«Μπαλάκι» οι ευθύνες για το … δωράκι της εισφοράς αλληλεγγύης στους βουλευτές

«Μπαλάκι» οι ευθύνες για το … δωράκι της εισφοράς αλληλεγγύης στους βουλευτές

Αίσθηση προκαλεί η αποκάλυψη ότι τη στιγμή που μισθωτοί και συνταξιούχοι υφίστανται άγριες περικοπές, οι «διευκολύνσεις» στους βουλευτές… καλά κρατούν, ενώ κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη για το ρουσφέτι.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», νομοθετήθηκαν γενναίες μειώσεις στα ποσά της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που οφείλουν να πληρώνουν τα πολιτικά πρόσωπα !

Μάλιστα, απαντώντας, μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης σημείωσε ότι είναι μέρος …εξορθολογισμού των οικονομικών!

«Η διάταξη αυτή είναι μέρος του φορολογικού νομοσχεδίου που είχε έρθει στη Βουλή, και η οποία δεν ψηφίστηκε κατόπιν απαιτήσεως των βουλευτών ή του πολιτικού προσωπικού. Είναι στο πλαίσιο γενικότερης ισορροπίας μέσα στα δημόσια οικονομικά» είπε ο πρόεδρος της Βουλής και επισήμανε ότι έχει μπει «γερό μαχαίρι» στις συντάξεις των πρώην βουλευτών, αλλά και ότι οι βουλευτές από το 2012 και ύστερα, δεν έχουν συντάξεις, δηλαδή, δεν μπαίνουν σε συνταξιοδοτικό καθεστώς, παρότι μηνιαίως τους γίνεται παρακράτηση για τους παλαιότερους βουλευτές».

Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών επιχειρούσαν να εξηγήσουν τα ανεξήγητα λέγοντας:

«Το δημοσίευμα (σσ της εφημερίδας) αποσιωπά ότι με το ν. 4387/2016 η φορολογία εισοδήματος έγινε δικαιότερη, έστω και εντός του ασφυκτικού πλαισίου των στόχων για έσοδα. Καταργήθηκαν σκανδαλώδεις διατάξεις που ευνοούσαν υψηλά εισοδήματα και μειώθηκε η φορολογία για τα χαμηλά εισοδήματα που αποτελούν τη συντριπτική και σιωπηρή πλειονότητα των φορολογούμενων. Τα πολιτικά πρόσωπα που κατέχουν δημόσιες θέσεις ελαφρύνθηκαν ή επιβαρύνθηκαν ανάλογα με το συνολικό τους εισόδημα και με τον ίδιο τρόπο που ισχύει για όλους τους φορολογούμενους. Στον βαθμό που έχουν υψηλά εισοδήματα, επιβαρύνθηκαν από την συνολική αναμόρφωση της φορολογίας εισοδήματος και εισφοράς αλληλεγγύης, όπως και όλοι οι φορολογούμενοι με ίδια εισοδήματα.

-Η μέθοδος είναι γνωστή: το δημοσίευμα απομονώνει ένα σημείο των αλλαγών της νομοθεσίας για την φορολογία εισοδήματος και δεν υπολογίζει την συνολική φορολογική επίπτωση στα εισοδήματα των πολιτών γενικότερα και των προσώπων που κατέχουν δημόσιες θέσεις ειδικότερα.

-Ακόμα, λανθασμένα ή ψευδώς, μόνον ο ίδιος ο συντάκτης μπορεί να γνωρίζει, ισχυρίζεται ότι ο συντελεστής 8% στα πρόσωπα με συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις επιβλήθηκε με το ν. 4305/2014 των Σαμαρά - Βενιζέλου. Όμως, αυτός ο νόμος, μείωσε τους συντελεστές κατά 30%, συμπεριλαμβανομένου και του 5% για τα πολιτικά πρόσωπα, που ήταν μέχρι τότε και κατά συνέπεια θα γινόταν 3,5%. Η διάταξη αυτή δεν ίσχυσε, γιατί τροποποιήθηκε με το ν. 4334/2015 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που επέβαλε το 8% στα πρόσωπα που κατέχουν τις συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις.

Πιο συγκεκριμένα:

- Με το ν. 4387/2016 άλλαξε η φορολογία εισοδήματος και η εισφορά αλληλεγγύης για όλους τους φορολογούμενους. Αναδιαμορφώθηκαν οι κλίμακες και οι συντελεστές φορολογίας, με τρόπο που λάμβανε υπόψη την συνολική επιβάρυνση από την φορολογία εισοδήματος και την εισφορά αλληλεγγύης.

- Ενοποιήθηκε η φορολόγηση των εισοδημάτων από μισθούς και συντάξεις με τα εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα (επαγγελματίες, «μπλοκάκια»). Με αυτόν τον τρόπο έπαψε η ευνοϊκή φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών με υψηλά εισοδήματα, που είχε εισαχθεί για πρώτη φορά στο ελληνικό φορολογικό σύστημα το 2013 και προέβλεπε ανώτατο συντελεστή για αυτά τα εισοδήματα (33%) κατά 9 εκατοστιαίες μονάδες χαμηλότερη από ίσα εισοδήματα μισθωτών (42%). Με το νέο σύστημα ο ανώτατος συντελεστής για το κλιμάκιο εισοδήματος άνω των 40.000 ευρώ ανήλθε για όλους στο 45%. Παράλληλα, με την ενοποίηση της κλίμακας, μειώθηκε η φορολογική κλίμακα των επαγγελματιών με χαμηλά εισοδήματα (όπως είναι οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι) από το 26% στο 22%.

- Το παλιό σύστημα υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης που εισήχθη το 2011 (ν. 3986/2016) είχε ένα σημαντικό πρόβλημα, ότι ο συντελεστής της εισφοράς υπολογιζόταν σε ολόκληρο το εισόδημα και όχι στο κλιμάκιο εισοδήματος. Μια μικρή διαφορά στο εισόδημα μπορεί να οδηγούσε σε μεγάλη διαφορά στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης.

- Στα πρόσωπα που κατέχουν συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις επιβαλλόταν ο ανώτατος συντελεστής σε ολόκληρο το εισόδημά τους ανεξάρτητα του ύψους του συνολικού εισοδήματός του. Ο ανώτατος συντελεστής ήταν 4% για τους πολίτες και 5% για τα πολιτικά πρόσωπα μέχρι το 2014 και η κυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου είχε νομοθετήσει να μειωθεί στο 3,5%. Με το ν. 4334/2015 ο συντελεστής αυτός αυξήθηκε στο 8%.

- Με το ν. 4387/2016, οι συντελεστές της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης επιβάλλονται ανά κλιμάκιο εισοδήματος, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τους συντελεστές του φόρου εισοδήματος. Για αυτό ο ανώτατος συντελεστής της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης είναι πλέον 10% και όχι 8% που ήταν το 2015 ή 4% το 2014. Η δομή των συντελεστών λαμβάνει υπόψη τη συνολική επιβάρυνση από φόρο εισοδήματος και εισφορά αλληλεγγύης. Λόγω της νέας αυτής δομής, στα πρόσωπα που κατέχουν συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις, επιβάλλεται πλέον η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, με τον ίδιο τρόπο που επιβάλλεται σε όλους τους πολίτες».