχετικά με τις online
δραστηριότητές του
-Φέρει διάφορα σημάδια στο σώμα του και έχει ανεξήγητες εκδορές
-Παρουσιάζει αλλαγές στις διατροφικές του συνήθειες
-Έχει φθαρμένα ρούχα, σπασμένα αντικείμενα ή απώλεια χρημάτων
-Έχει ανήσυχο ύπνο
-Τα μικρά παιδιά, συχνά παρουσιάζουν παλινδρόμηση σε θέματα τουαλέτας και
βρέχουν το κρεβάτι τους
-Αισθάνεται μοναξιά, θλίψη, άγχος, ντροπή
-Υπάρχει μία αίσθηση ότι χάνει τον έλεγχο των πράξεων του
-Αισθάνεται θυμό για άτομα από τον περίγυρό του αλλά και με τον εαυτό του/της
-Αποσύρεται κοινωνικά
-Δεν θέλει να πάει σχολείο
-Δεν αποδίδει στα μαθήματα
-Εκδηλώνει ψυχοσωματικά προβλήματα

Επιπλέον, υπάρχει και σωστός τρόπος προσέγγισης των παιδιών από τους γονείς, σε περίπτωση που υπάρχει υποψία ότι κάτι συμβαίνει στο σχολείο. «Προσπαθούμε να ξεκινήσουμε μία ήπια επικοινωνία μαζί τους, χωρίς να μας διακόπτουν άλλες υποχρεώσεις, δείχνοντας από μέρους μας ειλικρινές ενδιαφέρον για επικοινωνία, ώστε να καταλάβουμε ακριβώς τι έχει προηγηθεί. Του αφήνουμε χρόνο και περιθώριο να σκεφθεί με ποιο τρόπο θα ήθελε να μας πει τι έχει συμβεί, χωρίς να το διακόπτουμε συνεχώς προβάλλοντας τις δικές μας λύσεις για το πρόβλημά του. Αποφεύγουμε τις παρορμητικές συμπεριφορές, και προβάλλουμε έναν θετικό τρόπο σκέψης, χωρίς να το διαβεβαιώνουμε όμως ότι θα βρούμε οπωσδήποτε λύση στο πρόβλημα.

Ο εκφοβισμός είναι ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο και συχνά χρειάζεται προσεκτική διερεύνηση των λόγων που οδήγησαν σε αυτό, καθώς και προσεκτικά βήματα μετά. Προσοχή όμως. Αν αισθανθείτε ότι το παιδί σας βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο, πρέπει να δράσετε αμέσως πηγαίνοντας οι ίδιοι στο σχολείο και υποστηρίζοντάς το άμεσα», επισημαίνει η κ. Τόρενς.

Για τις περιπτώσεις του εκφοβισμού μέσω του διαδικτύου, στο οποίο έχει πλέον πρόσβαση η πλειοψηφία των παιδιών, επίσης υπάρχουν κάποιοι κανόνες τους οποίους μπορούν να ακολουθήσουν οι γονείς για να βρίσκονται πιο κοντά στο παιδί τους και να το βοηθήσουν αν χρειαστεί.

«Αρχικά να είμαστε ενήμεροι σχετικά με τις πηγές βοήθειας όπου μπορούμε να αναφερθούμε σε περίπτωση που χρειαστεί. Προσπαθούμε να είμαστε ενήμεροι από τα ίδια μας τα παιδιά σχετικά με τους διαδικτυακούς τόπους που επισκέπτονται. Τα συμβουλεύουμε να μην δίνουν τα προσωπικά τους στοιχεία ή τον κωδικό τους σε άγνωστα άτομα.

Να κρατούν αποδείξεις με ποιους μίλησαν, να μην προωθούν τα ίδια άσχημα μηνύματα, να μην ανεβάζουν φωτογραφίες άλλων χωρίς την άδειά τους. Να θυμούνται ότι οτιδήποτε ανεβαίνει στο διαδίκτυο, μπορεί να μείνει εκεί για πάντα. Να γνωρίζουν τα ίδια τα παιδιά, ότι μπορούν να βρουν αναλυτικές οδηγίες στο site της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, για τους κινδύνους που υπάρχουν στο διαδίκτυο, αλλά και για τις οδηγίες που μπορούν να λάβουν σε περίπτωση που το χρειαστούν», επισημαίνει η κ. Τόρενς.

