ΕΛΛΑΔΑ

Καραμπόλα θανάτου στην Εγνατία Οδό: Τα αναπάντητα «γιατί» (pics-vid)

Καραμπόλα θανάτου στην Εγνατία Οδό: Τα αναπάντητα «γιατί» (pics-vid)

Οι συγκλονιστικές μαρτυρίες και τα ερωτήματα που «γεννά» η ασύλληπτη τραγωδία

-Τι αναφέρει η απόφαση της Αστυνομίας για την προγραμματισμένη διακοπή κυκλοφορίας και τα μέτρα σήμανσης

Έχουν περάσει περισσότερες από 24 ώρες από την τραγωδία στην Εγνατία Οδό, που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο πέντε ατόμων και τον τραυματισμό 30, μεταξύ των οποίων τριών σοβαρά και μέχρι στιγμής δεν έχουν δοθεί απαντήσεις στο τι τελικά προκάλεσε την καραμπόλα που «πάγωσε» το πανελλήνιο. Αντίθετα, όσο περνούν οι ώρες πληθαίνουν τα «γιατί» των συγγενών των θυμάτων.

Αυτόπτες μάρτυρες καταγγέλλουν πως στο σημείο τα μέτρα ασφαλείας ήταν ελλιπή, επισημαίνοντας ότι ναι μεν μπορεί να υπήρχαν μηνύματα σε φωτεινές πινακίδες επί της Εγνατίας Οδού, ωστόσο δεν προειδοποιούσαν επαρκώς ότι οι οδηγοί θα συναντούσαν μπροστά τους πλήρως ακινητοποιημένα οχήματα.

Ειδικά, δε, όταν, όπως σημειώνουν οδηγοί φορτηγών, στο συγκεκριμένο σημείο η κλίση του οδοστρώματος μετά τα διόδια του Πολυμύλου είναι κατηφορική και καταπονεί τα φρένα μεγάλων οχημάτων όπως η φονική νταλίκα που μετέφερε 20 τόνους σταφύλια. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, όπως επισημαίνει σε δηλώσεις του στην Ελευθεροτυπία και ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας, Απόστολος Κενανίδης, «τα φρένα των βαρέων οχημάτων, που μπορεί να ζυγίζουν έως και 40 τόνους, υπερθερμαίνονται λόγω της συχνής χρήσης. Κατά συνέπεια δημιουργείται σοβαρό τεχνικό πρόβλημα στο φορτηγό, που μπορεί να αποβεί μοιραίο...».

Σύμφωνα με αυτόπτη μάρτυρα, ο οποίος γλίτωσε στο παρά πέντε, στο σημείο όπου εκτελούνταν τα έργα υπήρχε μόνο ένας υπάλληλος της εταιρείας, που κουνούσε μία κόκκινη σημαία. Μάλιστα, μιλώντας στον ΣΚΑΙ, τόνισε πως δεν υπήρχε καμία σήμανση, ούτε κώνος, ούτε καν ένα περιπολικό, παρά μόνο μία πινακίδα αρκετά χιλιόμετρα πριν από το σημείο.

Σχολιάζοντας τη στάση του οδηγού της νταλίκας μετά το δυστύχημα, ο αυτόπτης μάρτυρας διέψευσε τα δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι εγκατέλειψε το σημείο, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ο οδηγός πήδηξε από τη νταλίκα και έκατσε σε μία άκρη, βλέποντας το όχημά του να φλέγεται. Ήταν αμίλητος. Ίσως να φοβήθηκε το λιντσάρισμα». Στην ερώτηση δημοσιογράφου αν τελικά ο οδηγός της νταλίκας φρέναρε πριν από το δυστύχημα, ο μάρτυρας απάντησε πως "κανείς δεν άκουσε φρενάρισμα".

