ΕΛΛΑΔΑ

«Παράνομες κατατμήσεις χιλιάδων ευρώ το 2006 από το Δήμο Αγρινίου»

«Παράνομες κατατμήσεις χιλιάδων ευρώ το 2006 από το Δήμο Αγρινίου»

Σκηνές απείρου κάλους είχαν διαδραματιστεί τον Απρίλιο του 2006 στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Αγρινίου όπου συζητούνταντο θέμα για τις παράνομες κατατμήσεις και παράνομες απευθείας αναθέσεις έργων της δημοτικής αρχής .

Όπως αναφέρει το agrinionet.gr, στο δημοτικό συμβούλιο, κανένας τότε δεν υποψιαζόταν ότι θα είχε το κουράγιο ο κ. Λυμπουρίδης να απευθυνθεί στον εισαγγελέα και σήμερα πολλοί από αυτούς που καλούνται σε απολογία, για απιστία σε βαθμό κακουργήματος, προσπαθούσαν ομαδικά τότε να τον ταλαιπωρήσουν, να τον προσβάλλουν και να τον γελοιοποιήσουν, πρωτοστατούντος του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου κ. Γαλαζούλα, και του τότε αντιδημάρχου κ. Π. Μοσχολιού.

Συνεχίζοντας λοιπόν την κατάθεση των στοιχείων, που επί μήνες συγκέντρωνε ο κ. Λυμπουρίδης, ανάφερε ότι σε ενιαία έργα τα οποία θα έπρεπε να δοθούν με τις νόμιμες διαδικασίες του μειοδοτικού διαγωνισμού, γινόταν «παράνομη κατάτμηση» και παράνομη απευθείας ανάθεσή τους, σε συγκεκριμένους πάντα εργολάβους και με κόστος το ανώτερο επιτρεπόμενο όριο των 12.120 €. Τα ονόματα των εργολάβων απέφευγε να τα αναφέρει ο καταγγέλλων δημοτικός σύμβουλος, θέλοντας να δείξει ότι αυτό δεν είχε καμία αξία, και πως το μόνο ουσιαστικό γι’ αυτόν ήταν μόνο οι παράνομες διαδικασίες που ακολουθούσε η δημοτική αρχή. Να προσθέσουμε ότι οι παράνομες αυτές ενέργειες είχαν σαν αποτέλεσμα την ζημιά του δήμου ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, δηλαδή ζημιά των ίδιων των Αγρινιωτών, ενώ τα χρήματα αυτά πήγαιναν στις τσέπες κάποιων που πλούτιζαν σε βάρος του κοινωνικού συνόλου.

Ενιαίο έργο κατά τον κ. Λυμπουρίδη και ως φαίνεται και κατά την δικαιοσύνη, ήταν η κατασκευή έργων σε περιοχές τσιγγάνων π.χ. βάσεις από τσιμέντο, κλπ. ή εργασίες συντήρησης σχολείων. Αντί λοιπόν να προκηρυχτεί όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, ο νόμιμος μειοδοτικός διαγωνισμός, έγιναν παράνομες κατατμήσεις των και παράνομες αναθέσεις και πάλι με το ανώτατο επιτρεπτό όριο των 12.120 €. Ο δημοτικός σύμβουλος κάλεσε τους παρισταμένους νομικούς συμβούλους να πάρουν θέση στις αποκαλύψεις του αυτές, λέγοντας περίπου τα εξής.

“Περιμένουμε να ακούσουμε πόσο νόμιμο είναι και από τους νομικούς συμβούλους που παρίστανται εδώ. Αν μπορεί να αναθέτει η Δημαρχιακή επιτροπή έργα τα οποία δεν υπάρχουν ούτε στο ψηφισμένο τεχνικό πρόγραμμα, ούτε στον προϋπολογισμό. Να νομιμοποιούνται οι παράνομες αποφάσεις της Δημαρχιακής με παράνομες εκ των υστέρων αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου. Να προχωράει η πλειοψηφία μονομερώς σε παράνομες λόγω κατατμήσεων, αναμορφώσεις του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος. Να αναθέτει ο κύριος Δήμαρχος δεκάδες έργα με διάτρητη διαδικασία των κατατμήσεων ενιαίων έργων του τεχνικού προγράμματος. Να υπογράφει ο κύριος Δήμαρχος δέκα εννιά συμφωνητικά αναθέσεως σε συγκεκριμένο εργολάβο, τα οποία δεν έχουν αριθμό πρωτοκόλλου. Να υπογράφονται μαζικά δέκα εννιά συμφωνητικά σε μια μέρα μετά από πέντε κι έξι μήνες από τότε που ανατέθηκαν. Να βεβαιώνει ψευδώς ο κύριος Δήμαρχος με την υπογραφή του ότι κατατέθηκε η εγγυητική επιστολή σε δεκαεννιά έργα ενώ δεν έχει κατατεθεί ...”