Οι δυσκολίες που είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν οι μαθητές στο σχολείο αποτελούν σημαντική πηγή άγχους και για τους γονείς

«Τα μεγαλύτερα άγχη των γονέων συνήθως σχετίζονται με τον τρόπο επίλυσης του προβλήματος από τα παιδιά τους. Ορισμένοι για παράδειγμα γνωρίζουν ότι λόγω χαμηλής αυτοπεποίθησης ή ευαισθησίας χαρακτήρα, το παιδί τους αδυνατεί να διεκδικήσει το δίκιο του βάζοντας όρια στους άλλους. Φοβούνται μήπως η κατάσταση γίνει ακόμα χειρότερη και το παιδί τους αρνείται να μιλήσει, είτε ακόμα μήπως κάνει κακό στον εαυτό του. Οι γονείς που συνήθως έχουν αυτό το άγχος και μας κάνουν παρόμοιες ερωτήσεις, είναι και αυτοί που έχουν μεγαλύτερη επίγνωση της κατάστασης, οπότε είναι και επιδεκτικοί στο να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν από τη δική τους την πλευρά».

Γιατί δεν μιλούν τα παιδιά

Όπως λέει η κ. Τόρενς, τα παιδιά σε ένα αρχικό στάδιο πιστεύουν ότι η εκφοβιστική συμπεριφορά είναι κάτι παροδικό, οπότε θεωρούν ότι το πρόβλημα θα ξεπεραστεί. «Η περίοδος προς εφηβείας, είναι ένα διάστημα που τα παιδιά επηρεάζονται ιδιαίτερα από συνομηλίκους και θεωρούν ότι ως «μικροί ενήλικες», πρέπει να αρχίζουν να δίνουν οι ίδιοι λύση στα θέματά προς. Μπορεί να επηρεάζονται από την άποψη ορισμένων γονέων που θεωρούν ότι «όλοι βίωσαν κάποια στιγμή εκφοβισμό», αλλά τον ξεπέρασαν μόνοι.

Το παιδί σε μια τέτοια περίπτωση, δεν θέλει να φανεί δειλό στα μάτια του γονέα και γενικότερα δεν θέλει να τον επιφορτίσει με επιπλέον έγνοιες. Ακόμη μην ξεχνάμε ότι σε ένα προχωρημένο στάδιο, η τοξικότητα που δημιουργείται από τον εκφοβισμό είναι τόσο μεγάλη, ώστε τα άτομα τείνουν να πιστεύουν ότι τελικά μπορεί και να αξίζουν τον εξευτελισμό που δέχονται από συνομηλίκους. Αυτό τα κάνει να κλείνονται ακόμα περισσότερο στον εαυτό τους και πολύ διστακτικά ως προς το να δεχτούν βοήθεια από τρίτους», προειδοποιεί η ειδικός.

Στο πανελλαδικό πρόγραμμα Live Without Bullying που υλοποιείται από το 2015 από το ΚΜΟΠ, υπάρχει ειδική εκπαίδευση προς τους γονείς, όπως και ξεχωριστή εκπαίδευση για ντους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων αναφορικά με όλα τα βήματα που πρέπει να ακολουθούνται και από τις δύο πλευρές. Οι διαδικτυακές αυτές εκπαιδεύσεις είναι αναγνωρισμένες από το υπουργείο Παιδείας, παρέχονται δωρεάν και μέχρι στιγμής έχουν βοηθήσει παράλληλα με την συμβουλευτική πλατφόρμα Live Without Bullying, χιλιάδες άτομα στη χώρα μας.

Bullying: Όσα χρειάζεται να γνωρίζουν οι γονείς

Η ψυχολόγος και παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου, μίλησε στο Newsbomb.gr για τον σχολικό εκφοβισμό καθώς η χώρα μας έχει ανησυχητικά νούμερα ως προς το σχολικό εκφοβισμό.

