ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πνίγει» τα νοικοκυριά η ακρίβεια – Σε τιμές… χρυσού το ελαιόλαδο

«Πνίγει» τα νοικοκυριά η ακρίβεια – Σε τιμές… χρυσού το ελαιόλαδο
In Time (αρχείου)

Η «θηλιά» της ακρίβειας σφίγγει καθημερινά τα ελληνικά νοικοκυριά. Τα αυξημένα κόστη σε βασικά προϊόντα σε συνδυασμό το πενιχρό εισόδημα, δημιουργούν πονοκέφαλο στους καταναλωτές.

Η έκθεση από το Ίδρυμα Οικονομικών και βιομηχανικών ερευνών (ΙΟΒΕ) περιγράφει τη ζοφερή πραγματικότητα με την οποία είναι αντιμέτωποι καταναλωτές και νοικοκυριά.

Συγκεκριμένα ο δείκτης του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα υποχώρησε το Σεπτέμβριο στις 108 μονάδες από 111,1 που ήταν τον Ιούλιο, σημειώνοντας μικρή πτώση σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, όμως η εξασθένηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Ειδικότερα σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ:

  • Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες κλιμακώνονται έντονα τον Σεπτέμβριο στις -47,1 μονάδες (έναντι - 35,6). Το 66% (από 55%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις το 3% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -18,5 και -18,8 μονάδες αντίστοιχα.
  • Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησαν σημαντικά τον Σεπτέμβριο, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -42,4 (από -18,5) μονάδες τον Ιούλιο. Το 60% (από 37%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 5% (από 18%) προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -8,5 και -7,6 μονάδες αντίστοιχα.
  • Ο αρνητικός δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12μηνο παρουσίασε έντονη ενίσχυση τον Σεπτέμβριο και διαμορφώθηκε στις -42,8 (από -17,4) μονάδες. Το 64% (από 42%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 21%, το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -30,1 και -25,7 μονάδες αντίστοιχα.
  • Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) υποχώρησε, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -47,6 (από -42,9) μονάδες. Το 59% (από 53%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 5% (από 6%) αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -17,7 μονάδες στην ΕΕ και στις -19,0 μονάδες στην Ευρωζώνη.
  • Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες εξασθένησε ελαφρά τον Σεπτέμβριο και διαμορφώθηκε στις -63,8 μονάδες (από -61,9). Το 84% των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 16% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις +3,3 μονάδες στην ΕΕ και στις +3,2 μονάδες στην Ευρωζώνη.
  • Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 57%, ενώ στο 14% από 10% ενισχύθηκε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 20% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διαμορφώθηκε στο 9%.
  • Στο ερώτημα το οποίο αξιολογεί τον βαθμό αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 52% έκρινε τον Σεπτέμβριο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, ήπια υψηλότερα από τον προηγούμενο μήνα που διαμορφώθηκε στο 50%.
  • Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες κλιμακώθηκε έντονα τον Σεπτέμβριο, στις +19,5 μονάδες, από +3,6 τον Ιούλιο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προέβλεψε μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας ενισχύθηκε στο 40% (από 29%), με το 18% των ερωτηθέντων να αναμένει εκ νέου ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +21,8 και +19,6 μονάδες.

Είδος πολυτέλειας το ελαιόλαδο στα σούπερ μάρκετ

Στο μεταξύ, μεγάλη είναι η αύξηση της τιμής του ελαιολάδου στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Συγκεκριμένα, τιμή για το «εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο» πέρσι κόστιζε 5,55 ευρώ μέχρι 8,50 ευρώ το λίτρο, ενώ αυτές τις μέρες η τιμή του έχει σκαρφαλώσει από τα 9,50 ευρώ μέχρι τα 18,80 ευρώ το λίτρο.

Η δικαιολογία των παραγωγών για τις ανατιμήσεις είναι πως η παραγωγή είναι μειωμένη, όμως το παράδοξο είναι πως ακόμα δεν έχει ξεκινήσει η συγκομιδή της νέας εσοδείας!

Από την πλευρά τους οι καταναλωτές επινοούν διάφορους τρόπους για να μην αφαιρέσουν από την διατροφή τους το ελαιόλαδο, όπως είναι ένας ειδικός ψεκαστήρας που μειώνει την κατανάλωσή του. Με αυτό το τέχνασμα, χρησιμοποιούν την ελάχιστη κατανάλωση του λαδιού στο φαγητό τους.

Από την άλλη, όσοι δεν καταφέρνουν να το προμηθευτούν καταφεύγουν σε άλλες λύσεις, όπως την αγορά του σπορέλαιου ή του ηλιελαίου.