ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υψηλή η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων- Στην 5η θέση της ΕΕ

Υψηλή η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων- Στην 5η θέση της ΕΕ

Τα ελληνικά προϊόντα μπορούν να κατακτήσουν περισσότερο τις αγορές του εξωτερικού, όπου η τρέχουσα ζήτηση είναι μεν σημαντική, αλλά η ανώτερη ποιότητά τους θα μπορούσε να τα κάνει πιο περιζήτητα.

Αυτό αποκαλύπτει έρευνα της Infobank Hellastat που αναφέρει πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναγνωρίσει επίσημα 101 ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ, αριθμός που κατατάσσει τη χώρα μας στην 5η θέση της ΕΕ. Από τα προϊόντα αυτά, τα 74 είναι ΠΟΠ και τα 27 ΠΓΕ.

Η πολυπληθέστερη κατηγορία είναι τα φρούτα, λαχανικά, ξηροί καρποί & όσπρια με 31 προϊόντα, τα 29 είναι ελαιόλαδα, τα 11 ποικιλίες ελιάς, τα 21 τυριά, ενώ έχουν αναγνωριστεί και 9 προϊόντα των υπολοίπων κατηγοριών.

Το 2012 η Ελλάδα παρήγαγε συνολικά περίπου 150.000 τόνους προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ, με την αξία της αγοράς να εκτιμάται σε 650 εκατ. ευρώ. Από την ποσότητα αυτή, τα 2/3 καταναλώνονται στην εγχώρια αγορά, ενώ τα υπόλοιπα εξάγονται, κυρίως στην Ε.Ε.

Το μεγαλύτερο μέρος του παραγόμενου όγκου απαρτίζουν τα τυριά: το παραπάνω έτος στη χώρα μας παρήχθησαν 97.000 τόνοι τυριών (65% του συνόλου), από τους οποίους οι 86.500 τόνοι ήταν φέτα.

Η παραγωγή φέτας δεικνύει κάμψη 15.000 τόνων από το 2010, καθώς οι παραγωγοί γάλακτος υφίστανται υψηλό κόστος παραγωγής λόγω των ανοδικών τιμών των ζωοτροφών. Οι εξαγωγές φέτας το 2012 ανήλθαν σε 35.000 τόνους, ποσότητα που τα τελευταία χρόνια εμφανίζει άνοδο, παρά την οικονομική ύφεση.

Αναφορικά με τα υπόλοιπα προϊόντα, παρήχθησαν 9.700 τόνοι μήλων Ζαγοράς Πηλίου, 8.000 τόνοι ροδάκινων Νάουσας, 6.800 τόνοι μήλων Καστοριάς, 5.500 τόνοι κορινθιακής σταφίδας, 4.600 τόνοι ακτινίδιων Πιερίας κλπ.

Στον τομέα των ελαιολάδων ξεχώρισαν τα ελαιόλαδα Σητείας Λασιθίου (3.700 τόνοι), Χανίων (2.600 τόνοι) και Καλαμάτας (1.600 τόνοι).

κρασί

Οι «πληγές»

Ο κλάδος πλήττεται από αθέμιτο ανταγωνισμό λόγω διακίνησης χύμα ποσοτήτων και ψεύτικων πιστοποιήσεων. Επίσης, σε περιόδους χαμηλής εγχώριας παραγωγής, κοινή πρακτική αποτελούν οι ελληνοποιήσεις εισαγόμενων προϊόντων (πχ ελαιολάδου).

Εξάλλου, ο θεσμός της πιστοποίησης δεν στηρίχθηκε επαρκώς από μια μακροπρόθεσμη εθνική στρατηγική. Επομένως, η ελληνική αγορά είναι αρκετά μικρότερη σε σχέση με το μέγεθος που θα δικαιολογούσε ο υψηλός αριθμός των αναγνωρισμένων προϊόντων: η Ελλάδα κατέχει αρκετά μικρό μερίδιο στην ΕΕ (μόλις το 1,3% σε όρους εσόδων), αν και καταλαμβάνει την 5η θέση σε αριθμό καταχωρίσεων.

Η εγχώρια κατανάλωση αρκετών προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ υποχωρεί, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα. Επομένως, διέξοδο αποτελούν οι αγορές του εξωτερικού, όπου όμως διατίθενται συνήθως σε χαμηλότερες τιμές σε σχέση με προϊόντα άλλων χωρών (πχ φέτα, ελαιόλαδα, κρασιά).

Διαβάστε επίσης

Φοροδιαφυγή...ακόμα και μέσω κηδειών!