Σε κρίσιμη κατάσταση ένας άνδρας

Όσο ειδικοί επιχειρούν να δώσουν απαντήσεις στο τι τελικά προκάλεσε αυτή την πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα τραγωδία, ένας 76χρονος δίνει μάχη για τη ζωή.

Μέχρι αυτή τη στιγμή, εξιτήριο έχουν πάρει εννέα από τους 30 πολυτραυματίες, οι οποίοι διακομίστηκαν χθες στο νοσοκομείο της Βέροιας, μετά το τραγικό τροχαίο. Οι τρεις από αυτούς αντιμετωπίστηκαν στην Ορθοπαιδική και οι έξι στη Χειρουργική κλινική του νοσοκομείου.

Ο αριθμός των τραυματιών που νοσηλεύονται προς το παρόν στη Βέροια είναι 17, εκ των οποίων οι 13 στη Χειρουργική και οι τέσσερις στην Ορθοπαιδική Κλινική.

«Εκτός κινδύνου νοσηλεύονται στη Χειρουργική Κλινική δύο άτομα με κατάγματα στα άκρα, σε καλή κατάσταση είναι και ένας νεαρός που διακομίστηκε στη Χειρουργική Κλινική, ενώ κρίσιμη είναι η κατάσταση ενός 76χρονου με πολλαπλά κατάγματα και στα δύο πλευρά και θλάση του μεσεντερίου, ο οποίος χειρουργήθηκε μετά τα μεσάνυχτα» ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής της Χειρουργικής και της Ιατρικής Υπηρεσίας του νοσοκομείου Βέροιας Χαράλαμπος Δεμερτζίδης.

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διοικήτρια του νοσοκομείου Βέροιας Αναστασία Μπούρτζου, από τους 30 τραυματίες που διακομίστηκαν αρχικά στο νοσοκομείο Βέροιας, τέσσερις διακομίστηκαν στο ΑΧΕΠΑ και δύο παιδιά, ηλικίας 4 ετών και 16 μηνών στο Γ. Γεννηματάς, ενώ οι υπόλοιποι εξυπηρετήθηκαν από το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών.

«Με πρωτοφανή ετοιμότητα, όλο το προσωπικό του νοσοκομείου έφτασε χωρίς να κληθούν. Αυτή τη στιγμή, τα ορθοπαιδικά περιστατικά είναι ελεγχόμενα, δεν υπάρχει κίνδυνος και στη Χειρουργική Κλινική από τα 13 περιστατικά, το ένα φαίνεται ότι είναι δύσκολη κατάσταση, ενώ τα υπόλοιπα είναι αντιμετωπίσιμα» τόνισε.

Νωρίτερα η κ. Μπούρτζου είχε μιλήσει στον ΣΚΑΙ για την κατάσταση της υγείας των τραυματιών, σύμφωνα με τη μέχρι τότε ενημέρωση.

Τι λέει η απόφαση της αστυνομίας για τη διακοπή κυκλοφορίας

Ποια ήταν όμως η ανακοίνωση της Αστυνομίας για τη διακοπή της κυκλοφορίας στο συγκεκριμένο ύψος του δρόμου και τι αναφέρει για τα μέτρα ασφαλείας;

Στις 3 Οκτωβρίου 2014 η Α/Δ. Ημαθίας γνωστοποιεί την υπηρεσιακή απόφαση για «Ολιγόλεπτη διακοπή της κυκλοφορίας στην Εγνατία οδό».

Η απόφαση αναφέρει πως η διακοπή θα είναι μόλις δεκάλεπτη από τις 9:30 - 9:40 και θα γίνει και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, λόγω εργασιών.

as

Μάλιστα, όπως αναφέρει το verianet.gr, σύμφωνα με την απόφαση, «οι ρυθμιστικές πινακίδες και οι λοιπές σημάνσεις θα τοποθετηθούν με μέριμνα του αναδόχου του έργου, ο οποίος θα αναλάβει και τα μέτρα τροχαίας, σε συνεργασία με την "Εγνατία οδό" και την υπηρεσία μας».

