Προειδοποίηση ΣΟΚ: «Μία ώρα περιθώριο για να μην θρηνήσετε θύματα από βιβλική καταστροφή στο Ιόνιο»

Τον πρώτο στον κόσμο αυτοματοποιημένο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης για ηφαιστειακή έκρηξη, δημιούργησαν Ιταλοί γεωεπιστήμονες -Κίνδυνος για τσουνάμι στο Ιόνιο λόγω Αίτνας

Το σύστημα, που έχει εγκατασταθεί στην Αίτνα της ανατολικής Σικελίας, ενημερώνει με σήμα τις κρατικές υπηρεσίες για επικείμενη έκρηξη, περίπου μία ώρα προτού αυτή συμβεί.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής το γεωφυσικό Μαουρίτσιο Ριπέπε, παρουσίασαν το πρωτοποριακό σύστημα στο αμερικανικό περιοδικό γεωφυσικής «Journal of Geophysical Research: Solid Earth», σύμφωνα με το «Nature».

Το σύστημα ανιχνεύει τους υπόηχους (χαμηλές συχνότητες που δεν μπορεί να ακούσει το ανθρώπινο αυτί), οι οποίοι προηγούνται μιας ηφαιστειακής έκρηξης.

Αντίθετα με τα σεισμικά κύματα, τέτοιοι ήχοι μπορούν να ταξιδεύουν για χιλιάδες χιλιόμετρα. Όταν, για παράδειγμα, εξερράγη το ηφαίστειο Κρακατόα το 1883, εκτιμάται ότι οι υπόηχοι έκαναν δύο φορές το γύρο της Γης.

Η Αίτνα είναι το μεγαλύτερο ενεργό ηφαίστειο της Ευρώπης και, όπως έχει διαπιστωθεί, συχνά παράγει υπόηχους πριν από μια έκρηξη, πράγμα που δίνει δυνατότητα πρόβλεψης.

Οι Ιταλοί ερευνητές άρχισαν να αναπτύσσουν το σύστημα έγκαιρης ειδοποίησης στις αρχές του 2010 και το δοκίμασαν σε 59 εκρήξεις κατά την επόμενη οκταετία. Το σύστημα, που βασίζεται σε έναν ειδικό αλγόριθμο ανάλυσης των υποηχητικών σημάτων, πρόβλεψε σωστά τις 57 από τις 59 εκρήξεις, στέλνοντας στους επιστήμονες σήμα κινδύνου περίπου μια ώρα νωρίτερα.

Μετά από αυτή την επιτυχία, το σύστημα ρυθμίσθηκε, ώστε να στέλνει αυτόματα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και γραπτά μηνύματα (SMS) στην Ιταλική Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας στη Ρώμη και στην Κατάνια της Σικελίας.

Το σύστημα ανοίγει το δρόμο για να γίνει κάτι ανάλογο σε άλλα ηφαίστεια σε όλο τον κόσμο. Ήδη, οι Ιταλοί επιστήμονες άρχισαν σχετικές δοκιμές σε ηφαίστειο στην Ισλανδία, σε συνεργασία με την Μετεωρολογική Υπηρεσία στο Ρέικιαβικ.

Υπενθυμίζεται τέλος, ότι επιστήμονες έχουν προειδοποιήσει ότι πιθανή έκρηξη της Αίτνας ίσως προκαλέσει επικίνδυνο τσουνάμι στο Ιόνιο. Κάτι που καθιστά ζωτικής σημασίας, ακόμα και για τη χώρα μας, την εφεύρεση των Ιταλοί επιστημόνων.

Διαβάστε επίσης: Προειδοποίηση ΣΟΚ από επιστήμονα: «Η Ελλάδα θα κλάψει από φονικό τσουνάμι»