Στο σημείο αυτό επειδή φαίνεται ότι εξαντλήθηκε η υπομονή του προέδρου να ακούει σε ρυθμό πολυβόλου σειρά παρανομιών της παράταξής του, του αφαιρεί το λόγο λέγοντας “παρακαλώ τελειώνουμε κύριε Λυμπουρίδη ..... Κύριε συνάδελφε δεν καταγράφεστε, τελειώσαμε κύριε Λυμπουρίδη”. Έτσι έβαλε ένα τέλος ο καλούμενος σε απολογία σήμερα για την απιστία σε βαθμό κακουργήματος, πρόεδρος του τότε δημοτικού συμβουλίου κ. Α. Γαλαζούλας.

Μετά τη διακοπή ο κ. Λυμπουρίδης κάνει μια ύστατη προσπάθεια να γίνει ουσιαστική συζήτηση, καλώντας και πάλι να πάρουν θέση οι παριστάμενοι νομικοί σύμβουλοι του δήμου στις καταγγελίες του. Αλλά ματαίως. Αντ’ αυτού δημοτικοί σύμβουλοι του λένε ότι τα έχει ψηφίσει και αυτός. Ο κ. Λυμπουρίδης δηλώνει ότι όχι μόνο δεν τα ψήφισε αλλά αντίθετα τα έχει καταγγείλει και έχει καταγραφεί στα πρακτικά ότι είναι παράνομα, αλλά δεν έχει πάρει απάντηση ούτε από τη δημοτική αρχή, ούτε και από τους νομικούς της συμβούλους. Στο σημείο αυτό παρεμβαίνει ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου αναφέροντας αναληθέστατα ότι “το 95% κυρίες και κύριοι συνάδελφοι είναι ψηφισμένα και από τον κ. Λυμπουρίδη ο οποίος παίρνει στροφή τον πέμπτο μήνα του 2006 και καταψηφίζει κάθε ανάθεση”. Ο κ. Λυμπουρίδης ματαίως διαμαρτύρονταν για τα ψεύδη του και του είπε “Δεν μπορείτε να λέτε ψέματα. Όχι έτσι”.

Παρ’ όλα αυτά ο πρόεδρος ενώ γνωρίζει τους νόμους και τα προεδρικά διατάγματα που απαγορεύουν τις κατατμήσεις και τις απευθείας αναθέσεις, προσπαθεί δίνει κάλυψη και νομιμοφάνεια στις παράνομες ενέργειες της δημοτικής αρχής λέγοντας τα εξής “Για την ουσία του θέματος, ποια είναι η διαδικασία η οποία προβλέπει και τι λέει ο νομοθέτης; Κάθε απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου κυρίες και κύριοι συνάδελφοι το σύνολο της οποίας περνάει από την Περιφέρεια, όχι μόνο του Δημοτικού συμβουλίου, αλλά και της Δημαρχιακής επιτροπής, άρα λοιπόν αν είναι κάτι παράνομο στην απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου ή της Δημαρχιακής επιτροπής το εγκρίνει η περιφέρεια ή το απορρίπτει ...Το σύννομο ή όχι λοιπόν της απόφασης κρίνεται απ’ την περιφέρεια. Όλες οι αποφάσεις περνάνε απ’ την περιφέρεια. Αν είναι νόμιμες ή όχι εκεί έρχονται και λένε είναι παράνομη πάρτη πίσω. ….. Και μόνο τότε και μόνο τότε όταν εγκρίνεται εκτελείται το έργο. Εμείς δεν κρύψαμε ποτέ τίποτε μέσα λοιπόν απ’ τον προϋπολογισμό έχουμε και έργα με αυτεπιστασία για να δουλέψουν τα τριάντα δύο άτομα που έχουμε στο Δήμο …Στα οκτώμισι δισεκατομμύρια ή επτάμισι του προϋπολογισμού ...”

