ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενδοομιλική τιμολόγηση: Μετά από μια δεκαετία η ΑΑΔΕ φέρνει σημαντικές αλλαγές

Ενδοομιλική τιμολόγηση: Μετά από μια δεκαετία η ΑΑΔΕ φέρνει σημαντικές αλλαγές
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Μετά από δέκα χρόνια η φορολογική διοίκηση προχώρησε στην επικαιροποίηση της διαδικασίας για την προέγκριση μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης στα πλαίσια των διατάξεων του άρθρου 22 του ν.4987/2022.

Σχετική απόφαση προβλέπει πως τα συνδεδεμένα πρόσωπα, οι μόνιμες εγκαταστάσεις αλλοδαπού νομικού προσώπου στην Ελλάδα για τις συναλλαγές τους με το κεντρικό, καθώς και με τα συνδεδεμένα πρόσωπα του κεντρικού τους στην αλλοδαπή, και τα ημεδαπά νομικά πρόσωπα με μόνιμες εγκαταστάσεις στην αλλοδαπή, δύνανται να υποβάλουν στον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων αίτηση προέγκρισης της μεθοδολογίας για την τιμολόγηση συγκεκριμένων διασυνοριακών συναλλαγών τους με συνδεδεμένα πρόσωπα.

Αντικείμενο της προέγκρισης αποτελεί το ενδεδειγμένο σύνολο κριτηρίων που χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό των τιμών ενδοομιλικών συναλλαγών κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου. Τα κριτήρια αυτά περιλαμβάνουν κυρίως τη χρησιμοποιούμενη μέθοδο τεκμηρίωσης, τα στοιχεία σύγκρισης ή αναφοράς και τις σχετικές προσαρμογές, καθώς και τις κρίσιμες παραδοχές για τις μελλοντικές συνθήκες. Αντικείμενο της προέγκρισης μπορεί επίσης να αποτελέσει και κάθε άλλο εξειδικευμένο ζήτημα που αφορά στην τιμολόγηση των συναλλαγών με συνδεδεμένα πρόσωπα.

Αρμόδια για την παραλαβή και την εξέταση των αιτήσεων προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης είναι η Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων (ΔΙ.Ε.Σ.ΕΛ.) της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικών Λειτουργιών (Γ.Δ.Φ.Λ.) της ΑΑΔΕ.

Πριν από την υποβολή της αίτησης προέγκρισης, το ενδιαφερόμενο πρόσωπο δύναται να ζητήσει προκαταρκτική διαβούλευση, προκειμένου να εκτιμηθούν οι πιθανότητες αποδοχής της αίτησης προέγκρισης. Για τον σκοπό αυτό κατατίθεται ιδιαίτερη αίτηση προς την αρμόδια αρχή, η οποία ορίζει ημερομηνία προκαταρκτικής συνάντησης.

Κατά την προκαταρκτική διαβούλευση, το ενδιαφερόμενο πρόσωπο προσκομίζει όλα τα στοιχεία, τα οποία κατά την κρίση του παρέχουν τη δυνατότητα στην αρμόδια αρχή να προβεί σε τεκμηριωμένη εκτίμηση ως προς το παραδεκτό της αίτησης. Στα στοιχεία αυτά πρέπει να περιγράφονται τουλάχιστον οι σχετικές δραστηριότητες, οι υπό εξέταση ενδοομιλικές συναλλαγές και να αναφέρονται τα ενδιαφερόμενα πρόσωπα, η προτεινόμενη μεθοδολογία, η επιθυμητή διάρκεια της προέγκρισης, καθώς και τα εμπλεκόμενα κράτη.

Στη διάρκεια του προκαταρκτικού σταδίου, το ενδιαφερόμενο πρόσωπο και η αρμόδια αρχή διεξάγουν συζητήσεις σχετικά με τα στοιχεία τεκμηρίωσης, τα οποία θα πρέπει να περιλαμβάνει η αίτηση προέγκρισης. Η αρμόδια αρχή αξιολογεί τις πιθανότητες να γίνει αποδεκτή η επακόλουθη αίτηση προέγκρισης του ενδιαφερόμενου προσώπου, επισημαίνει τα σημεία όπου ενδέχεται να προκύψουν αμφισβητήσεις και διατυπώνει προτάσεις για το περιεχόμενο της αίτησης αυτής. Ακολούθως, ενημερώνει εγγράφως το ενδιαφερόμενο πρόσωπο για τη δυνατότητα να προχωρήσει στην υποβολή της αίτησης προέγκρισης.

