ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΟ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟ

Μήπως δεν έπρεπε να δώσουμε την ψήφο στην τουρκική υποψηφιότητα; Γιατί πάει στη Λευκωσία ο Δένδιας

Νίκος Δένδιας
Eurokinissi

Η Τουρκία χρειάζεται απεγνωσμένα την ψήφο της Ελλάδας, καθώς ο Τούρκος υποψήφιος έχει απέναντί του υποψηφίους από δυνατές χώρες και σημαντικούς συμμάχους της Ελλάδας

Λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση του Νίκου Δένδια ότι θα στηρίξει την τουρκική υποψηφιότητα για τη θέση του γενικού γραμματέα στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, υπάρχουν εκτιμήσεις από διπλωματικούς παράγοντες μήπως ήταν λάθος αυτή η κίνηση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ελλάδα δεν χρειαζόταν την ψήφο της Τουρκίας για να εκλεγεί ως μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ τη διετία 2025-26, αφού ο Νίκος Δένδιας είχε ούτως ή αλλως καταφέρει να εξασφαλίσει τις απαιτούμενες ψήφους κυρίως με τη στήριξη των χωρών της Αφρικής αλλά και επειδή οι ευρωπαϊκές υποψήφιες χώρες είναι δύο και οι θέσεις που ζητά ο ΟΗΕ από την Ευρώπη είναι ακριβώς δύο.

Αντιθέτως, η Τουρκία χρειάζεται απεγνωσμένα την ψήφο της Ελλάδας, καθώς ο Τούρκος υποψήφιος έχει απέναντί του υποψηφίους από δυνατές χώρες και σημαντικούς συμμάχους της Ελλάδας.

Επιπλέον η Λευκωσία είναι δυσαρεστημένη από την Αθήνα πολύ περισσότερο που έρχεται αντιμέτωπη με ένα δεύτερο τουρκικό εμπάργκο στα πλοία υπό κυπριακή σημαία.

Σύμφωνα με την υφυπουργό Ναυτιλίας, Μαρίνα Χατζημανώλη, πέραν του εμπάργκο ελλιμενισμού στα τουρκικά λιμάνια, τα πλοία υπό κυπριακή σημαία παρεμποδίζονται από τη μεταφορά σιτηρών ή άλλων προϊόντων από την Ουκρανία, στο πλαίσιο του Black Sea Grain Initiative.

«Η πτυχή Black Sea Grain Initiative είναι άμεσα συνυφασμένη με το τουρκικό εμπάργκο και είναι για την Κύπρο και ένα δεύτερο εμπάργκο, αφού τα πλοία που φέρουν τη σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενός κράτους μέλους της ΕΕ, ή τα οποία τυγχάνουν διαχείρισης από τη Κύπρο εμποδίζονται από την Τουρκία να εμπλακούν στην θαλάσσια μεταφορά σιτηρών ή άλλων αγαθών στο πλαίσιο του Black Sea Trading Initiative», ανέφερε η κυρία Χατζημανώλη τόσο μιλώντας ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών όσο και στις δηλώσεις της μετά τη συνάντηση. Σημείωσε μάλιστα ότι η απαγόρευση δεν αφορά μόνο στα πλοία υπό κυπριακή σημαία αλλά και επεκτείνεται και στα πλοία που τυγχάνουν διαχείρισης από την Κύπρο.

Η κυρία Χατζημανώλη τόνισε επίσης ότι η Κύπρος δεν πρόκειται να στηρίξει μια τουρκική υποψηφιότητα για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, καθώς η Άγκυρα εμποδίζει τον ελλιμενισμό των πλοίων υπό κυπριακή σημαία στα τουρκικά λιμάνια. Παράλληλα, η Κύπρια αξιωματούχος είπε ότι λόγω των τελευταίων διεθνών εξελίξεων και των κυρώσεων κατά της Ρωσίας μετά την εισβολή της στην Ουκρανία και των επακόλουθων διαγραφών πλοίων ο κυπριακός στόλος «δυστυχώς έχει μειωθεί σημαντικά».

Μιλώντας ενώπιον της επιτροπής, η κυρία Χατζημανώλη ανέφερε από τα 1.752 που ήταν εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο με χωρητικότητα 25 εκατ. τόνους τον Ιούλιο του 2021, ο στόλος μειώθηκε σε 1.663 χωρητικότητας 22 εκατομμυρίων. Κατόπιν αυτού αναμένουμε με ενδιαφέρον τη συνάντηση του Νίκου Δένδια με τον Κύπριο ομολογό του στη Λευκωσία στο πλαίσιο της τριμερους συνάντησης και με το Ισραήλ.