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο που απασχολεί αρκετά τους γονείς, η κ. Καππάτου μιλώντας στο Newsbomb.gr ανέφερε: «Οι γονείς πρέπει να μιλήσουν με το παιδί τους, να το ρωτήσουν πώς αισθάνεται και να το διαβεβαιώσουν ότι σε καμία περίπτωση δεν ευθύνεται το ίδιο για ότι συμβαίνει, να του τονίσουν ότι είναι δίπλα του για οτιδήποτε χρειαστεί και πως δεν πρέπει να έχει δισταγμό για να μιλήσει. Αυτό προϋποθέτει όμως γονείς οι οποίοι δεν θα επικρίνουν το παιδί, ούτε θα το μαλώσουν για αυτό που του έχει συμβεί. Να επισημάνουμε ότι το παιδί αισθάνεται μεγάλη ντροπή και ενοχή γιαυτό που του συμβαίνει, η αυτοεκτίμηση του έχει τρωθεί, νιώθει ότι έχει διαπομπευθεί και ρεζιλευτεί στο σχολείο του».

«Πέρα από τις πρώτες ενέργειες οι γονείς σε επόμενο χρόνο θα πρέπει να διερευνήσουν αν το παιδί τους γίνεται εύκολα στόχος και για ποιους λόγους συμβαίνει αυτό. Αυτό που ενδιαφέρει είναι η ενίσχυση της σχέσης του εφήβου με τους συμμαθητές του και η τόνωση της αυτοεκτίμησης του. Στην περίπτωση που το παιδί παρουσιάζει αλλαγή στη συμπεριφορά του ή στις καθημερινές του συνήθειες είναι καλό να ζητήσουν βοήθεια από ειδικό. Αυτό αφορά παιδιά που έχουν δεχθεί συστηματικά εκφοβισμό. Είναι πολύ βασικό να αποδεχθεί το παιδί τη μοναδικότητα κάθε ατόμου. Να μάθει να αναγνωρίζει ποια είναι τα δυνατά του σημεία και να αντιμετωπίζει κακόβουλα σχόλια. Φυσικά, το γεγονός αυτό πρέπει να καταγγελθεί στο σχολείο για να σταματήσει άμεσα το μαρτύριο του παιδιού και να υπάρξει η διαχείριση του προβλήματος αυτού», πρόσθεσε η ψυχολόγος και παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου.

Στην περίπτωση που το παιδί είναι στη θέση του θύτη τότε η κ. Καππάτου συνιστά στους γονείς να αναρωτηθούν τους λόγους που το παιδί εξωτερικεύει σε αυτή τη συμπεριφορά.

«Οι γονείς του εφήβου που ασκεί εκφοβισμό, πρέπει να αναρωτηθούν ποιοι είναι οι λόγοι που το παιδί τους οδηγείται σε αυτή τη συμπεριφορά. Πολλές φορές υπάρχουν δυσκολίες στο οικογενειακό περιβάλλον (αυστηροί, απαιτητικοί γονείς με μεγάλες προσδοκίες, προβλήματα στην επικοινωνία, οικονομικά προβλήματα κ.α.) η επιθετικότητα σε αυτές τις περιπτώσεις αποτελεί έναν τρόπο έκφρασης της ανάγκης του παιδιού να διαχειριστεί την μοναξιά του και τα ελλείματα της σχέσης με τους γονείς του. Είναι σημαντικό να αντιμετωπίζεται με κατάλληλο τρόπο και βοήθεια ειδικού με στόχο την τροποποίηση της συμπεριφοράς του», είπε η κ. Καππάτου.

Και πρόσθεσε: «Αν οι γονείς και το σχολείο απομονώσουν το παιδί εκφοβιστή θεωρώντας το προβληματικό, και καθιστώντας το αποδιοπομπαίο τράγο, αυτό είναι πιθανό να λειτουργήσει ακόμα χειρότερα να γίνει πιο επιθετικό και πιθανόν στο μέλλον να μην εκφράζει τη βιαιότητα του μόνο μέσα στο προαύλιο του σχολείου».

