ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Στέλιος Χριστοφόρου: Μικρός «ξεσήκωνε» γράμματα φίλων του - Σήμερα είναι καλλιγράφος προς εξαφάνιση

Στέλιος Χριστοφόρου: Ένας από τους τελευταίους καλλιγράφους στο Newsbomb.gr
Στέλιος Χριστοφόρου: Ένας από τους τελευταίους καλλιγράφους στο Newsbomb.gr

Ο Στέλιος Χριστοφόρου μιλά για την τέχνη που αναδεικνύει την μαγεία της γραμματικής και του συντακτικού που…. «έσβησε».

 

Είναι από τους τελευταίους εναπομείναντες καλλιγράφους στην Ελλάδα. Μια τέχνη η οποία χάνεται αφού αυτή την στιγμή μόλις τρεις ή τέσσερις είναι οι Έλληνες καλλιγράφοι.

Ο Στέλιος Χριστοφόρου είναι ένας από αυτούς και μιλά στο Newsbomb.gr γι’αυτή την υπέροχη τέχνη που δίνει στην ελληνική γραμματική και στο συντακτικό μια έμφαση και μια δυναμική.

Ο ίδιος θυμάται την πρώτη του επαφή με την καλλιγραφία στην β’ δημοτικού όταν το «καλαμάρι» και την πένα. Επειδή από μικρός είχε έφεση στο σχέδιο αποτύπωνε τις γραμματοσειρές που τον εντυπωσίαζαν. Σήμερα έχει φτιάξει την δικιά του, η οποία είναι εξαιρετική.

Αναφέρει γιατί στην Ελλάδα η καλλιγραφία «χάθηκε» και «σβήστηκε» από τις νέες γενιές.

Ένας άνθρωπος τόσο σπάνιος, όσο και τα γράμματα που βγαίνουν από τα χέρια του.

Πως ξεκίνησες την καλλιγραφία;

«Πάντα μου άρεσε η τέχνη, όχι μόνο της καλλιγραφίας, ότι είναι σχετικό με ζωγραφική. Από μικρός θυμάμαι να σκιτσάριζα. Από εκεί και πέρα η καλλιγραφία μου προέκυψε στα 15 μου. Δεν έγραφα τόσο ωραία τα γράμματα στο σχολείο, βιαζόμουν. Κάποιος συμμαθητής μου έγραφε τρομερά, έπιασα και τα «ξεσήκωσα», στην πορεία κάποιος άλλος συνάδελφος εκεί που δουλεύαμε μαζί έκανε τόσο ωραία γράμματα, στρογγυλά λες και χρησιμοποιούσε διαβήτη, που ήταν ακόμη καλύτερα, τα «ξεσήκωσα» και αυτά.

Χρονολογίες που μάθαινες;

«Το 1965 που πήγαινα στην Γ’ Γυμνασίου άρχισα να ασχολούμαι πιο εντατικά με την καλλιγραφία».

Είναι τόσο δύσκολο όσο φαίνεται;

Να τα πάρουμε από την αρχή… Για να κάνεις κάτι πρέπει να σου αρέσει πολύ. Από εκεί και ύστερα από την αγάπη που έχεις δεν πρέπει να υπολογίσεις ούτε ώρες και δεν χρειάζεται καν να κοιτάς το ρολόι σου. Αυτή είναι μία βάση. Πρωτίστως όμως πρέπει να υπάρχει το ταλέντο. Από εκεί και ύστερα θέλει να αφιερώσεις πολύ χρόνο. Να κάνεις μια γραμματοσειρά δική σου. Τώρα στο γράψιμο είναι πολλοί οι παράμετροι για να το πετύχεις, για να γίνεις καλλιγράφος;

Αυτό σου πήρε καιρό να το τελειοποιήσεις, ή το τελειοποιείς ακόμη;

Ακόμη τελειοποιώ…μετά από τόσα χρόνια. Στην πορεία έχει τύχει από ένα λάθος να κάνω τελειότερο ακόμη γράμμα και να το υιοθετήσω. Πριν από σαράντα χρόνια που ξεκίνησα έτυχε να κάνω έναν γάμο ενός πολύ γνωστού ανθρώπου. Από αυτόν τον γάμο έτυχε να βρω μετά από χρόνια κάποια φακελάκια που είχα γράψει. Ο συσχετισμός με τα σημερινά δεδομένα είναι χαοτικός στα δικά μου μάτια. Παρότι είχαν εντυπωσιαστεί τότε όλοι, θεωρώ ότι έχω βελτιώσει κατά πολύ την τέχνη μου. Είναι πολλά κομμάτια. Είναι η γνώση της γραμματικής, είναι η τεχνική…».

Η καλλιγραφία θα έπρεπε να διδάσκεται;

«Εγώ νομίζω ότι είναι περισσότερο χόμπυ. Δεν χρειάζεται πουθενά πλέον. Δεν υπάρχει καν τετράδιο. Όλοι οι άνθρωποι πλέον γράφουν σε υπολογιστές και διαλέγουν την γραμματοσειρά που θέλουν. Εγώ θυμάμαι το 1957 όταν ήμουν στην πρώτη δημοτικού είχαμε μολύβι, στην Δευτέρα τάξη μας είχαν δώσει το «καλαμάρι» το μπουκάλι με το μελάνι δηλαδή, τον κονδυλοφόρο με την πέννα και καθόμασταν και γράφαμε καλλιγραφία γιατί οι εργασίες μας έπρεπε να ήταν ευανάγνωστες».

Τα παιδιά σου και τα εγγόνια σου έμαθαν καλλιγραφία;

«Ναι, η κόρη μου έμαθε…»

Ο πλούτος της ελληνικής γλώσσας σε ξάφνιασε;

«Για να κάνεις καλλιγραφία πρέπει να έχει γνώσεις της γραμματικής, γιατί φτιάχνεις μια πρόσκληση η οποία θα πρέπει να αποδοθεί με κάθε επισημότητα. Δεν μπορείς να γράψεις ανορθόγραφα κάτι ή ασύντακτα».

Ποιο είναι το μήνυμα σου για τα νέα παιδιά;

«Υπάρχουν πλέον πολλοί τρόποι και πολλές ασχολίες να γεμίσουν εποικοδομητικά το χρόνο τους. Ένας από αυτούς είναι και το εικαστικό κομμάτι και ένα μέρος του είναι η καλλιγραφία αν και εδώ στην Ελλάδα δεν έχει τόσο μεγάλη παράδοση».

Πόσοι είστε αυτή την στιγμή στην Ελλάδα;

«Ζήτημα να είμαστε 3. Μπορεί να υπάρχουν κάποιοι που το κάνουν ως χόμπυ αλλά μέχρι εκεί. Ουσιαστικά έσβησε όταν σταμάτησαν να χρησιμοποιούνται οι πένες και αυτό επειδή η πένα σε βοηθά να κάνεις πιο κάθετα τα γράμματα».

Ποιοι έχουν την μεγαλύτερη σχολή καλλιγραφίας στον κόσμο…;

«Οι Άραβες! Και ξέρεις για ποιο λόγο; Επειδή στους ναούς τους δεν έχουν εικόνες αλλά αποσπάσματα από το κοράνι και έτσι έχουν εξελιχθεί».

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.