ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τέσσερις θεατρικές και μουσικές παραστάσεις στην Επίδαυρο

Τέσσερις θεατρικές και μουσικές παραστάσεις στην Επίδαυρο

Οι σκηνοθέτες και οι ηθοποιοί των τεσσάρων παραστάσεων του Ελληνικού Φεστιβάλ που θα ανεβούν στην Επίδαυρο από τις 18 Ιουλίου έως τις 9 Αυγούστου, μίλησαν για τις προκλήσεις τους στη σημερινή παρουσίαση του προγράμματος.

Οι τέσσερις παραστάσεις είναι ο «Φιλοκτήτης», «Το τραγούδι του μετανάστη», «Το μανιφέστο του πολέμου» και «Βάκχες» (ενώ ενδιαμέσως τη σκυτάλη θα πάρει το Εθνικό Θέατρο με τις δύο δικές του παραγωγές). Άλλοι με φόρα και εμπειρία από το χώρο και άλλοι με την αγωνία της πρώτης φοράς -όπως ο Άρης Σερβετάλης που συμμετέχει στις «Βάκχες» σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου, αλλά και η Ελένη Ερήμου, που συμμετέχει στο «Μανιφέστο του Πολέμου», σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη- σκηνοθέτες και ηθοποιοί μίλησαν στη σημερινή παρουσίαση του προγράμματος, παρουσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ, Γιώργου Λούκου.

Ο Kώστας Φιλίππογλου −σκηνοθέτης με έντονη παρουσία τελευταία στις αθηναϊκές σκηνές και ηθοποιός παλαιότερα στο φημισμένο Τhéâtre de Complicité− κατεβαίνει το διήμερο 18/7-19/7 στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, με τον «Φιλοκτήτη» και πρωταγωνιστές τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και τον Αιμίλιο Χειλάκη. Με τη σοφόκλεια τραγωδία ο Φιλίππογλου, ο οποίος τη σεζόν που πέρασε σκηνοθέτησε τις παραστάσεις «Τίρζα» και «Μένγκελε», σημειώνει το δικό του σκηνοθετικό ντεμπούτο στο αρχαίο δράμα και φέρνει το μοναδικό για φέτος ΔΗΠΕΘΕ στην ορχήστρα της Επιδαύρου.

Από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και την εταιρεία Aptivities, σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου και σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα, μεταφερόμαστε μέσω του «Φιλοκτήτη» στον δέκατο χρόνο του Τρωικού Πολέμου, όπου ο χρησμός λέει πως χωρίς τον Φιλοκτήτη και το φονικό του τόξο, η Τροία δεν θα πέσει. Εγκαταλελειμμένος από τους συντρόφους του στη Λήμνο, ο Φιλοκτήτης έρχεται αντιμέτωπος μαζί τους, όταν επιχειρούν με δόλο να του αποσπάσουν το ανίκητο τόξο του Ηρακλή για να κατακτήσουν την Τροία. Η παράσταση εκκινώντας από την Πάτρα έχει ήδη παρουσιαστεί 11 φορές, όμως στην Επίδαυρο έρχεται με νέα σκηνικά.

«Δύσκολα τον κινείς τον αρχαίο ποιητικό λόγο. Το κοινό έχει αλλάξει. Δεν είναι οι θεατές-ακροατές που ήταν παλιά. Για να τους κρατήσουμε αμείωτο το ενδιαφέρον στην παράσταση, εμπλουτίσαμε με εικόνες τη δυναμική του λόγου. Αυτό είναι και ένα στοιχείο που φέρει το έργο: προσπαθεί με την κίνηση να προκαλέσει συγκίνηση», τόνισε ο Κώστας Φιλίππογλου που πειραματίστηκε με τον Χορό και το «ένα στάσιμο της τραγωδίας». «Είναι ένα έργο που δεν παίζεται συχνά. Ένα έργο που δεν το ξέρουμε», είπε με τη σειρά του ο Μιχαήλ Μαρμαρινός που ερμηνεύει τον επώνυμο ρόλο τονίζοντας πως «οι χώροι που πήγαμε έως τώρα, όπως το Στάδιο της Αρχαίας Μεσσήνης επηρεάζουν και φορτίζουν το λόγο, με έναν τρόπο ανεξέλεγκτο, πράγμα που επίσης θα συμβεί στην Επίδαυρο».