Ωστόσο, σοβαρά ερωτήματα «γεννά» το γεγονός, γιατί, όπως ανέφεραν αυτόπτες μάρτυρες, στο σημείο βρίσκονταν μόνο δύο υπάλληλοι.

Την ίδια στιγμή, αίσθηση προκαλεί το γεγονός, ότι η διακοπή κυκλοφορίας τελικά ήταν μεγαλύτερη χρονικά, από ότι ήταν προγραμματισμένη αρχικά.

Οδηγός νταλίκας: Δεν είχα φρένα για 23 χλμ

Ο 39χρονος οδηγός της νταλίκας, στην κατάθεσή του υποστήριξε πως οδηγούσε για περίπου 23 χιλιόμετρα χωρίς φρένα και πως όλες οι προσπάθειές του να ακινητοποιήσει το όχημα απέβησαν άκαρπες.

Σύμφωνα με τα όσα ισχυρίστηκε, το σύστημα πέδησης του φορτηγού, το οποίο μετέφερε 19 τόνους σταφύλια, ήταν εκτός λειτουργίας για 23 χιλιόμετρα. Στα διόδια Πολυμύλου το ταμπλό έδειξε πως υπήρχε κάποιο πρόβλημα. Όπως υποστήριξε, επιχείρησε να σταματήσει το όχημα, κατεβάζοντας ταχύτητες και πατώντας συνεχώς φρένο, με αποτέλεσμα αυτά να μπλοκάρουν. Στη συνέχεια, σύμφωνα με τα όσα κατέθεσε όταν έφτασε στο σημείο της τραγωδίας, κοντά στον κόμβο Βέροιας, στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη, δεν μπόρεσε να κάνει τίποτα, καθώς το οδόστρωμα στο σημείο είναι κατηροφορικό, με αποτέλεσμα να πέσει πάνω στα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα και να ακολουθήσει μία τεράστια καραμπόλα, που άφησε πίσω της νεκρούς και τραυματίες.

"Δεν έκοψε ταχύτητα η νταλίκα" λένε οι μαρτυρίες

Συγκλονιστικές είναι οι μαρτυρίες, τόσο όσων ενεπλάκησαν στο τροχαίο, όσο και αυτών που έγιναν μάρτυρες της καραμπόλας-θανάτου. Σύμφωνα με τις μαρτυίες, ο οδηγός της νταλίκας δεν έκοψε καθόλου ταχύτητα, πριν σαρώσει τα πάντα στο πέρασμά της.

«Είδα στον καθρέφτη να έρχεται το φορτηγό και να χτυπάει αμάξια δεξιά και αριστερά. Ήμασταν πάρα πολύ τυχεροί. Το φορτηγό έπιασε φωτιά και ο κόσμος φώναζε, έκλαιγε. Ένα χάος», ανέφερε ένας αυτόπτης μάρτυρας στο MEGA.

«Ακούσαμε από πίσω σπασίσματα και είδαμε ένα φορτηγό να κατεβαίνει με ιλιγγιώδη ταχύτητα», ανέφερε άλλος αυτόπτης μάρτυρας.

«Μετά την έξοδο της Βέροιας είδαμε αυτοκίνητα να κόβουν ταχύτητα. Είδαμε δυο τύπους με μια σημαία να κάνουν σαν να παίζουν και ξαφνικά είδαμε αυτοκίνητα σταματημένα δεξιά και αριστερά. Κατέβηκα να δω τι συμβαίνει. Αφού είχα απομακρυνθεί 50 μέρα, άκουσα φωνές, χτυπήματα και αυτοκίνητα να τα πετάει η νταλίκα σαν χαρτοπόλεμο», τόνισε άλλος οδηγός, ενώ, ένας ακόμη μάρτυρας σημείωσε ότι η νταλίκα «πετούσε αυτοκίνητα αριστερά και δεξιά».