ΕΛΛΑΔΑ

ΕΦΚ: Η υπερφορολόγηση άνοιξε την πόρτα στο λαθρεμπόριο

ΕΦΚ: Η υπερφορολόγηση άνοιξε την πόρτα στο λαθρεμπόριο

Οργιάζει το λαθρεμπόριο τσιγάρων το οποίο σήμερα έχει φτάσει στο 20% της συνολικής κατανάλωσης από 3% το 2009,λόγω της μεγάλης αύξησης της φορολόγησης που πλέον αποτελεί το 85% της τελικής τιμής του κάθε πακέτου. Στο Anti-corrupption forum που πραγματοποιήθηκε χθες με στόχο τη συνεισφορά όλων των σχετικών φορέων στη μάχη κατά του λαθρεμπορίου τονίστηκε τόσο το αυξανόμενο μέγεθός του όσο και η δομή και ο τρόπος λειτουργίας του.

Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

Όπως επεσήμαναν οι ομιλητές πρόκειται για ένα παγκόσμιο φαινόμενο το οποίο επεκτείνεται περισσότερο σε όποια αγορά βρίσκει ευκαιρία και συνήθως μια αγορά στην οποία αυξάνονται οι φόροι και επομένως η τιμή των τσιγάρων αποτελεί ευκαιρία για το λαθρεμπόριο.
Σύμφωνα με σχετική έρευνα της KPMG υπολογίζεται ότι το λαθρεμπόριο τσιγάρων στην Ευρώπη φτάνει τα 56,6 δις. ευρώ και αποτελεί το 10,4% της συνολικής κατανάλωσης. Το σύνολο των φόρων που χάνονται στην ΕΕ των 28 υπολογίζεται σε 11,5 δις. το 2014.

Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ κ. Α. Μακρής αναφέρθηκε στη διασύνδεση ίλων των διαφορετικών κατηγοριών λαθρεμπορίου. Κοινή τους βάση είναι το κεφάλαιο που προσφέρει διαφορετικά λαθραία προϊόντα ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε αγοράς, το traficking, όσο και τα ναρκωτικά ή τα όπλα ή το λαθρεμπόριο τσιγάρων ή εμπορικών προϊόντων έχει κοινά χαρακτηριστικά τον παράνομο χαρακτήρα και τα μεγάλα περιθώρια κέρδους.
«Ο πολίτης πρέπει να γνωρίζει ότι η διαφορά που βρίσκει στην τιμή δεν του χαρίζεται την πληρώνει με απώλεια κρατικών εσόδων ή την απώλεια της δουλειάς του. Επίσης ότι συμμετέχοντας στο λαθρεμπόριο γινεται συνυπεύθυνος με κυκλώματα που μπορεί να εμπορεύονται τα πάντα».

Ο κ. Θ.Μάλλιος εκ μέρους της Ενωσης Καπνοπωλών (ΕΕΚΠΑ), σημείωσε, ότι η αύξηση των φόρων ευθύνεται για τη συρρίκνωση της νόμιμης αγοράς που μειώθηκε κατά 50% υπέρ του λαθρεμπορίου. Είναι χαρακτηριστικό τόνισε, ότι η τελευταία αύξηση του ΕΦΚ που έγινε τον Ιανουάριο του 2014, στόχευσε στη συγκέντρωση φόρων ύψους 50 εκ. ευρώ και είχε σαν αποτέλεσμα απώλεια φορολογικών εσόδων 100 εκ. ευρώ αφού έστρεψε μερίδα καταναλωτών στο λαθρεμπόριο. Κάθε αύξηση στη φορολογία αυξάνει το κέρδος όσων φοροδιαφεύγουν.
Εκπρόσωπος των καπνοκαλλιεργητών σημείωσε τις συνέπειες της αύξησης του λαθρεμπορίου στον γεωργικό κλάδο του καπνού ο οποίος απασχολούσε 50.000 καπνοκαλλιεργητές το 2006 και μόλις 15.000 σήμερα. Όπως τόνισε κάθε πακέτο στον κόσμο που πωλείται παράνομα πλήττει τους καλλιεργητές.

Πώς όμως είναι δομημένο το λαθρεμπόριο, πού παράγονται τα λαθραία τσιγάρα και πώς φτάνουν να κατακλύζουν την ελληνική αγορά;
Ο Ταξίαρχος Εμμανουήλ Πλούμης Δ/ντής Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας έδωσε κάποοιες απαντήσεις παρουσιάζοντας έρευνα που πραγματοποιήθηκε προκειμένου να κατανοηθεί ο τρόπος λειτουργίας του λαθρεμπορίου. Ειδικότερα παρουσίασε την υπόθεση Dragon, για την οποία η έρευνα διήρκεσε 11 μήνες με στόχο τη συλλογή πληροφοριών για άτομο με ψευδώνυμο«DRAGON» για εισαγωγή και διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων τσιγάρων στην εσωτερική και εξωτερική αγορά.

Σύμφωνα με την έρευνα πρόκειται για εγκληματική οργάνωση με ιεραρχική δομή, διακριτούς ρόλους, διαρκή και συστηματική δράση σε διεθνικό επίπεδο

Σκοπός της ήταν η συστηματική αποφυγή καταβολής φόρων από τη διακίνηση λαθραίων τσιγάρων, κυρίως στην ελληνική αγορά, και σε άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ισπανία, Βέλγιο, Μ.Βρετανία, Γερμανία, Κύπρο κ.α.) με επιδίωξη τον εύκολο και άκοπο παράνομο πλουτισμό. Τα αρχηγικά μέλη είχαν να φροντίσουν για την ανάληψη συγκρότησης και ένταξης μελών στην οργάνωση, χρηματοδότηση και προμήθεια λαθραίων τσιγάρων από το εξωτερικό, εισαγωγή σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη δημιουργία δικτύου αγοράς-διακίνησης-πώλησης, εξασφάλιση μεταφορικών μέσων, τη μίσθωση εγκαταστάσεων αποθήκευσης, την κατανομή ρόλων και πραγματοποίηση συναντήσεων στο εξωτερικό(Ουκρανία, Κροατία, Τουρκία, κλπ).
Τα άλλα μέλη ηταν οδηγοί μεταφορικών μέσων διακίνησης λαθραίων τσιγάρων, με συμμετοχή στη διαδικασία φόρτωσης-εκφόρτωσης, αποθήκευσης και καταμέτρησης λαθραίων ποσοτήτων, συνοδοί-προπομποί κατά την μεταφορά των λαθρεμπορευμάτων.
Η προέλευση λαθραίων τσιγάρων ήταν από Αίγυπτο, Βουλγαρία, Ρωσία, Ουκρανία, Ισπανία κ.α και ο τρόπος εισαγωγής τους η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων είτε οδικώς με μεταφορικά μέσα διεθνών εταιρειών είτε μέσω υδάτινων διαδρομών με εμπορικά πλοία με ενδιάμεση διέλευση, σε ορισμένες περιπτώσεις, σε λιμένες τρίτων χωρών, που αναγνωρίζονται διεθνώς ως ελεύθερες εμπορικές ζώνες (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα- λιμάνι Τζεμπέλ Αλί, Μαρόκο - λιμάνι Ταγγέρη και Μαλαισία - λιμάνι Κλάνγκ).

Σχετικές ειδήσεις