Από την πλευρά του, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης προσέθεσε: «Αυτό που νιώθω στο κοίλον του κάθε θεάτρου από την απόλυτη σιωπή με την οποία παρακολουθεί το κοινό την παράσταση, είναι ότι πετυχαίνει τον βασικό της στόχο: να πει την ιστορία».

Το ίδιο διήμερο, ο Δημήτρη Μπάσης και η Γιώτα Νέγκα θα φιλοξενηθούν στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου με «Το τραγούδι του μετανάστη». Οι δύο καταξιωμένοι ερμηνευτές, που έχουν δοκιμαστεί και στο λαϊκό τραγούδι, αντλούν υλικό από την πλούσια παρακαταθήκη του ελληνικού τραγουδιού. Στη μουσική τους παράσταση, που σχεδιάστηκε ειδικά για το Ελληνικό Φεστιβάλ, ανατρέχουν «μέσα από μεγάλα τραγούδια Ελλήνων δημιουργών στον ήχο και στον στίχο του ξεριζωμού τα τελευταία εκατό χρόνια». Όπως είπε ο Δ. Μπάσης, παιδί μεταναστών και ο ίδιος, «έβλεπα τους γονείς μου να κλαίνε ακούγοντας αυτά τα τραγούδια και απορούσα. Νόμιζα ότι μόνο τα παιδιά κλαίνε. Τώρα ξέρω». Ενώ η Γ. Νέγκα τόνισε ότι θα τραγουδήσουν για τους σημερινούς μετανάστες, με «την ευχή αυτός ο πόνος να λιγοστέψει».

Συνεχίζοντας, στις 25 και 26 Ιουλίου, στο Μικρό Θέατρο πάλι, η Ρούλα Πατεράκη θα παρουσιάσει το «Μανιφέστο του πολέμου». Πρόκειται για το πρώτο μέρος του τολμηρού εγχειρήματος της Ρ. Πατεράκη να μεταφέρει επί σκηνής το ιστορικό έργο του Θουκυδίδη, η παρουσίαση του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες δύο φεστιβαλικές περιόδους. «Είναι αλήθεια ότι κανείς ακούγοντας το θέμα "Πελοποννησιακός Πόλεμος" μπορεί αφενός να γυρίσει το κεφάλι του αδιάφορα ή στη χειρότερη περίπτωση να του θυμίσει σχολείο. Όμως στις μέρες μας, που είναι σύνηθες να αποθεατροποιούνται σκηνικά τα θεατρικά κείμενα και να θεατροποιούνται τα μη θεατρικά, νομίζω ότι η συγκεκριμένη παράσταση, ειδικά στην εποχή μας, έχει ιδιαίτερη θέση» είπε ο Δημήτρης Λιγνάδης, που συμμετέχει στην παράσταση, ενώ η σκηνοθέτις (που έχει αναλάβει και τη διασκευή και τη δραματουργία του έργου) είπε πως όσον αφορά τη σύνθεσή της είναι «ένα σχετικά αφηρημένο θεατρικό δρώμενο».

Με ένα ιδιαίτερο έργο θα κλείσει φέτος ο κύκλος των παραγωγών του Φεστιβάλ Επιδαύρου (8/8-9/8). Η Άντζελα Μπρούσκου σκηνοθετεί τις «Βάκχες» του Ευριπίδη, στηριζόμενη στην εκπληκτική μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά και φέρνει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο έναν σημαντικό ηθοποιό της νεότερης γενιάς, τον Άρη Σερβετάλη. «Σίγουρα δουλεύουμε ένα έργο που είναι πολύ γνωστό από μία άποψη και πολύ άγνωστο από μία άλλη. Ένα έργο που δέχεται πολλές προσεγγίσεις και είναι ένας κόσμος ολόκληρος», είπε η σκηνοθέτις. Ο Ά. Σερβετάλης που θα πάρει το βάπτισμα του πυρός στην Επίδαυρο σχολίασε: «Το αντιλαμβάνομαι περισσότερο σαν μία γιορτή. Έχω παρακολουθήσει πολλές παραστάσεις στην Επίδαυρο ως θεατής. Αυτή τη φορά χαίρομαι που θα συμμετέχω από μία άλλη θέση».

Διαβάστε επίσης:

Η συγγραφέας Ναντίν Γκόρντιμερ απεβίωσε σε ηλικία 90 ετών