Τι κρύβεται πίσω από την επιθετικότητα των παιδιών

Παράλληλα η ψυχολόγος και παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου αναφέρθηκε στην επιθετική συμπεριφορά των παιδιών, που αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς και δεν γεννιέται από τη μια μέρα στην άλλη. Ποιοι είναι αυτοί οι παράγοντες, που φροντίζουν να καλλιεργήσουν αυτού του είδους τη συμπεριφορά;

«Σύμφωνα με έρευνες παιδιά που έχουν εμπλακεί από νωρίς και λειτουργούν ως εκφοβιστές στο μέλλον πιθανά να έχουν εμπλοκή με τον νόμο. Οφείλουν οι γονείς να συζητήσουν ανοιχτά με το παιδί τους για τα συναισθήματα του και πώς διαχειρίζεται τον θυμό του. Είναι σημαντικό να του καταστήσουν με σαφήνεια ότι δεν γίνεται αποδεκτός ο τρόπος έκφρασης, λειτουργίας και πρακτικών που περιλαμβάνουν βία. Να λάβουν υπόψη τους ότι το παιδί μιμείται το παράδειγμά τους και να βελτιώσουν την επικοινωνία μαζί του. Αν μάλιστα υπάρχουν προβλήματα στη γονεική σχέση να φροντίσουν να τα διαχειριστούν ενδεχομένως με βοήθεια από ειδικό», είπε η κυρία Καππάτου στο Νewsbomb.gr.

Η κυρία Αλεξάνδρα Καππάτου, Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος.

«Σε αρκετές περιπτώσεις, πίσω από παιδιά που παρουσιάζουν επιθετικότητα, υπάρχουν προβλήματα στη συμπεριφοράς τους που προϋπήρχαν και ενδεχομένως δεν αξιολογήθηκαν από το περιβάλλον ενώ συχνά τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν κατάθλιψη η οποία είναι καλυμμένη και εκδηλώνεται με αυτό τον τρόπο», τόνισε.

Ένα στα τρία παιδιά έχει πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού

Σύμφωνα με την έρευνα που διενήργησε το προηγούμενο διάστημα το Χαμόγελο Του Παιδιού, το 32,4% σε σύνολο Γεωγραφικών Περιφερειών και Σχολικών Βαθμίδων σε όλη την Ελλάδα, δέχεται εκφοβισμό.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας:

  • 1 στα 3 παιδιά (32,4%), σε σύνολο Γεωγραφικών Περιφερειών και Σχολικών Βαθμίδων σε όλη την Ελλάδα, δέχεται εκφοβισμό.
  • 1 στα 2 παιδιά (48,8%) στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου, δέχεται σχολικό εκφοβισμό.
  • Όμοια, περίπου 1 στα 2 παιδιά (42,1%) δέχεται σχολικό εκφοβισμό στην Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
  • 1 στα 6 παιδιά σε όλη τη χώρα, σε σύνολο Γεωγραφικών Περιφερειών και Σχολικών Βαθμίδων, δηλώνουν ότι αισθάνονται πώς το σχολείο τους δεν τους μαθαίνει να μην εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους.
  • 100% των παιδιών που θα προτιμούσε να απευθυνθεί για βοήθεια σε τηλεφωνική γραμμή, σημειώνει την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 του Οργανισμού.
  • Αυξημένο το φαινόμενο σε κορίτσια, φτωχά παιδιά και μονογονεϊκές οικογένειες.

Παράλληλα, τα παιδιά που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, είναι κυρίως:

  • παιδιά μεταναστών από άλλες χώρες,
    κορίτσια,
  • παιδιά που βιώνουν υλική στέρηση και
  • παιδιά που διαβιούν σε μονογονεϊκό νοικοκυριό με μητέρα

Το Χαμόγελο του Παιδιού σημείωσε αύξηση 174% στις παρεμβάσεις πρόληψης για την Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό σε 22.340 μαθητές και μαθήτριες, 3.467 εκπαιδευτικούς και 1.848 γονείς. Η έρευνα για το φαινόμενο του εκφοβισμού στα σχολεία διενεργήθηκε σε δείγμα 2.293 παιδιών.

Η έρευνα για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying), διεξήχθη στο πλαίσιο Πανελλαδικής Σχολικής Εκστρατείας Ευαισθητοποίησης με τίτλο «Μίλα Τώρα». Όπως αναφέρει το «Χαμόγελο του Παιδιού», ερωτήθηκαν συνολικά 2.293 παιδιά από όλες τις σχολικές βαθμίδες για το σχολικό έτους που διανύουμε, δηλαδή το 2022-202.