Οι συζητήσεις που διεξάγονται κατά τη διάρκεια της προκαταρκτικής διαβούλευσης, καθώς και η ακόλουθη έγγραφη ενημέρωση σχετικά με την εκτίμηση της αίτησης από την αρμόδια αρχή δεν έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα για κανένα από τα μέρη και δεν επηρεάζουν τη διαδικασία που ακολουθεί κατόπιν υποβολής αίτησης προέγκρισης. Τα στοιχεία που προσκομίζονται κατά την προκαταρκτική διαβούλευση καλύπτονται από το φορολογικό απόρρητο.

Η αίτηση προέγκρισης μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης κατατίθεται στην αρμόδια αρχή. Στις περιπτώσεις όπου υφίσταται Σύμβαση περί Αποφυγής Διπλής Φορολογίας Εισοδήματος και Κεφαλαίου μεταξύ των εμπλεκόμενων κρατών και εφόσον η αίτηση προέγκρισης είναι διμερής ή πολυμερής, η εν λόγω αίτηση υποβάλλεται παράλληλα στις αρμόδιες φορολογικές αρχές των κρατών αυτών. Σε κάθε περίπτωση τα συνυποβαλλόμενα με την αίτηση ή τυχόν υποβαλλόμενα συμπληρωματικά στοιχεία πρέπει να καθίστανται διαθέσιμα στις αρμόδιες αρχές των εμπλεκόμενων κρατών ταυτόχρονα. Τόσο η αίτηση όσο και τα σχετικά στοιχεία δύναται να υποβάλλονται είτε στην αγγλική είτε σε άλλη κοινά αποδεκτή γλώσσα, εκτός εάν για συγκεκριμένα εξ αυτών των στοιχείων κριθεί από την αρμόδια αρχή απαραίτητη η υποβολή τους στην ελληνική γλώσσα.

Στην αίτηση προέγκρισης το ενδιαφερόμενο πρόσωπο συμπεριλαμβάνει όλα τα αναγκαία στοιχεία, προκειμένου η αρμόδια αρχή να αξιολογήσει την αίτηση και να διαμορφώσει άποψη σχετικά με τη μεθοδολογία που θα χρησιμοποιηθεί για τον υπολογισμό των τιμών των υπό εξέταση ενδοομιλικών συναλλαγών με βάση την Αρχή των Ίσων Αποστάσεων (Αrm’s Length Principle).

Για την υποβολή και εξέταση της αίτησης προέγκρισης αναγκαία είναι η υποβολή των κάτωθι στοιχείων:

α. Τα στοιχεία του αιτούντος προσώπου (επωνυμία, διεύθυνση, ΑΦΜ, στοιχεία επικοινωνίας).

β. Τα στοιχεία όλων των συνδεδεμένων προσώπων, συμπεριλαμβανομένων όλων των μόνιμων εγκαταστάσεων, που εμπλέκονται στην αιτούμενη προέγκριση.

γ. Τη διάρθρωση του ομίλου, στην οποία εμφαίνονται όλα τα πρόσωπα που συμμετέχουν στις δραστηριότητες τις οποίες αφορά η αιτούμενη προέγκριση.

δ. Περιγραφή των ενδοομιλικών συναλλαγών για την τιμολόγηση των οποίων ζητείται

η προέγκριση και σύντομη αιτιολόγηση της επιλογής να μη συμπεριληφθεί το σύνολο των ενδοομιλικών συναλλαγών στην υπό εξέταση αίτηση, όπου αυτό ισχύει.

ε. Την προτεινόμενη μεθοδολογία για την τιμολόγηση των ως άνω συναλλαγών.

στ. Τις κρίσιμες παραδοχές στις οποίες βασίζεται η αίτηση προέγκρισης σύμφωνα με το άρθρο 7 της παρούσας.

ζ. Το χρονικό διάστημα για το οποίο ζητείται η προέγκριση.

η. Στις περιπτώσεις αίτησης για μονομερή προέγκριση, αιτιολόγηση της εν λόγω επιλογής.

