Πώς διαμορφώνονται τα ηλιακά συστήματα - Ο ρόλος της ακτινοβολίας

Unsplash

Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη στο νεφέλωμα του Ωρίωνα για τα πλανητικά συστήματα

Πώς σχηματίζονται πλανητικά συστήματα όπως το Ηλιακό Σύστημα; Για να το ανακαλύψουν, οι επιστήμονες του CNRS που συμμετέχουν σε μια διεθνή ερευνητική ομάδα μελέτησαν το νεφέλωμα του Ωρίωνα, χρησιμοποιώντας το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb.

Παρατηρώντας έναν πρωτοπλανητικό δίσκο με την ονομασία d203-506, ανακάλυψαν τον βασικό ρόλο που παίζουν τα ογκώδη άστρα στον σχηματισμό τέτοιων εκκολαπτόμενων πλανητικών συστημάτων.

Αυτά τα άστρα, τα οποία είναι περίπου 10 φορές πιο ογκώδη και κυρίως 100.000 φορές πιο φωτεινά από τον Ήλιο, εκθέτουν τους τυχόν πλανήτες που σχηματίζονται σε τέτοια συστήματα κοντά τους σε πολύ έντονη υπεριώδη ακτινοβολία. Ανάλογα με τη μάζα του άστρου στο κέντρο του πλανητικού συστήματος, η ακτινοβολία αυτή μπορεί είτε να βοηθήσει τους πλανήτες να σχηματιστούν είτε το αντίθετο, διασκορπίζοντας την ύλη τους. Στο νεφέλωμα του Ωρίωνα οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι λόγω της έντονης ακτινοβολίας από αστέρια μεγάλης μάζας, ένας πλανήτης σαν τον Δία δεν θα μπορούσε να σχηματιστεί στο πλανητικό σύστημα d203-506.

Η μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science την 1η Μαρτίου 2024, δείχνει με πρωτοφανή ακρίβεια τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν τα ογκώδη άστρα στη διαμόρφωση των πλανητικών συστημάτων και ανοίγει νέες προοπτικές για το πώς σχηματίζονται τέτοια συστήματα.

Με πληροφορίες από astrobiology