Σχολικός εκφοβισμός: Τι λένε οι μαθητές στην κάμερα του Newsbomb.gr

To Newsbomb.gr βρέθηκε σε σχολεία της Ανατολικής Αττικής και μίλησε με μαθητές σχετικά με τα περιστατικά εκφοβισμού που καταγράφονται σε αυτά. Τα παιδιά ανέφεραν πως έχουν σημειωθεί αρκετά περιστατικά, ορισμένα από αυτά μάλιστα είναι και σε γνώση των καθηγητών.

«Έχω δεχτεί bullying στο δημοτικό επειδή ήμουν πιο λεπτός και πιο κοντός στην τάξη. Συνήθως μου έπαιρναν τα λεφτά και με πείραζαν μέχρι που κάποια στιγμή πήρα το θάρρος και μίλησα στον διευθυντή του σχολείου. Κάποια παιδιά τιμωρήθηκαν λίγο πιο σκληρά απ’ ό,τι έπρεπε και άρχισαν πλέον να με βλέπουν με διαφορετικό “μάτι”, ότι δεν φοβόμουν. Οι καθηγητές μάλλον δεν είναι αρκετά ενημερωμένοι για να μιλήσουν για αυτά τα θέματα, χρειαζόμαστε ένα Update στα σχολεία για το συγκεκριμένο θέμα», ανέφερε ένας 17χρονος στην κάμερα του Newsbomb.gr.

«Έχω βρεθεί πολλές φορές μπροστά σε περιστατικό bullying, έχω βοηθήσει αυτά τα παιδιά. Τους κάνουν bullying είτε επειδή φοράνε γυαλιά, είτε επειδή είναι μουσουλμάνοι ή επειδή είναι πιο αδύναμοι. Όπου μπορώ να βοηθήσω το κάνω. Λίγοι ήταν οι καθηγητές που μας μιλούσαν για το φαινόμενο, ήταν εκείνοι που ήθελαν να βοηθήσουν τα παιδιά για να έχουν καλύτερο μέλλον. Δεν έδιναν σημασία, μας έλεγαν “δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι για ό,τι γίνεται έξω από το σχολείο, τα όριά μας είναι μέχρι την πόρτα του σχολείου”. Εμείς παίρναμε την κατάσταση στα χέρια μας, μιλούσαμε στα παιδιά που έκαναν bullying και αν δεν το καταλάβαιναν απευθυνόμασταν στους καθηγητές και τον διευθυντή», ανέφερε ένας άλλος μαθητής.

«Παλαιότερα, δεν είχα βρεθεί σε κάποιο περιστατικό bullying, τώρα τα φαινόμενα αυτά έχουν αυξηθεί. Σαν οδηγία έχουμε να συζητάμε με αυτό το άτομο και στη συνέχεια να αναθέσουμε το άτομο σε μία ψυχολογική υποστήριξη, έχουμε στο σχολείο ψυχολόγο γι' αυτά τα θέματα», δήλωσε ένας 18χρονος μαθητής.

«Αυτή τη χρονική περίοδο δεν έχει σημειωθεί κάποιο περιστατικό, παλαιότερα όμως ναι. Εγώ δεν έχω βρεθεί σε κάποιο περιστατικό μπροστά. Δεν έχουμε κάποια οδηγία από τους καθηγητές για το πώς να αντιμετωπίσουμε αυτά τα περιστατικά», τόνισε ένας άλλος μαθητής.

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας κατά του bullying

Το υπουργείο Παιδείας έρχεται να πλαισιώσει το Πρόγραμμα «Ζούμε Αρμονικά ΜΑΖΙ, Σπάμε τη Σιωπή!». Όπως σημειώνεται από το υπουργείο, ειδικότερος σκοπός του εν λόγω προγράμματος είναι «η πρόληψη, εκπαιδευτική προσέγγιση, αντιμετώπιση και προστασία παιδιών και εφήβων από κάθε μορφή βίας και σχολικού εκφοβισμού και η δημιουργία ασφαλών, ενταξιακών σχολικών και εκπαιδευτικών περιβαλλόντων ικανών να προάγουν την αρμονική ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και πρόοδο όλων των μαθητών/τριών και εκπαιδευμένων».

Συγκριμένα, στο πλαίσιο του προγράμματος προβλέπονται:

1. Νέες δομές για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας.

