ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ο γγ Πληροφοριακών Συστημάτων Δ. Αναγνωστόπουλος στο Newsbomb.gr: Η κρίση επιτάχυνε ψηφιακές δράσεις

Ο γγ Πληροφοριακών Συστημάτων Δ. Αναγνωστόπουλος στο Newsbomb.gr: Η κρίση επιτάχυνε ψηφιακές δράσεις

Ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος μιλά στο Newsbomb.gr για το gov.gr τις νέες υπηρεσίες του Δημοσίου αλλά και για το τι να περιμένουμε στο μέλλον. - Συνέντευξη στον Γιώργο Μιχαηλίδη

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι από αυτά που παρέδωσαν πληθώρα έργων το τελευταίο διάστημα και ακόμη περισσότερα την περίοδο της πανδημίας.

Ηλεκτρονικές υπηρεσίες τέθηκαν στην διάθεση των πολιτών προκειμένου η συνδιαλλαγή τους με το Δημόσιο να γίνει καλύτερη και ευκολότερη και μάλιστα την ώρα που απ' όσο ξέρουμε από το ρεπορτάζ ήδη ετοιμάζονται και νέες δράσεις.

Το Newsbomb.gr μίλησε με τον Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο για το gov.gr τις νέες τεχνολογίες και την ανάκαμψη της Ελλάδας στον διεθνή ψηφιακό χάρτη.

Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη του Δημοσθένη Αναγνωστόπουλου στο Newsbomb.gr

  • Κύριε Καθηγητά, η πανδημία έθεσε το Κράτος προ των ευθυνών του. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ήταν έτοιμο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις και την νέα πραγματικότητα;

Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης λειτούργησε από την πρώτη στιγμή συντεταγμένα και με σχέδιο προκειμένου οι πολίτες να εξυπηρετηθούν ηλεκτρονικά ενόσω μένουμε στο σπίτι, ενώ ταυτόχρονα επιτυγχάνουμε την επιχειρησιακή συνέχεια, δηλαδή τo business continuity σε κρίσιμες υπηρεσίες και υποδομές της Δημόσιας Διοίκησης.

Αυτό επιτεύχθηκε σε μεγάλο βαθμό μέσω της τηλεργασίας. Εκ του αποτελέσματος και με ένα σύνολο νέων δράσεων, στο Υπουργείο μας αλλά και στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης εκτιμώ ότι μπορέσαμε να ανταποκριθούμε πολύ αποδοτικά και δημιουργικά στις νέες προκλήσεις.

  • Έπρεπε ωστόσο να έρθει η πανδημία για να δουν οι πολίτες μια σειρά από νέες ψηφιακές υπηρεσίες που αλλάζουν σημαντικά τις σχέσεις τους με τη Δημόσια Διοίκηση;

Πέρα από νέες και στοχευμένες δράσεις που σχετίζονται με την πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση, η κρίση λειτούργησε και ως επιταχυντής δράσεων και ψηφιακών υπηρεσιών που το Υπουργείο μας είχε δρομολογήσει για προσεχές χρονικό διάστημα. Η ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου, το Gov.gr και η άυλη συνταγογράφηση τέθηκαν αποδοτικά σε λειτουργία λίγους μήνες νωρίτερα προκειμένου να αποτελέσουν βασικά ψηφιακά εργαλεία για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Τα έργα και οι δράσεις πληροφορικής πάντα χρειάζονται προσεκτική μελέτη, υλοποίηση και παραγωγική λειτουργία προκειμένου να παρέχουν αποδοτικές υπηρεσίες. Δεν πρέπει να δοθεί η εντύπωση ότι αποτελούν εύκολη υπόθεση που απαιτεί λίγο μόνο χρόνο και προσπάθεια. Κάθε άλλο. Ήταν επίσης σημαντικό ότι μπορέσαμε να καταδείξουμε πώς μια πρόκληση μπορεί να μετεξελιχθεί σε ευκαιρία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Κράτους και τη σφυρηλάτηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης με τους πολίτες.