Προς υποστήριξη της αίτησης το ενδιαφερόμενο πρόσωπο δύναται επιπλέον να προσκομίσει και τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ανάλυση των τάσεων στη βιομηχανία και την αγορά, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν τις επιχειρηματικές δραστηριότητες, τυχόν μελέτες εμπορικής εκμετάλλευσης ή οικονομικές μελέτες για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες, οι οποίες οδηγούν στα εν λόγω αναμενόμενα αποτελέσματα.
  • Συνοπτική περιγραφή της επιχειρηματικής στρατηγικής που προβλέπεται να εφαρμοστεί κατά την περίοδο που θα αφορά η προέγκριση, καθώς και της στρατηγικής σε προηγούμενες περιόδους, εφόσον είναι διαφορετική. Η περιγραφή αυτή δύναται να περιλαμβάνει προβλέψεις που χρησιμοποιήθηκαν για την κατάρτιση μελλοντικών επιχειρηματικών σχεδίων, τους προϋπολογισμούς διαχείρισης, πληροφορίες σχετικά με τις αναμενόμενες επιχειρηματικές προοπτικές και τον ανταγωνισμό, καθώς και τη μελλοντική στρατηγική όσον αφορά την εμπορική προώθηση, την παραγωγή ή την έρευνα και ανάπτυξη.
  • Ανάλυση των λειτουργιών των προσώπων που αφορά η αίτηση προέγκρισης όπου περιγράφονται όλες οι δραστηριότητες οι σχετικές με τις συναλλαγές που καλύπτονται από την προέγκριση (έρευνα και ανάπτυξη, παραγωγή, διανομή, εμπορία, είδος της παρεχόμενης υπηρεσίας, κ.λπ.) και αξιολογούνται οι κίνδυνοι τους οποίους θα αντιμετωπίζει κάθε οντότητα στο πλαίσιο των συναλλαγών που καλύπτονται από την προέγκριση. Συνήθεις κίνδυνοι θα μπορούσαν να είναι οι σχετικοί με τα προϊόντα, οι κίνδυνοι τεχνολογικής απαξίωσης, οι κίνδυνοι που αφορούν την αγορά, την πίστωση ή τη συναλλαγματική ισοτιμία και οι κίνδυνοι νομικής φύσεως. Αναφορά πρέπει να γίνεται και στο ύψος και το είδος του κεφαλαίου κίνησης, καθώς και στα ενσώματα ή άυλα πάγια περιουσιακά στοιχεία που θα χρησιμοποιηθούν στις συναλλαγές που αφορά η προέγκριση.
  • Λεπτομερή στοιχεία της προτεινόμενης μεθοδολογίας και στοιχεία που αποδεικνύουν ότι με τη μεθοδολογία αυτή θα τηρείται η αρχή των ίσων αποστάσεων (Αrm’s Length Principle).
  • Κατάλογο των προεγκρίσεων (Αdvance Pricing Agreements) που έχουν ήδη συναφθεί από οποιαδήποτε συνδεδεμένα πρόσωπα τα οποία αφορά η αίτηση προέγκρισης, είτε στην Ελλάδα, είτε στην αλλοδαπή, και οι οποίες αφορούν τις ίδιες ή συναφείς συναλλαγές.
  • Λεπτομερή χρηματοοικονομικά στοιχεία των τριών (3) τελευταίων ετών για όλα τα πρόσωπα τα οποία αφορά η αίτηση προέγκρισης.
  • Κατάλογο συμβάσεων με συνοπτική περιγραφή αυτών οι οποίες έχουν συναφθεί μεταξύ συνδεδεμένων προσώπων και που έχουν επιπτώσεις στις συναλλαγές τις οποίες αφορά η αίτηση προέγκρισης.
  • Οποιαδήποτε άλλη πληροφορία κρίνεται σκόπιμη από το αιτούν πρόσωπο, προκειμένου να ενισχύσει τις θέσεις του καθώς και να υποστηρίξει την ορθότητα της ενδοομιλικής τιμολόγησης.

    Τα υποβαλλόμενα στοιχεία, τα οποία είναι αναμενόμενο να ποικίλλουν ανάλογα με τα δεδομένα της υπόθεσης, μπορεί να είναι είτε στοιχεία που αφορούν το παρελθόν (ιστορικά στοιχεία), τα οποία ενδεχομένως είναι ήδη διαθέσιμα υπό διάφορες μορφές, είτε στοιχεία των οποίων η δημιουργία μπορεί να καταστεί αναγκαία, ειδικά για τη διαδικασία της προέγκρισης.