ΠΑΙΔΕΙΑ

Πανελλήνιες 2015: Τι αλλάζει σε Πανελλαδικές, Λύκεια και Πειραματικά σχολεία

Πανελλήνιες 2015: Τι αλλάζει σε Πανελλαδικές, Λύκεια και Πειραματικά σχολεία

Τι θα ισχύει στο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το οποίο θα μπει σε εφαρμογή από την επόμενη σχολική χρονιά.

Tο Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων κατέθεσε στη Μόνιμη Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, τις Τροπολογίες που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο «Για την αντιμετώπιση της βίας στα γήπεδα» του Υφυπουργού Αθλητισμού, Σταύρου Κοντονή και αφορούν τη ρύθμιση επειγόντων ζητημάτων για την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολικών μονάδων.

Το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων προχώρησε στις παρακάτω παρεμβάσεις του συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το οποίο θα ισχύσει από την επόμενη σχολική χρονιά:

- Διαμορφώνονται τρεις ομάδες προσανατολισμού: Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.

- Ορίζονται πέντε Επιστημονικά πεδία: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες, Θετικές Επιστήμες, Επιστήμες Ζωής και Υγείας, Επιστήμες της Εκπαίδευσης, Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική.

- Στις Εξετάσεις Εισαγωγής του σχολικού έτους 2015-16 δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες οι εξής δυνατότητες: α) Να δώσουν εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα και να είναι υποψήφιοι/ες σε ένα μόνο Επιστημονικό Πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο σύστημα εισαγωγής και β) να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο, αν επιλέξουν και ένα 5ο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.

- Όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από τρία επιστημονικά πεδία το ένα ή τα δύο επιστημονικά πεδία στα οποία θα έχουν πρόσβαση.

- Κάθε ομάδα Προσανατολισμού έχει τρία κοινά μαθήματα που απαιτούνται σε όλα τα επιστημονικά πεδία όπου έχει πρόσβαση η Ομάδα Προσανατολισμού. Το τέταρτο μάθημα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Με ένα διαφορετικό τέταρτο μάθημα ανοίγεται η δυνατότητα πρόσβασης σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο.

- Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (Μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα Προσανατολισμού και Μαθήματα Επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Παράλληλα, για το Λύκειο προβλέπονται τα ακόλουθα:

- H επιλογή των θεμάτων των προαγωγικών εξετάσεων για τις Α' και Β' τάξεις Ημερησίου Γενικού Λυκείου και Α', Β' και Γ' τάξεις Εσπερινού Γενικού Λυκείου κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων παύει να ισχύει.

Για τις Α' και Β' τάξεις Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α', Β' και Γ' τάξεις Εσπερινού Γενικού Λυκείου τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων ορίζονται αποκλειστικά από τους διδάσκοντες το μάθημα.

- Προβλέπεται ότι για την απόλυση των μαθητών απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον εννέα και πέντε δέκατα (9,5), ο οποίος προκύπτει από τον Μ.Ο. των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων.

Επίσης,

- Επαναφέρονται οι εκπαιδευτικοί που είχαν τεθεί σε καθεστώς διαθεσιμότητας – απόλυσης, στα σχολεία και τις οργανικές θέσεις που υπηρετούσαν.

Το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. προχωρεί στην επανασύσταση των τομέων και ειδικοτήτων που είχαν καταργηθεί.

Τέλος, στο ίδιο Νομοσχέδιο προβλέπονται τα ακόλουθα, για τα Πρότυπα & Πειραματικά Σχολεία:

- Οι σχολικές μονάδες που έχουν χαρακτηριστεί ως «Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία» αποχαρακτηρίζονται και ορίζονται ως «Πειραματικά Σχολεία», εκτός από τις παρακάτω σχολικές μονάδες που ορίζονται ως «Πρότυπα Σχολεία»: α) Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο, β) Πρότυπο Γυμνάσιο Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά, γ) Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, δ) Πρότυπο Γυμνάσιο Αναβρύτων, ε) Πρότυπο ΓΕΛ Βαρβακείου Σχολής, στ) Πρότυπο ΓΕΛ Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά, ζ) Πρότυπο ΓΕΛ Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, η) Πρότυπο ΓΕΛ Αναβρύτων.

- Οι πιλοτικές εφαρμογές των Πειραματικών Σχολείων σχεδιάζονται από το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά από γνώμη του Ι.Ε.Π., των Πανεπιστημίων ή των ερευνητικών κέντρων που σχετίζονται με την εκπαίδευση, καθώς και από τη Δ.Ε.Π.Π.Σ. ή τις ίδιες τις σχολικές μονάδες με στόχο τη συναγωγή συμπερασμάτων αξιοποιήσιμων για τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής.

Οι εκπαιδευτικοί αυτών των σχολείων διαθέτουν αυξημένα τυπικά προσόντα και κυρίως την κατάλληλη επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση και διδακτική εμπειρία.

- Ο όρος «Πρότυπα» αναφέρεται στις συγκεκριμένες σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έχουν εκπαιδευτικούς με αυξημένα τυπικά προσόντα και διδακτική εμπειρία και όσον αφορά το μαθητικό δυναμικό αυτών των σχολικών μονάδων, ορίζονται τα κριτήρια και ο τρόπος εισαγωγής των μαθητών και των μαθητριών.

- Τα Πειραματικά Νηπιαγωγεία μπορεί να συνδέονται με Πειραματικά Δημοτικά, τα οποία επίσης μπορεί να συνδέονται με Πειραματικά γυμνάσια και εκείνα μπορεί να συνδέονται με Πειραματικά Λύκεια. Τα Πρότυπα Γυμνάσια επίσης μπορεί να συνδέονται με Πρότυπα Λύκεια.

