Η πίστωση χρόνου για την Chrysler τελειώνει…
Του Γιάννη Σκουφή
Η άλλοτε ισχυρή αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, που κάποτε αποτελούσε μέλος των εμβληματικών «Big Three» των ΗΠΑ μαζί με τις Ford και General Motors, σήμερα βρίσκεται στο περιθώριο, διατηρώντας στην γκάμα της μόλις ένα μοντέλο: το πολυχρηστικό Pacifica και την απλοποιημένη εκδοχή του Voyager.
Οι συνολικές πωλήσεις και των δύο έφτασαν το 2024 τις 120.000 μονάδες, αριθμός που φανερώνει τη συρρίκνωση ενός brand που στο παρελθόν είχε φτάσει τα 2,8 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως.
Η πτώση της Chrysler δεν είναι πρόσφατη. Ήδη από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, η εταιρεία βρέθηκε στο χείλος της χρεοκοπίας, αποτρέποντας το λουκέτο με κρατική παρέμβαση και μια μεγαλεπήβολη, αλλά αποτυχημένη συγχώνευση με τη Daimler.
Η ένωση, που παρουσιάστηκε αρχικά ως «merger of equals» -ένωση μεταξύ ίσων σε ελεύθερη απόδοση- εξελίχθηκε σε οικονομική καταστροφή, με ζημιές που υπολογίζεται πως φτάνουν έως και τα 40 δισεκατομμύρια ευρώ για τη Mercedes. Η συνέχεια γράφτηκε με την εξαγορά από τη Fiat, τη δημιουργία της Fiat Chrysler Automobiles και την τελική ένταξη στο γκρουπ Stellantis το 2021.
Από το 2017, όταν παρουσιάστηκε το ανανεωμένο Pacifica, η Chrysler δεν έχει παρουσιάσει κάποιο νέο μοντέλο παραγωγής. Αν και το 2021 ανακοινώθηκε ότι θα μεταβεί πλήρως στην ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2028, οι υποσχέσεις αυτές φαίνεται να έχουν μπει στο συρτάρι.
Οι προσπάθειες των concept Airflow και Halcyon, που παρουσιάστηκαν αντίστοιχα το 2022 και στις αρχές του 2024, δεν φαίνεται να οδήγησαν σε σαφές πλάνο παραγωγής. Την ίδια στιγμή, η Stellantis έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν υπάρχει χώρος για συναισθηματισμούς: οι μάρκες χωρίς στρατηγικό ρόλο απλώς δεν θα επιβιώσουν. Και η Chrysler είναι μία από αυτές.
Το ερώτημα λοιπόν είναι αν στις 6 Ιουνίου θα γιορτάσει το 100ό της έτος ή αν απλά θα τελειώσουν 100 χρόνια ιστορίας. Το μόνο σίγουρο είναι πως η επιβίωση δεν μπορεί να βασιστεί σε ένα πολυμορφικό που έχει συμπληρώσει ήδη οχταετία. Χρειάζεται επανατοποθέτηση, επενδύσεις και κυρίως ταυτότητα – στοιχεία που λείπουν σήμερα.
Η ιστορία της Chrysler, πάντως, είναι πλούσια. Ιδρύθηκε το 1925 από τον Walter P. Chrysler, βασισμένη στην καινοτομία: από τα πρώτα υδραυλικά φρένα και την αεροδυναμική σχεδίαση του Airflow το 1934, μέχρι τους θρυλικούς V8 των ’50s και την ανάκαμψη με τα K-Cars τη δεκαετία του ‘80. Η εξαγορά της Jeep το 1987 έφερε νέα δυναμική, ενώ με τη Daimler δημιουργήθηκαν ιδιαίτερα μοντέλα όπως το Crossfire, βασισμένο στο Mercedes SLK και κατασκευασμένο στην Osnabrück.
Στην ευρωπαϊκή αγορά και κυρίως στη Γερμανία, η παρουσία της Chrysler ήταν περιορισμένη, εκτός από κάποιες επιτυχίες με τα Voyager και 300C. Το πρώτο γνώρισε ευρεία αποδοχή ως οικογενειακό αυτοκίνητο, ενώ το δεύτερο απέκτησε φανατικό κοινό χάρη στον αμερικανικό χαρακτήρα και την επιβλητική σχεδίασή του. Μετά την ενοποίηση του ομίλου και τις ανακατατάξεις που επέφερε η Stellantis, η Chrysler εξαφανίστηκε ουσιαστικά από την ευρωπαϊκή αγορά.
Σήμερα, με μόνη εμπορική παρουσία το Pacifica και χωρίς σαφή κατεύθυνση για το μέλλον, η Chrysler κινδυνεύει να σβήσει ήσυχα, όπως τόσες άλλες ιστορικές μάρκες. Αν δεν υπάρξει άμεση και ριζική αλλαγή στρατηγικής, το άλλοτε σύμβολο της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ίσως γίνει απλώς μια σελίδα στα βιβλία της ιστορίας του αυτοκινήτου.