ΕΛΛΑΔΑ

Σαντορίνη: 8 χρόνια από τη βύθιση του Sea Diamond

Σαντορίνη: 8 χρόνια από τη βύθιση του Sea Diamond

Όλοι οι κάτοικοι της Σαντορίνης απαιτούμε να αποκατασταθεί επιτέλους αυτή η μεγάλη ζημιά και να σώσουμε το περιβάλλον μας από άλλη μία, πολύ μεγάλη, φυσική καταστροφή.  Με αυτήν την ανακοίνωση τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών, απαιτούν από την πολιτεία να εφαρμόσει τη σχετική νομοθεσία, το άρθρο 24 του Συντάγματος και το Νόμο 2881/2001 «περί ανέλκυσης ναυαγίων» και να υποχρεώσει τους υπεύθυνους, να πληρώσουν για τη ζημιά που προκάλεσαν και να σταματήσουν να υπεκφεύγουν.

Η ανέλκυση του Sea Diamond δεν έχει προχωρήσει εδώ και 8 χρόνια. Ο επίτροπος Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Γιάνεζ Ποτότσνικ, έχει υποστηρίξει πριν από τρία χρόνια πως δεν υπάρχουν πειστικά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο αποτελεί κίνδυνο για το θαλάσσιο περιβάλλον.

sea

Η πλοιοκτήτρια και οι διαχειρίστριες του “SEA DIAMOND” με ανακοίνωσή τους έχουν δηλώσει ότι τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δια του αρμοδίου Επιτρόπου Περιβάλλοντος, o διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ITOPF, όσο και οι συστηματικές μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ, του υπεύθυνου και εξειδικευμένου κρατικού φορέα που παρακολουθεί και συγκρίνει το ευρύτερο θαλάσσιο χώρο του Αιγαίο, διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση και κανένας απολύτως κίνδυνος για το περιβάλλον. Σύμφωνα δε με εξειδικευμένους σε τέτοια εγχειρήματα φορείς και εταιρείες, με εξαιρετική εμπειρία και τεχνολογία αιχμής στη διάθεσή τους, η όποια απόπειρα ανέλκυσης –αν υποτεθεί εφικτή- περικλείει σοβαρότατους κινδύνους για όποιον εμπλακεί σε αυτήν, καθώς υπάρχουν σοβαρά θέματα ασφαλείας.

Το χρονικό

Υπενθυμίζουμε ότι το Sea Diamond σα σήμερα πριν από 8 χρόνια ξεκίνησε από το λιμάνι του Ηρακλείου περίπου στις 12 το μεσημέρι με προορισμό τη Σαντορίνη, όπου και θα παρέμενε για 4-5 ώρες. Μια ώρα μετά την αναχώρηση συνέβη βλάβη στη μία από τις τέσσερις κύριες μηχανές του πλοίου σε αντλία πετρελαίου και η μηχανή βγήκε εκτός λειτουργίας.

Ο πλοίαρχος δεν ενημέρωσε το νορβηγικό νηογνώμονα που είχε την ευθύνη να παρακολουθεί το πλοίο, ούτε τον Κλάδο Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων του ΥΕΝ και δε φαίνεται να ενημέρωσε ούτε την πλοιοκτήτρια εταιρεία, όπως όφειλε από τη νομοθεσία. Μετά από περίπου τρεις ώρες ταξιδιού, με τις τρεις μόνο μηχανές, και ταυτόχρονες επισκευές εν πλω, η μηχανή μπήκε σε λειτουργία, 15 λεπτά πριν την πρόσκρουση. Το πλοίο είχε θέσει την επισκευασμένη μηχανή σε λειτουργία μπαίνοντας στον κόλπο της Σαντορίνης. Αντί να ευθυγραμμιστεί μεταξύ της σημαδούρας Νο4 και της «γλώσσας» που έβγαζε στη στεριά, βρέθηκε δύο ναυτικά στάδια νοτιότερα, προς το ακρωτήριο Αλωνάκι.

Στις 15:40 το πλοίο είχε πάρει μεγάλη κλίση και ζητήθηκε από τους ιδιώτες λεμβούχους της περιοχής να σπεύσουν σε βοήθεια κοντά στο Sea Diamond και στις 16:10 ανακοινώνεται από το λιμεναρχείο πως έχει δοθεί εντολή εγκατάλειψης του πλοίου. Από εκείνη τη στιγμή και έπειτα ξεκίνησε η διαδικασία διάσωσης του κόσμου, με καλές καιρικές συνθήκες.

Η πρύμνη του πλοίου ήταν δεμένη στη στεριά ενώ την πλώρη την κρατούσε το Ε/Γ-Ο/Γ ανοιχτού τύπου «Νήσος Θηρασία» που είχε βοηθήσει στην αποκόλληση του S.D. όταν οι μηχανές του είχαν σταματήσει. Στη συνέχεια ανέλαβε να συγκρατεί το πλοίο το ρυμουλκό «Λέων 1» και το «Νήσος Θηρασία» έσπευσε στην αριστερή του πλευρά που βρισκόταν ο μικρός καταπέλτης, από όπου και συνεχίστηκε με πιο γρήγορους ρυθμούς η εκκένωση του πλοίου και συνέλεξε και τους υπόλοιπους επιβάτες και πλήρωμα, περί τα 500 άτομα.