Εδώ είναι απαραίτητο να κάνουμε μια παρένθεση στην αναφορά του προέδρου σε σχέση με το ύψος του προϋπολογισμού. Η δημοτική αρχή εμφάνιζε κάθε χρόνο προϋπολογισμούς στους οποίους ενώ υπήρχαν έργα που συνεχίζονταν για χρόνια και υλοποιούταν ένα κομμάτι τους κάθε χρόνο, αυτή τα ανάγραφε με όλο το ύψος του κόστους τους, φουσκώνοντας το προϋπολογισμό. Σε δημοσιεύματά του στον τοπικό τύπο ο κ. Λυμπουρίδης τότε αποκάλυπτε το τέχνασμα, γράφοντας για τους προϋπολογισμούς Μαμούθ όπως έλεγαν και έγραφαν οι τοπικές εφημερίδες, ότι επρόκειτο στην πραγματικότητα για προϋπολογισμούς νάνους. Αυτό το αποδείκνυε καταγράφοντας το ποσό που δαπανούσε τελικά η δημοτική αρχή τον κάθε χρόνο για έργα, που ήταν και το πραγματικό ύψος δαπάνης για έργα κάθε χρόνο. Έτσι αποκάλυπτε ότι το ποσό αυτό έφτανε μόλις στο 25% έως το 30% του προϋπολογισμού που διατυμπάνιζε η δημοτική αρχή κάθε χρόνο.

Αντιλαμβανόμενος ο κ. Λυμπουρίδης ότι ο πρόεδρος προσπαθεί να αποπροσανατολίσει τη συζήτηση από τις παράνομες αναθέσεις, σε συζήτηση έργων αυτεπιστασίας, παρενέβη λέγοντας “μιλάμε για τους εκλεκτούς εργολάβους που τους αναθέσατε ενενήντα οκτώ έργα και αφήστε την αυτεπιστασία, εγώ δεν μίλησα για έργα αυτεπιστασίας εγώ μίλησα για απευθείας αναθέσεις σε εργολάβους σας. Και μην αλλάζετε το νόημα αυτών που λέω ...”

Και ο πρόεδρος αντέκρουσε τον κ. Λυμπουρίδη λέγοντας “Κύριε Λυμπουρίδη εμείς γι αυτό έχουμε ψηφιστεί, για κάθε τι παράνομο θα μας καταδίκαζε ο λαός, μην επανέρχεσαι δε σε συμφέρει”. Και έδωσε το λόγο στην κυρία Καραγιώργου η οποία είπε περίπου τα εξής “εδώ ειπώθηκαν τόσα πολλά, και από τον κύριο Λυμπουρίδη και ακούσαμε και την απάντηση του κυρίου Προέδρου. Έχω να πω τα εξής, ότι εμείς σαν ελάσσονα που είμαστε εδώ αντιπολίτευση, δεν είμαστε στη δημαρχιακή επιτροπή δε γνωρίζουμε πραγματικά αν δόθηκαν τέτοιες αναθέσεις και δεν ξέρουμε και κατά πόσον δηλαδή οι αποφάσεις της Δημαρχιακής επιτροπής που περνάνε από έγκριση από την Περιφέρεια είναι σύννομες. Πρώτον αυτό. Δεύτερον δεν βάλουμε εναντίον κανενός ούτε της Δημοτικής αρχής ούτε κανενός εργολάβου, αλλά συνυπογράφουμε το αίτημα αυτό της Αξιωματικής αντιπολίτευσης, γιατί αναδείχθηκε ένα θέμα το οποίο κατά τη γνώμη μας έπρεπε να συζητηθεί στο Δημοτικό συμβούλιο, να πληροφορηθούμε τόσο εμείς όσο και όλοι οι συνάδελφοι, εάν πράγματι έγιναν αναθέσεις, εάν πράγματι ήτανε σύννομες και να μην πλανώνται υποψίες κατά παντός. Έχω να πω όμως και να κάνω τις κάτωθι παρατηρήσεις γενικά σε ότι αναφέρεται ο νόμος. Όλοι ξέρουμε ότι πριν την έναρξη κάθε έτους συντάσσεται ένας προϋπολογισμός και ένα τεχνικό πρόγραμμα. ….. επομένως τα έργα τα οποία θα πρέπει να εκτελεστούν θα πρέπει είτε δια δημοπρασίας είτε με αυτεπιστασία να αναγράφονται σε αυτό το τεχνικό πρόγραμμα .... Εάν βέβαια είναι σύννομο δεν έχουμε να πούμε τίποτα. Εάν δεν τηρήθηκε η διαδικασία …. στις περιπτώσεις απ’ ευθείας ανάθεσης και μέχρι ενός ορισμένου ποσού λέει ο νόμος ότι μπορεί να δοθεί σε έναν ανάδοχο σε έκτακτες μόνο περιπτώσεις και κατεπείγουσες, που θεωρούνται οι φυσικές καταστροφές…”