ΕΛΛΑΔΑ

Μακρής στο Newsbomb.gr: Τα τρία σενάρια που επηρεάζουν τις εκπτώσεις

Μακρής στο Newsbomb.gr: Τα τρία σενάρια που επηρεάζουν τις εκπτώσεις
PIXABAY

Ο Αντώνης Μακρής μίλησε στο Newsbomb.gr για πώς κινήθηκε η αγορά τον μήνα Δεκέμβριο αλλά και το πώς βλέπουν οι επιχειρήσεις ότι θα κινηθούν κατά την περίοδο των επικείμενων εκπτώσεων

Οι ημέρες των γιορτών τελείωσαν και όπως φαίνεται ο αυξημένος τζίρος των καταστημάτων για τον μήνα Δεκέμβριο, απόρροια της αγοραστικής κίνησης λόγω των εορτών, ήταν μια τονωτική ένεση για τους εμπόρους. Ο Αντώνης Μακρής, πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), μίλησε στο Newsbomb.gr δίνοντας μας την εικόνα που αναμένεται να έχει η αγορά με τις επικείμενες εκπτώσεις, που ξεκινούν στις επόμενες ημέρες, ενώ προέβηκε και σε μία πρώτη αποτίμηση της αγοραστικής κίνησης της εορταστικής περιόδου.

«Ο τζίρος του Δεκεμβρίου πήγε πάρα πολύ καλά, σύμμαχος μας ήταν ο καλός καιρός. Βέβαια, εχθρός ήταν η μία Κυριακή, η τελευταία του χρόνου, που ήμασταν κλειστά». Είθισται η τελευταία Κυριακή του χρόνου να κάνει μεγάλο τζίρο, σύμφωνα με τον κο. Μακρή. Ακόμα, διευκρίνισε πως η μέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο κατά τη διάρκεια των γιορτών είναι η Παραμονή Χριστουγέννων.

Σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται πως ο τζίρος για τον μήνα Δεκέμβριο είναι αυξημένος κατά 5% σε σχέση με τον αντίστοιχο Δεκέμβριο του 2021.

Η πορεία των εκπτώσεων - Τα τρία σενάρια που θα τις επηρεάσουν

Ως γνωστόν οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν πάντα τη δεύτερη εβδομάδα του Ιανουαρίου και διαρκούν μέχρι την τελευταία εργάσιμη του Φεβρουαρίου. Την πορεία των εκπτώσεων και τον τζίρο που αναμένεται να κάνουν σχολίασε ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, τονίζοντας πως η φετινή χρονιά «φαίνεται πως θα πάει αρκετά καλά».

Ωστόσο προκύπτουν τρία θέματα, τα οποία μπορεί να επηρεάσουν τις εκπτώσεις και σύμφωνα με τον κο Μακρή, αυτά είναι:

«Πρώτον, επειδή οι μήνες Οκτώβριος και Νοέμβριος δεν ήταν καλοί μήνες για τις πωλήσεις, είχαμε στοκ προϊόντα. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξουν καλές εκπτώσεις, έτσι ώστε να εκτονωθεί το στοκ απόθεμα των καταστημάτων.

Δεύτερον, πολλοί καταναλωτές θα προβούν στην αγορά ενός προϊόντος που δεν το χρειάζονται άμεσα, ακόμα και αν έχει πάρει αύξηση στην τιμή του. Και αυτό γιατί αρκετοί θα πούνε "ας το πάρω τώρα, γιατί λόγω του πληθωρισμού αργότερα μπορεί να το βρω πιο ακριβό".

Και τρίτον, αν αληθεύουν τα στοιχεία που δείχνουν ότι στην Κίνα έχουν τρομερό θέμα με τον κορονοϊό, αυτό ίσως μας γυρίσει κανά δυο χρόνια πίσω, και συμβεί ότι γινότανε και τότε που έκλειναν εργοστάσια και λιμάνια. Αυτό σημαίνει ελλείψεις προϊόντων, οι οποίες θα φέρουν ανατιμήσεις».

Χειμερινές εκπτώσεις 2023: Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές

Με αυτή την αφορμή, η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, επισημαίνει στους καταναλωτές μερικά από τα δικαιώματά τους, κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων, με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών:

  • Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
  • Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
  • Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
  • Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις: (α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και (β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».
  • Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ. Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.

Να σημειωθεί πως την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων δηλαδή στις 15 Ιανουαρίου τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοικτά σε όλη την επικράτεια από 11:00 έως 20:00.

Διαφορετικό ωράριο στη Θεσσαλονίκη

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ) το προτεινόμενο ωράριο για την Κυριακή 15 Ιανουαρίου είναι από τις 11:00 το πρωί έως τις 18:00 το απόγευμα.

Κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, διευκρινίζεται, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

«Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερο από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία. Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορία προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης («από τόσο τοις εκατό έως τόσο τοις εκατό%»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη, με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή πρέπει να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα» επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

Διαβάστε επίσης:

Χειμερινές εκπτώσεις 2023: Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές

Χειμερινές εκπτώσεις: Τι πρέπει να παρατηρούν οι καταναλωτές

Μία ανάσα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις: Πότε ξεκινούν