ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ψηφιακές αγορές: Πως θα γίνεται η κατάρτιση του προφίλ των καταναλωτών στην ΕΕ

Ψηφιακές αγορές: Πως θα γίνεται η κατάρτιση του προφίλ των καταναλωτών στην ΕΕ
Pixabay

Η Κομισιόν ξεκίνησε διαβούλευση σχετικά με το σχέδιο υποδείγματος για την περιγραφή των τεχνικών κατάρτισης προφίλ των καταναλωτών, τις οποίες εφαρμόζουν οι ρυθμιστές της πρόσβασης στις βασικές υπηρεσίες της εκάστοτε πλατφόρμας. 

Βάσει της πράξης για τις ψηφιακές αγορές οι ρυθμιστές της πρόσβασης υποχρεούνται να υποβάλλουν την περιγραφή αυτή στην Επιτροπή στο πλαίσιο των υποχρεώσεών τους. Τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν στη διάθεσή τους έξι εβδομάδες, έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2023, για να υποβάλουν στο EUSurvey τις απόψεις τους σχετικά με το σχέδιο.

Οι ρυθμιστές της πρόσβασης συλλέγουν και συσσωρεύουν μεγάλους όγκους δεδομένων από τους χρήστες, περιορίζοντας έτσι τη δυνατότητα των πιθανών νεοεισερχόμενων στην αγορά και των νεοφυών επιχειρήσεων να τους ανταγωνιστούν. Η διαφάνεια στις τεχνικές κατάρτισης προφίλ αναμένεται να συμβάλει στο να μην καταστεί κανόνας για τον κλάδο η κατάρτιση εκτενών προφίλ των καταναλωτών, έτσι ώστε οι ανταγωνιστές να μπορούν να διαφοροποιηθούν προσφέροντας βελτιωμένες εγγυήσεις για την προστασία της ιδιωτικής ζωής.

Το σχέδιο υποδείγματος προσδιορίζει τις ελάχιστες πληροφορίες, τις οποίες θα παρέχουν οι ρυθμιστές της πρόσβασης στην Επιτροπή για την ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας όσον αφορά τις τεχνικές κατάρτισης προφίλ. Η περιγραφή πρέπει να υπόκειται σε ανεξάρτητο έλεγχο και οι ρυθμιστές της πρόσβασης πρέπει να δημοσιεύουν μια ουσιαστική, μη εμπιστευτική επισκόπησή της. Τόσο η περιγραφή όσο και η επισκόπηση πρέπει να επικαιροποιούνται ετησίως.

Στόχος της διαβούλευσης είναι να συγκεντρωθούν οι παρατηρήσεις των ενδιαφερόμενων μερών σχετικά με το σχέδιο υποδείγματος, ώστε να ληφθούν υπόψη όλες οι σχετικές πτυχές της κατάρτισης προφίλ των καταναλωτών. Έτσι θα διασφαλιστεί η διαφάνεια και θα διευκολυνθεί η εποπτεία από την Επιτροπή και τις αρμόδιες αρχές. Ειδικότερα, η Επιτροπή καλωσορίζει παρατηρήσεις από δυνητικούς ρυθμιστές της πρόσβασης, ομάδες συμφερόντων καταναλωτών, εμπειρογνώμονες δεδομένων, σχετικές εθνικές αρμόδιες αρχές, επιχειρηματικούς χρήστες των πλατφορμών, όπως διαφημιστές, και ελεγκτές που δραστηριοποιούνται σε σχετικούς τομείς.
Η Επιτροπή θα ορίσει τους ρυθμιστές της πρόσβασης στο πλαίσιο της πράξης για τις ψηφιακές αγορές έως τις 6 Σεπτεμβρίου 2023. Στη συνέχεια, οι ορισθείσες εταιρείες θα έχουν στη διάθεσή τους έξι μήνες για να συμμορφωθούν με τον κατάλογο υποχρεώσεων και απαγορεύσεωντης πράξης για τις ψηφιακές αγορές.