- Ο αριθμός των μαθητών και μαθητριών που μπορεί να εγγραφούν στο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο ή Πειραματικό Γυμνάσιο ή Πειραματικό Λύκειο είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των αποφοίτων του συνδεδεμένου Πειραματικού Νηπιαγωγείου ή Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου ή Πειραματικού Γυμνασίου αντίστοιχα.

- Η εισαγωγή μαθητών και μαθητριών στα Πειραματικά Σχολεία γίνεται αποκλειστικά με κλήρωση και υπό όρους απόλυτης διαφάνειας. Διαδικασίες κλήρωσης μαθητών και μαθητριών διενεργούνται μετά την εισαγωγική σχολική τάξη μόνο για τη συμπλήρωση τυχόν κενών θέσεων που προκύψουν στην επόμενη τάξη της ίδιας ή της επόμενης βαθμίδας, στην περίπτωση που το σχολείο είναι συνδεδεμένο με σχολείο επόμενης βαθμίδας.

- Η διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής μαθητών και μαθητριών στα Πρότυπα Γυμνάσια καθορίζονται κάθε φορά με απόφαση της Δ.Ε.Π.Π.Σ., ύστερα από εισήγηση του Συλλόγου Διδασκόντων και του ΕΠ.Ε.Σ. του σχολείου. Η πλήρωση τυχόν κενών θέσεων στα Πρότυπα Σχολεία στις λοιπές τάξεις πλην της εισαγωγικής γίνεται με την ίδια διαδικασία με την οποία επιλέχθηκαν αρχικά οι μαθητές που φοιτούν στην ίδια τάξη.

- Κάθε ενδιαφερόμενος δικαιούται να συμμετέχει στις διαδικασίες επιλογής μίας και μόνο μίας σχολικής μονάδας. Στην περίπτωση των δευτεροβάθμιων σχολικών μονάδων κάθε ενδιαφερόμενος οφείλει να καταθέσει την αίτηση συμμετοχής του στις διαδικασίες επιλογής είτε σε μία Πειραματική, είτε σε μία Πρότυπη σχολική μονάδα.

- Μεταβατικά, για τα σχολικά έτη 2015-2016 και 2016-2017 η πλήρωση τυχόν κενών θέσεων στις Β' και Γ' τάξεις Γυμνασίων και Λυκείων τόσο των Πειραματικών όσο και των Προτύπων θα γίνει με εξετάσεις, που θα διενεργηθούν με ευθύνη των σχολικών μονάδων, εκτός εάν η Διοικούσα Επιτροπή μετά από εισήγηση του Συλλόγου Διδασκόντων και του ΕΠΕΣ του σχολείου ορίσει διαφορετικά.

"Φέρνουμε τροπολογίες με ιδιαίτερο βάρος και πρέπει να προλάβουμε τις απολυτήριες και πανελλήνιες εξετάσεις", ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης.

"Είμαστε υποχρεωμένοι να προβούμε στην κατάθεσή τους σήμερα, για να προλάβουμε τις ημερομηνίες για τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία. Αν δεν ψηφιστούν μέχρι τις αρχές Μαΐου, τα παιδιά θα πήγαιναν στα σχολεία αυτά τον Σεπτέμβριο, χωρίς να ξέρουν εάν θα έπρεπε να είχαν περάσει εξετάσεις, ή να είχαν κληρωθεί", ανέφερε ο κ. Κουράκης, επισημαίνοντας και την ανάγκη "να πάνε τα παιδιά στην Γ' Λυκείου με ένα σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στο οποίο να έχουν την ευχέρεια να προσανατολιστούν εγκαίρως".

Ο κ. Κουράκης, πρότεινε να οριστεί εμβόλιμη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων αύριο το πρωί, εκτιμώντας πως το περιεχόμενο των τροπολογιών δεν είναι άγνωστο στα κόμματα, καθώς "ο υπουργός είχε εκθέσει τις προθέσεις του στη συνέντευξη τύπου που έδωσε".

"Είναι διαβούλευση αυτό; Μας κοροϊδεύετε;" αντέδρασε, λέγοντας, η πρώην υφυπουργός Παιδείας του ΠΑΣΟΚ και εκπρόσωπος του κόμματος στην Επιτροπή, Εύη Χριστοφιλοπούλου. "Ο κ. Μπαλτάς ξεκίνησε τις προγραμματικές του δηλώσεις μ' αυτά και τα τσουβαλιάζετε κυριολεκτικά, χωρίς φορείς, χωρίς δεύτερη ανάγνωση; Δεν λυπάστε τις ίδιες σας τις ιδέες;", ανέφερε η βουλευτής, για ν' ακολουθήσουν οι εκπρόσωποι και των υπολοίπων κομμάτων.

Απαντώντας, ο κ. Κουράκης, δήλωσε πως θα συνεννοηθεί με την Πρόεδρο της Βουλής, προκειμένου να δει ποιες από τις τροπολογίες θα μπορούσαν να παραμείνουν στο αθλητικό νομοσχέδιο και ποιες θα έπρεπε να κατατεθούν ξεχωριστά, για να δηλώσει αργότερα, πως οι τροπολογίες αποσύρονται για να επανέλθουν ως νομοσχέδιο που θα συζητηθεί με διαδικασίες κατεπείγοντος, προκειμένου να υπερψηφιστεί την ερχόμενη Παρασκευή.

Σχετικές ειδήσεις