ΚΟΣΜΟΣ

Ο ελληνοτουρκικός πόλεμος του γιαουρτιού στην ορκωμοσία Ομπάμα!

Ο ελληνοτουρκικός πόλεμος του γιαουρτιού στην ορκωμοσία Ομπάμα!

ΦΑΓΕ εναντίον Chobani: Και τα δύο γιαούρτια θα σερβιριστούν στο γεύμα της Κυριακής που θα συνοδεύει την ορκωμοσία για την δεύτερη θητεία του Αμερικανού Προέδρου. Διαβάστε όλο το παρασκήνιο!

Το στραγγιστό γιαούρτι στις ΗΠΑ και στον υπόλοιπο αγγλόφωνο κόσμο το λένε «ελληνικό γιαούρτι». Ίσως το σημαντικότερο ρόλο σ' αυτή τη βάπτιση να τον έχει παίξει η ΦΑΓΕ των αδελφών Φιλίππου.

Η ΦΑΓΕ μπήκε στην αμερικανική αγορά το 1998 και δημιούργησε μια ολόκληρη νέα κατηγορία στο γιαούρτι. Ήδη από την δεκαετία του '70 στις ΗΠΑ, το γιαούρτι είχε γίνει της μόδας ως ένα προϊόν υγιεινής διατροφής, αλλά το στραγγιστό της ΦΑΓΕ έκανε την διαφορά.

Η κατανάλωση του στραγγιστού γιαουρτιού, μάλιστα, υπερδιπλασιάστηκε την τελευταία πενταετία και αποτελεί πλέον περίπου 19% της συνολικής αγοράς γιαουρτιού στις ΗΠΑ. Υπολογίζεται σε 4 δισ. δολ. Ακόμη όμως οι ρυθμοί κατανάλωσης είναι χαμηλότεροι από αυτούς της Ευρώπης, όπου το γιαούρτι ήταν καθιερωμένο και πριν την δεκαετία του '70, πράγμα που σημαίνει ότι οι προοπτικές του κλάδου για κερδοφορία είναι τεράστιες.

Αυτό προφανώς υπολόγισε και ο δαιμόνιος Τούρκος επιχειρηματίας Hamdi Ulukaya και μπήκε δυναμικά στην αγορά με το δικό του «ελληνικό» γιαούρτι Chobani, με το όνομα που θυμίζει τον δικό μας «τσοπάνη», που είναι, όμως περσική λέξη που υιοθέτησαν οι Οθωμανοί και έφεραν στην Ελλάδα επί τουρκοκρατίας.

Στις ΗΠΑ, η ΦΑΓΕ έλεγχε την αγορά για μια δεκαετία. Η δραστηριοποίηση όμως του Ulukaya και άλλων «παικτών» στην αγορά του γιαουρτιού της έχουν στερήσει πια τα πρωτεία. Το 2008 η ΦΑΓΕ είχε μερίδιο αγοράς 80% και η Chobani 5%. Σήμερα η ΦΑΓΕ έχει πέσει στο 14% και η Chobani έχει φτάσει στο 47%.

Η Chobani μάλιστα δείχνει αποφασισμένη να επεκταθεί κι άλλο. Ο προϋπολογισμός διαφήμισης της ήταν 200.000 δολάρια όταν ξεκίνησε, το 2009, στις ΗΠΑ, αλλά σήμερα ξεπερνά τα 13 εκατ. δολάρια. Το ότι η επιτυχία της ήλθε σε πολύ σύνομο χρονικό διάστημα, έκανε πολλές εταιρείες να ζηλέψουν και να διεκδικήσουν το μερίδιό τους σε μια αγορά που μεγαλώνει διαρκώς. Στο παιχνίδι μπήκαν οι Danone, Kraft και General Mills, κατακρεουργώντας στην ουσία τα ποσοστά της ΦΑΓΕ.

Ωστόσο η ΦΑΓΕ παραμένει στην συνείδηση των Αμερικανών η εταιρεία που εισήγαγε το ελληνικό γιαούρτι στις ΗΠΑ. Είναι η εταιρεία που φτιάχνει το πιο αυθεντικό γιαούρτι απ' όλους. Γι' αυτό λοιπόν και στην ορκωμοσία της Κυριακής, το μενού δεν θα περιλαμβάνει ένα, αλλά δύο στραγγιστά γιαούρτια. Το επιτελείο του Μπαράκ Ομπάμα δεν θέλησε να δώσει χώρο (και άρα τεράστια διαφημιστική προβολή) μόνο στο Chobani που είναι πλέον ο ηγέτης της αγοράς, αλλά και στη ΦΑΓΕ που είναι αυτή που ξεκίνησε την όλη μόδα.

Ο πόλεμος Chobani – ΦΑΓΕ, μάλιστα, επεκτείνεται τώρα και στη Μεγάλη Βρετανία. Παραλίγο να έλθει ακόμη και στην Ελλάδα, αφού ο Ulukaya ενδιαφέρθηκε κάποια στιγμή ακόμη και για την εξαγορά της «Δωδώνη». Στη Μεγάλη Βρετανία, πάντως, η ΦΑΓΕ διατηρεί ακόμη τα πρωτεία. Και δεν δείχνει διατεθειμένη να χάσει τα κεκτημένα της σε μια αγορά, όπου ο όγκος των πωλήσεών της αυξήθηκε το 2012, αποτελώντας τον βασικό αντίποδα στις ήττες της στις ΗΠΑ, αλλά και στους σχετικά μειωμένους τζίρους που αντιμετωπίζει, λόγω της κρίσης, στην ελληνική αγορά.

H κόντρα ανάμεσα στην ΦAΓE και την Chobani αναμένεται σκληρή, καθώς η αξία της αγοράς γιαουρτιού στην Bρετανία αγγίζει τα 1,9 δισ. βρετανικές λίρες. H μεγάλη μάχη θα δοθεί στα ράφια της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Tesco. H Chobani κάνει τα πρώτα της βήματα στην Aγγλία τοποθετώντας σε πρώτη φάση έξι κωδικούς προϊόντων της σε 200 καταστήματα της Tesco. Tο επόμενο βήμα του Ulukaya περιλαμβάνει την δημιουργία καταστήματος που θα πουλά αποκλειστικά ελληνικού τύπου γιαούρτι, ενώ σκέφτεται ν' ανοίξει και εργοστάσιο στη Μεγάλη Βρετανία. Η απάντηση της ΦΑΓΕ θα είναι νέα προϊόντα.

Προς το παρόν, πάντως, η μονομαχία των δύο θα είναι στις εντυπώσεις που θα βγουν από την ορκωμοσία Ομπάμα. Είναι σίγουρο πως ένα από τα debates που θα υπάρξουν μετά την τελετή θα είναι ποιο από τα δύο γιαούρτια άρεσε περισσότερο στους καλεσμένους. Η νίκη σε αυτή τη μάχη θα είναι ένα πολύ ισχυρό διαφημιστικό χαρτί στα χέρια του νικητή!