  • Σε κεντρικό επίπεδο, επιτροπή εμπειρογνωμόνων που έχει την ευθύνη για την εποπτεία και την επιμέλεια του προγράμματος, καθώς και τη συναγωγή σχετικών συμπερασμάτων.
  • Σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, τετραμελείς Ομάδες Δράσης, αποτελούμενες από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης, έναν Σύμβουλο Εκπαίδευσης, ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό.
  • Σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ο διευθυντής μαζί με έναν εκπαιδευτικό που ορίζεται από εκείνον (στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση) ή τον σύμβουλο Σχολικής Ζωής (στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση) θα είναι υπεύθυνοι αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού.

2. Συστηματικές επιμορφώσεις εκπαιδευτικών.

  • Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) θα αναπτύξει στοχευμένο επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Άμεσος στόχος είναι η επιμόρφωση των Ομάδων Δράσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Υπεύθυνων Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού των σχολικών μονάδων μέσα στο πρώτο έτος λειτουργίας του προγράμματος.
  • Ήδη διενεργούνται επιμορφώσεις για θέματα διαχείρισης σχολικής βίας, όπως για παράδειγμα το Σεπτέμβριο του 2022, σε 202 στελέχη εκπαίδευσης.

3. Πλατφόρμα για αναφορές περιστατικών ενδοσχολικής βίας.

  • Το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ την αναπτύσσει σε συνεργασία με την κεντρική επιτροπή εμπειρογνωμόνων. Σε αυτήν, οι μαθητές θα μπορούν να αναφέρουν περιστατικά ανώνυμα ή επώνυμα και οι γονείς μόνο επώνυμα. Θα δοθεί έτσι η δυνατότητα σε περισσότερα θύματα σχολικού εκφοβισμού να μιλήσουν και να υποστηριχθούν.
  • Αποδέκτες των αναφορών θα είναι οι υπεύθυνοι αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού της οικείας σχολικής μονάδας που θα μπορούν να επιληφθούν αμέσως των περιστατικών αυτών, ενώ θα ενημερώνονται και οι Ομάδες Δράσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
  • Οι Ομάδες Δράσεις θα συντάσσουν ετήσιες εκθέσεις με τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματά τους για τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας που έλαβαν χώρα μαζί με τις προτάσεις τους, και θα τις υποβάλλουν στον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης ο οποίος θα ενημερώνει τακτικά το ΥΠΑΙΘ, εξασφαλίζοντας τη χάραξη μελλοντικής πολιτικής ενάντια στην ενδοσχολική βία βάσει δεδομένων.
  • Η πλατφόρμα θα περιέχει επίσης καλές πρακτικές, ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό προς ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας, λειτουργώντας έτσι ως ο κεντρικός ψηφιακός κόμβος του ΥΠΑΙΘ για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό.

Νίκη Κεραμέως: Με τέσσερις άξονες θα καταπολεμηθεί το bullying στα σχολεία

Μετά την γνωστοποίηση του άγριου bullying σε 15χρονο σε ιδιωτικό σχολείο στα βόρεια προάστια από συμμαθητές του, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, μίλησε στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, για τους τρόπους καταπολέμησης του φαινομένου.

Η Νίκη Κεραμέως ανέφερε ότι όσο περισσότερη βία υπάρχει στην κοινωνία, τόσο περισσότερη υπάρχει και στα σχολεία. Μάλιστα, η υπουργός Παιδείας πρόσθεσε ότι έχουν θεσμοθετηθεί τέσσερις άξονες, ο πρώτος είναι η ενίσχυση των σχολείων με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, αναφέροντας ότι από 1.600 το 2019 πλέον υπάρχουν 3.200.

Μεταξύ άλλων η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι έχει θεσμοθετηθεί ο σύμβουλος σχολικής ζωής, πως γίνονται οριζόντιες επιμορφώσεις στους εκπαιδευτικούς ενώ έχουν ενσωματωθεί στο πρόγραμμα των μαθημάτων θεματικές όπως η σεξουαλική αγωγή και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα. Παράλληλα, η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στο νέο νομοσχέδιο που περιλαμβάνει την ηλεκτρονική πλατφόρμα για ανώνυμες καταγγελίες για σχολικό εκφοβισμό.

Σχετικές ειδήσεις