ΦΑΚΕΛΟΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ

Αγωνία στους διαφημιστές από τις αποκαλύψεις

Αγωνία στους διαφημιστές από τις αποκαλύψεις
Κλίμα πανικού και αγωνίας δείχνει ότι έχει καταλάβει ηγετικές ομάδες...

Κλίμα πανικού και αγωνίας δείχνει ότι έχει καταλάβει ηγετικές ομάδες και εταιρείες της διαφημιστικής αγοράς, από τη σειρά των αποκαλύψεων του Newsbomb.gr, που συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό και κάνουν γνωστό στο ευρύτερο κοινό, τις σκοτεινές διαδρομές του χρήματος, τους εκβιασμούς και τη «χειραγώγηση», που χρόνια τώρα ασκούν οι διαφημιστικές, με τα λεφτά των πελατών τους στην πολιτική εξουσία και τα ΜΜΕ. Φυσικά αυτό που ανεβάζει τη θερμοκρασία είναι η δέσμευση για αποκαλύψεις σχετικά με τα περιουσιακά στοιχεία «επώνυμων» διαφημιστών, που κάνουν ότι είναι δυνατόν για να μην αποκαλυφθεί, όχι μόνον το «πόθεν», αλλά ακόμη και το «έσχες».

Χαρακτηριστικό της ατμόσφαιρας που επικρατεί στις διαφημιστικές μετά τις αποκαλύψεις του Newsbomb.gr, είναι ότι το Marketing Week on Line, την επίσημη ιστοσελίδα τους, επεχείρησαν με άρθρο που φιλοξενείται να αποδομηθεί και να συκοφαντηθεί ο διευθυντής του portal, πολύπειρος στη δημοσιογραφία και το ρεπορτάζ κ. Κ. Χαρδαβέλλας και η δουλειά του στην τηλεόραση. Η εγκυρότητα , η σοβαρότητα και η αποδοχή που έχει ο κ. Χαρδαβέλλας από τους αναγνώστες και τους τηλεθεατές και η έντιμη και θαρραλέα πορεία μιας ολόκληρης ζωής, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από έναν ανώνυμο αρθρογράφο- εκπρόσωπο των διαφημιστών και την εμπάθεια που προκύπτει από τις πομπές τους ολόκληρων δεκαετιών.

Στο ίδιο κείμενο όμως πέραν της προσπάθειας αμφισβήτησης της αξιοπιστίας των αποκαλύψεων, αναπτύσσεται μια ολόκληρη θεωρία περί της αγοράς των media και της διαφήμισης, που όχι μόνον είναι μεροληπτική, αλλά επιχειρεί μια συνολική στρέβλωση της πραγματικότητας.

Συγκεκριμένα αναφέρεται: «η αγορά των ΜΜΕ επεκτάθηκε πέραν πάσης λογικής τα τελευταία είκοσι χρόνια , στηριζόμενη στην περίπτωση ευάριθμων ΜΜΕ , όχι μόνον στα διαφημιστικά έσοδα ή στις κυκλοφορίες, αλλά και σε άλλες «παράλληλες ενισχύσεις»(κατευθυνόμενη κρατική διαφήμιση, έσοδα από προώθηση προσφορών με χαμηλό ΦΠΑ, σε σχέση με την κανονική αγορά, μη αποκαλυπτόμενα έσοδα από προώθηση ή μη προώθηση δημοσιογραφικών θεμάτων, διαπλεκόμενα συμφέροντα, πολλαπλές θέσεις κρατικής «απασχόλησης» μεγάλου αριθμού δημοσιογράφων». Και που καταλήγουν οι άνθρωποι; «Σε κάποιον βαθμό η επέκταση της αγοράς των ΜΜΕ και ο τρόπος λειτουργίας της, αναπόφευκτα επηρέασε εμμέσως και την αγορά της Διαφήμισης, σε συμπεριφορές και λογική. Κανείς δεν μπορεί να ζει σε γυάλινο κόσμο»!

Ποια είναι η πραγματικότητα; Η σωρεία εντύπων στην πρώτη φάση της τελευταίας 20ετιας, με αφετηρία την «πιάτσα» των περιοδικών, που οι διαφημιστές προώθησαν, φθάνοντας στην περιορισμένη Ελληνική αγορά τους 1200 τίτλους, δημιούργησε όχι μόνον πληθωρισμό αλλά και εκτόξευση των ποσών που ξοδεύονταν στην διαφήμιση. Με τον τρόπο αυτό, ειδικά στα χρόνια της οικονομικής ευφορίας της δεκαετίας του ’90, όταν πολλαπλασιάσθηκαν οι διαφημιστικές σε αριθμό και όγκο, εκτοξεύθηκαν τα μπάτζετ, αλλά και το ποσοστό των επιστροφών. Την ίδια περίοδο οι διαφημιστές, με τον ευτελή και επίπεδο τρόπο που αντιμετωπίζουν την ζωή και την ενημέρωση, μέσα από το εμπορικό και απολύτως οικονομικό κριτήριο που τους διακρίνει επηρέασαν υψηλόβαθμα στελέχη των εντύπων και των συγκροτημάτων τύπου σε δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν μεθόδους «αθέμιτου ανταγωνισμού», με προσφορές και δώρα προς τους αναγνώστες και ταυτόχρονη απαξίωση του δημοσιογραφικού προϊόντος. Σε απόλυτη εναρμόνιση με τους εμπορικούς διευθυντές των συγκροτημάτων , οι οποίοι αναβαθμίστηκαν στο εσωτερικό των εκδοτικών εταιρειών, υποκαθιστώντας σε κύρος και ρόλο τους διευθυντές σύνταξης, πέτυχαν παράλογη διεύρυνση του κύκλου εργασιών και τζίρων, αλλά λόγω των επιστροφών και της παράλογης σπατάλης στην οποία οδηγούσαν τη λειτουργία των εντύπων σε απολύτως αρνητική σχέση τζίρου και κέρδους. Τι σημαίνει αυτό;

Ελλείμματα ισολογισμών στις εκδοτικές εταιρείες. Οι διαφημιστικές όμως και οι εμπορικοί υπολόγιζαν στον όγκο και με τον τρόπο αυτό πετύχαιναν πέρα από τις μεγάλες επιστροφές και επιβραβεύσεις, μέσω των μπόνους. Ο όγκος σε αριθμό εντύπων αλλά και σε τζίρους, τους εξασφάλισε ταυτόχρονα την πρόσβαση και στη συνέχεια την «χειραγώγηση» των εντύπων και των εκδοτικών εταιρειών εκ των έσω. Κάθησαν αυτοί στην «καρέκλα» συμβούλου των εκδοτών, ενώ διευρύνοντας την «βεντάλια» των εντύπων πέτυχαν να έχουν δικούς τους εκδότες, ώστε να επηρεάζουν τον ανταγωνισμό και να τον καθοδηγούν και παράλληλα να εκτοξεύσουν το επίπεδο των επιστροφών και να καθιερώσουν τον χορό του «μαύρου χρήματος».

Δείτε τι αναφέρει το δημοσίευμα του Marketing Week, πατώντας το παρακάτω εικονίδιο: