Η Tesla εγκαταλείπει τα σχέδια για εργοστάσιο στην Ινδία
Παρά τις σημαντικές φορολογικές ελαφρύνσεις και τις διαδοχικές επαφές με την ινδική κυβέρνηση, η Tesla τελικά δεν σκοπεύει να κατασκευάσει εργοστάσιο στην Ινδία.
Του Γιάννη Σκουφή
Τα τελευταία χρόνια, η Ινδία φαινόταν ιδανικός προορισμός για την επέκταση της Tesla από πλευράς παραγωγής. Με γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα και δεδομένη τη στρατηγική αντιπαλότητα με την Κίνα -στην οποία η Tesla έχει ήδη έντονη παραγωγική παρουσία- η Ινδία προσέφερε εναλλακτική διέξοδο σε μια πιο ασφαλή αγορά. Ωστόσο, οι προσδοκίες διαψεύστηκαν και πάλι.
Η ινδική κυβέρνηση είχε συνδέσει την παροχή φορολογικών κινήτρων με την προϋπόθεση δημιουργίας τοπικής παραγωγικής μονάδας. Οι δασμοί εισαγωγής για ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα φτάνουν το 110%, ενώ από άλλες χώρες αγγίζουν το 70%. Η Tesla είχε ζητήσει σημαντική μείωση αυτών των φόρων, υποστηρίζοντας ότι πρώτα πρέπει να αυξηθεί η ζήτηση των μοντέλων της στην τοπική αγορά, πριν προσχωρήσει στη δέσμευση για κατασκευή εργοστασίου.
Η διαφωνία τελικά κατέληξε σε αδιέξοδο. Η Ινδία από τη μια δεν ήθελε να μειώσει τους δασμούς χωρίς εγγύηση τοπικής παραγωγής και η Tesla από την άλλη δεν ήθελε να επενδύσει πριν εξασφαλίσει προνομιακή πρόσβαση στην αγορά. Παρά τις αλλεπάλληλες συναντήσεις του Elon Musk με τον πρωθυπουργό Narendra Modi η συμφωνία δεν προχώρησε.
Μάλιστα, ο υπουργός βαριάς βιομηχανίας της Ινδίας, HD Kumaraswamy, επιβεβαίωσε δημόσια ότι η Tesla δεν έχει πρόθεση να παράγει αυτοκίνητα στην Ινδία, αλλά επιδιώκει απλώς να εισάγει.
.jpg?t=q61C7jiw8lvOoTxiIUd1bg)
Η πραγματικότητα είναι ότι η Tesla αντιμετώπισε πολλαπλές προκλήσεις στην προσπάθεια εγκατάστασης μονάδας παραγωγής στην Ινδία.
Οι περισσότεροι προμηθευτές της προέρχονται από την Κίνα και η Ινδία δεν διαθέτει ανεπτυγμένη αλυσίδα εφοδιασμού για υψηλής τεχνολογίας εξαρτήματα, όπως στοιχεία μπαταριών, ηλεκτροκινητήρες και εξαρτήματα ισχύος.
Έτσι, το να στηθεί ένα πλήρες τοπικό οικοσύστημα από το μηδέν φάνηκε τελικά ανέφικτο ή υπερβολικά δαπανηρό για την Tesla σε αυτή τη φάση.
Η Ινδία παραμένει η τρίτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, όμως οι υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων είναι ακόμη σε εμβρυακό στάδιο, κάτι που επίσης φαίνεται να επηρέασε την τελική απόφαση της αμερικανικής εταιρείας.