  • Αναφέρατε το GOV.GR, για το οποίο έχει γίνει πολύς λόγος τις τελευταίες ημέρες. Οι πολίτες αξιοποιούν αυτή τη νέα ψηφιακή πύλη ή παραμένουν πιστοί στις παλιές τους συνήθειες και στο στήσιμο σε ουρές στα ΚΕΠ;

Το Gov.gr, αποτελεί τη νέα ενιαία διαδικτυακή πύλη του Δημοσίου, στο οποίο συγκεντρώνονται μέχρι στιγμής πάνω από 520 υπηρεσίες που μπορούν να υλοποιηθούν ηλεκτρονικά. Πρόκειται για την κορωνίδα των ψηφιακών υπηρεσιών προς τον πολίτη. Ενισχύει την στρατηγική της Κυβέρνησης για την εξυπηρέτηση του πολίτη, εξοικονομεί χιλιάδες ανθρωποώρες και αναβαθμίζει συνολικά το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών από την Δημόσια Διοίκηση.

Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες καθημερινά αυξάνονται, όπως και η χρήση της πλατφόρμας από πολίτες και επιχειρήσεις. Ενδεικτικά αναφέρω πως πάνω από 160.000 υπεύθυνες δηλώσεις και 70.000 εξουσιοδοτήσεις έχουν ήδη εκδοθεί ηλεκτρονικά, το οποίο σημαίνει πως οι πολίτες απαλλάχθηκαν από αντίστοιχες επισκέψεις σε δημόσιους φορείς. Με την άυλη συνταγογράφηση, οι πολίτες λαμβάνουν τις ιατρικές συνταγές απευθείας στο κινητό τους.

Με τελευταία στοιχεία, περισσότεροι από 300.000 πολίτες είχαν εγγραφεί στο σύστημα και πάνω από το 10% της ημερήσιας συνταγογράφησης διενεργείται πλέον μέσω αυτής της διαδικασίας. Η ηλεκτρονική χορήγηση κλειδαρίθμου για το TaxisNet από την ΑΑΔΕ αποτελεί μια ακόμα τέτοια υπηρεσία. Οι αριθμοί αυτοί θα αυξάνονται σημαντικά τους επόμενους μήνες. Όταν παρέχεις κάτι χρήσιμο και αποδοτικό, οι πολίτες το αντιλαμβάνονται και ολοένα και περισσότερο επιδιώκουν να αξιοποιούν τις νέες υπηρεσίες.

  • Οι πολίτες ωστόσο είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες; Μπορούν εύκολα να κατεβάσουν από τον υπολογιστή ή το κινητό τους ένα έγγραφο μέσω της νέας αυτής ψηφιακής πύλης;

Έχουμε αποδείξει πως όταν χρειάστηκε να εξοικειωθούμε με τις νέες τεχνολογίες, το καταφέραμε μέσα σε ελάχιστες ημέρες. Να θυμίσω την επώδυνη περίοδο των capital controls όπου εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας σε σύντομο χρόνο εξοικειώθηκαν με την χρήση του και αξιοποίησαν το web-banking. Για κάθε ψηφιακή υπηρεσία που θέσαμε σε λειτουργία τις τελευταίες εβδομάδες, υπάρχουν επίσης αναλυτικές οδηγίες και πολύ καλή υποβοήθηση.

Επειδή, όμως, η ολοένα αυξανόμενη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών απαιτεί και ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας, ισχυροποιήσαμε τους μηχανισμούς ασφαλείας του TaxisNet και συστήσαμε στους πολίτες να αλλάξουν το password τους, όπως και να μη το δίνουν σε τρίτους, παρά να εξουσιοδοτούν όποιον χρειάζεται για συγκεκριμένο σκοπό. Επιπλέον, παρέχουμε πρόσθετες δυνατότητες στους πολίτες να εισέλθουν στο Gov.gr και μέσω web-banking ώστε να προχωρήσουν στην έκδοση ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης και εξουσιοδότησης. Η δυνατότητα αυτή λειτουργεί παράλληλα με την πιστοποίηση χρηστών μέσω του TAXISNET και τη χρήση κινητού τηλεφώνου για επιβεβαίωση μέσω SMS.

Προσθέσαμε αυτή τη δυνατότητα γιατί ως Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης επιθυμούμε τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος αυθεντικοποίησης, αυξάνοντας την ασφάλεια των συναλλαγών και αξιοποιώντας όλες τις τεχνολογικές δυνατότητες και διεθνείς πρακτικές, με γνώμονα τη διευκόλυνση των πολιτών.

