ΑΠΟΨΕΙΣ

"Αλα κάρτ" η νέα ρύθμιση των 120 δόσεων

"Αλα κάρτ" η νέα ρύθμιση των 120 δόσεων

Αντιμέτωποι με τα αναγκαστικά μέτρα της Eφορίας βρίσκονται οι φορολογούμενοι με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, οι οποίοι είναι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο να χάσουν, μέσω κατασχέσεων, συντάξεις, μισθούς, επιδόματα, ενοίκια, επιδοτήσεις, λοιπά εισοδήματα, τραπεζικές καταθέσεις, κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ο συνολικός αριθμός των φορολογούμενων με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση ανέρχεται στα 4,1 εκατομμύρια με συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές περίπου 104 δισ. ευρώ. Ενόψει αυτής της κατάστασης, το Δημόσιο αναζητά τρόπους για την είσπραξη των ποσών αυτών.

Η νέα ρύθμιση των 120 δόσεων προς την Eφορία σκοπό έχει την ρύθμιση των χρεών αλλά και την άρση των κατασχέσεων. Στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές που βεβαιώθηκαν τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2018 ή χρέη που δημιουργήθηκαν ως την 31η Μαρτίου του 2019.

Το σύνολο των 120 δόσεων δίδεται μόνο στους οφειλέτες που έχουν ετήσιο εισόδημα έως 10.000 ευρώ. Τα οφέλη περιορίζονται όσο ανεβαίνουμε εισοδηματική τάξη, με τον αριθμό των δόσεων για όσους δηλώνουν εισόδημα πάνω από 10.000 ευρώ να προκύπτει από μαθηματική πράξη ανά 5000 ευρώ.

Πλην όμως για πολύ μεγάλα ποσά το πρόβλημα δεν λύνεται με τις 120 δόσεις καθότι τίθενται οι ως άνω περιορισμοί με αποτέλεσμα το ποσό της δόσης σε πολλές περιπτώσεις να είναι υπέρογκο, ενώ για τις επιχειρήσεις ο μέγιστος αριθμός δόσεων περιορίζεται στις 24 δόσεις με αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες να εξαιρούνται ουσιαστικά από τη συγκεκριμένη ρύθμιση.

Πρέπει να τονιστεί ότι τα δικαστικά τμήματα είσπραξης των ΔΟΥ έλαβαν εγκύκλιο σε εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4605/2019, σύμφωνα με την οποία οι οφειλέτες που χρωστούν θα αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο να χάσουν το σπίτι τους μέσω των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, εφόσον δεν προβούν σε ρύθμιση των χρεών τους.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr

Αλλά και σε περίπτωση παροχής προσωρινής προστασίας του οφειλέτη κατ' άρθρο 78 του νόμου 4605/2019 που αφορά στο νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, το Δημόσιο εμποδίζεται μεν να προχωρήσει σε πρόγραμμα πλειστηριασμού της κύριας κατοικίας, παρά ταύτα όμως, μπορεί να συνεχίσει να επιβάλει όλα τα άλλα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης ή ασφαλιστικών μέτρων στην κύρια κατοικία του αιτούντος, αλλά και μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης η ασφαλιστικών μέτρων στην υπόλοιπη περιουσία του οφειλέτη, εφόσον δεν επιτευχθεί ρύθμιση. Γίνεται λοιπόν σαφές οτι πλέον δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού για εκείνους που χρωστούν, οι οποίοι πρέπει άμεσα να ρυθμίσουν τα χρέη τους.

Το ζητούμενο είναι σε αυτές τις περιπτώσεις, εάν οι οφειλέτες μπορούν να ανακόψουν τις κατασχέσεις για να αποφύγουν τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης του Δημοσίου. Για να το επιτύχουν όμως αυτό θα πρέπει να είναι γνώστες των δικαιωμάτων τους, που προκύπτουν από την σχετική νομοθεσία και την διαδικασία πριν γίνει η κατάσχεση σε τραπεζικούς λογαριασμούς.

Το Δημόσιο αρχικά στέλνει στους πολίτες ατομική ειδοποίηση οφειλών, με την οποία καλείται ο οφειλέτης να ρυθμίσει την οφειλή του. Σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ), η ατομική ειδοποίηση οφειλών αποτελεί έγκυρο τίτλο εκτελεστό, και σηματοδοτεί την έναρξη της αναγκαστικής εκτέλεσης για την είσπραξη της οφειλής, δηλαδή της κατάσχεσης κινητών, της δέσμευσης τραπεζικών λογαριασμών, των εσόδων εις χείρας τρίτου ή και του πλειστηριασμού ακινήτου.

Εφόσον ο πολίτης αδρανήσει τα δικαστικά τμήματα των Εφοριών, του ΚΕΑΟ και των λοιπών υπηρεσιών του Δημοσίου στέλνουν στις τράπεζες ηλεκτρονικό κατασχετήριο του τραπεζικού λογαριασμού. Εν συνεχεία οι τράπεζες προχωρούν άμεσα στη δέσμευση των ποσών που βρίσκουν στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων που χρωστούν στο Δημόσιο και στη συνέχεια δεσμεύουν τις καταθέσεις που μπορεί να προέρχονται από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια, αποταμιεύσεις.

Ο οφειλέτης μπορεί να αμυνθεί κατά της ατομικής ειδοποίησης και της επικείμενης αναγκαστικής εκτέλεσης, υπό την προϋπόθεση ότι θα δραστηριοποιηθεί άμεσα καθότι οι προθεσμίες έχουν συντμηθεί.

Κατά της ατομικής ειδοποίησης ο νόμος προβλέπει ότι μπορεί να ασκηθεί το ένδικο μέσο της ανακοπής. Με την ανακοπή προσβάλλεται ο τίτλος της αναγκαστικής εκτέλεσης δηλαδή η ατομική ειδοποίηση. Ταυτόχρονα ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα να καταθέσει αίτηση αναστολής, η οποία αν γίνει δεκτή, διακόπτει την αναγκαστική εκτέλεση έως ότου εκδοθεί η απόφαση της ανακοπής.

Γίνεται λοιπόν σαφές οτι ουσιαστικά για τα μεγάλα ποσά αλλά και για τους επιχειρηματίες μόνο η δικαστική οδός αποτελεί μονόδρομο. Κρίνεται δε αναγκαία σε περιπτώσεις που η αναζήτηση της οφειλής είναι παράνομη και καταχρηστική.

Ενόψει του γεγονότος οτι ο εξωδικαστικός μηχανισμός δεν απέφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, σε συνδυασμό με την "αλα κάρτ" ουσιαστικά νέα αυτή ρύθμιση των 120 δόσεων, η οποία δε λύνει το πρόβλημα για μεγάλο αριθμό οφειλετών, είναι πρόδηλο οτι πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις οι οποίες να είναι πιο ευέλικτες και να ανταποκρίνονται σε κάθε ξεχωριστή περίπτωση.

* H Αικατερίνη Θ. Φραγκάκη είναι δικηγόρος

Διαβάστε επίσης:

Φορολογικές δηλώσεις 2019: Παράταση έως τις 29 Ιουλίου

ΟΑΕΔ - Κοινωνικός τουρισμός 2019: Ξεκινούν σήμερα (03/06) οι αιτήσεις

Σχετικές ειδήσεις