  • Η ΓΓΠΣΔΔ αποτελεί εδώ και 10 μήνες κομμάτι του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Πέραν από τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες, έχει ρόλο και στον περιορισμό της γραφειοκρατίας εντός του Κράτους;

Η ΓΓΠΣΔΔ έχει έναν διττό ρόλο. Από την μια να λειτουργεί και να συντηρεί πληροφοριακά συστήματα που είναι απαραίτητα για την ομαλή λειτουργία κρίσιμων τομέων του Κράτους, όπως το Υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ, οι συντάξεις του Δημοσίου, το Πόθεν Έσχες, και ταυτόχρονα να αναπτύσσει νέες εφαρμογές για την επικοινωνία και αποδοτική ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των φορέων του Δημοσίου για την επίτευξη δηλαδή της Διαλειτουργικότητας, που μετασχηματίζει το τρόπο λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης.

Μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της ΓΓΠΣΔΔ, οι φορείς του Δημοσίου μπορούν αυτοματοποιημένα, για ένα σύνολο υπηρεσιών, να αναζητούν την απαιτούμενη πληροφορία, χωρίς να χρειαστεί ο πολίτης να προσκομίσει έγγραφα και βεβαιώσεις. Πριν από λίγες ημέρες ξεκινήσαμε τη διασύνδεση των Ληξιαρχείων με το Μητρώο ΑΜΚΑ της ΗΔΙΚΑ, μια διαλειτουργικότητα που αυτοματοποιεί διαδικασίες και απαλλάσσει τους πολίτες από την υποχρέωση προσκόμισης πιστοποιητικών για γεγονότα ζωής (γάμος, σύμφωνο συμβίωσης, απώλεια κλπ) που αφορούν σε παροχές υγείας (όπως το σύστημα συνταγογράφησης και το σύστημα Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας) ή για να αιτηθούν κοινωνικά επιδόματα που χρησιμοποιούν το μητρώο του ΑΜΚΑ. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της απώλειας προσώπου. Έως τώρα, οι συγγενείς έπρεπε να προσκομίσουν στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης τη ληξιαρχική πράξη θανάτου προκειμένου να δηλωθεί η απώλεια.

Ακολούθως, έπρεπε να επαναλάβουν τη διαδικασία για τη διακοπή της σύνταξης και την παύση των υπηρεσιών υγείας. Η επίπονη αυτή διαδικασία απαιτούσε ταλαιπωρία των συγγενών και τουλάχιστον 30 ημέρες για την ολοκλήρωση του αιτήματος. Πλέον, το Μητρώο ΑΜΚΑ θα ενημερώνεται αυτομάτως, εντός μιας ημέρας και από εκεί θα ενημερώνονται αυτόματα όλα τα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης και παροχής υπηρεσιών υγείας που χρησιμοποιούν το Μητρώο ΑΜΚΑ ως μέσο ταυτοποίησης.

  • Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η έξοδος της χώρα μας από την «μαύρη λίστα» των ΗΠΑ για τις χώρες που χρησιμοποιούν πειρατικό λογισμικό στο Δημόσιο; Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;

Πρόκειται για μια θετική εξέλιξη, μετά από περισσότερα από 10 έτη, καθώς η χώρα μας δεν περιλαμβάνεται πλέον στη «Λίστα Παρακολούθησης 301» που τηρούν οι ΗΠΑ και περιλαμβάνει χώρες που χρησιμοποιούν μη αδειοδοτημένο λογισμικό στο Δημόσιο Τομέα. Τους τελευταίους μήνες δώσαμε μεγάλη έμφαση στην αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού.

Η ΓΓΠΣΔΔ του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχώρησε για πρώτη φορά στην αποτύπωση των αναγκών του Δημοσίου Τομέα με μέριμνα του Υπουργού κ. Πιερρακάκη και το Υπουργείο μας, μαζί με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, προέβη στις διαδικασίες προμήθειας για 110.000 άδειες λογισμικού μέσω εταιρικής σύμβασης (Enterprise Agreement).

Καταπολεμάται έτσι μια χρόνια παθογένεια, η οποία αποτελούσε εμπόδιο στην προσέλκυση επενδύσεων στον τομέα της τεχνολογίας. Ταυτόχρονα, αυξάνεται σημαντικά η αξιοπιστία των πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου, καθώς σταματά η εγκατάσταση και χρήση μη αδειοδοτημένου λογισμικού, πρακτική που ενέχει σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των συστημάτων αλλά και των ιδίων των υπαλλήλων.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Άρση μέτρων - Παπαθανάσης: Οι επιχειρήσεις και τα καταστήματα που ανοίγουν τη Δευτέρα (11/05)