ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Χανιά: Νέα πτέρυγα στο Μουσείο Τυπογραφίας

Χανιά: Νέα πτέρυγα στο Μουσείο Τυπογραφίας

Μία νέα «σελίδα» στην ιστορία της Τυπογραφίας ανοίγει με την κατασκευή μιας καινούριας πτέρυγας στο Μουσείο Τυπογραφίας στα Χανιά.

Δημιουργοί της νέας πτέρυγας που θα παρουσιάζεται η εικόνα της Τυπογραφίας από τον 15ο αιώνα μέχρι και τις σύγχρονες γραφικές τέχνες είναι ο εκδότης της τοπικής εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα», Γιάννης Γαρεδάκης και η σύζυγός του, Ελένη.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το νέο τμήμα του Μουσείου με την ιστορία της γραφής, που επιμελήθηκε ο γραφίστας και τυπογράφος Αντώνης Παπαντωνόπουλος και στο οποίο παρουσιάζονται γραφές από όλο τον κόσμο αλλά και μηχανήματα που προστέθηκαν στην ήδη πλούσια συλλογή του Μουσείου.

Το απόγευμα της Κυριακής έγιναν τα εγκαίνια του Μουσείου όπου το «παρών» έδωσε το σύνολο των τοπικών αρχών και πολύς κόσμος. Την κορδέλα έκοψαν ο Χανιώτης συγγραφέας Δημήτρης Κακαβελάκης και ο λαογράφος Σταμάτης Αποστολάκης.

Σε σύντομη ομιλία του ο εκδότης της εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα» και δημιουργός του Μουσείου Γιάννης Γαρεδάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε δυο ανθρώπους, που σήμερα έχουν φύγει από τη ζωή, αλλά συνέβαλαν σε πολύ μεγάλο βαθμό στη δημιουργία του Μουσείου, στον Μιχάλη Γρηγοράκη και την αρχιτέκτονα Κούλα Καμπάνη. Σημείωσε ότι στο Μουσείο, δίπλα στην ιστορία της τυπογραφίας, προστέθηκε πλέον και η ιστορία της γραφής, αναφέρθηκε στον μεγάλο αριθμό των μαθητών σχολείων, που δωρεάν επισκέπτονται τους χώρους του Μουσείου, ενώ για μια ακόμα φορά τόνισε ότι το μουσείο στήθηκε με χρήματα δικά του και της συζύγου του.

Το Μουσείο Τυπογραφίας βρίσκεται στο Βιοτεχνικό Πάρκο Χανίων και αποτελεί έναν από τους πλέον επισκέψιμους χώρους, κυρίως για εκπαιδευτικούς λόγους.

Χιλιάδες -έως σήμερα- επισκέπτες, μεταξύ των οποίων και μαθητές σχολείων απ' όλη την Κρήτη και όχι μόνο, έχουν τη δυνατότητα να «διαβάσουν», σχεδόν, βήμα προς βήμα την ιστορία της τέχνης του Γουτεμβέργιου.

Η συλλογή του μουσείου περιλαμβάνει δυσεύρετα και περίτεχνα τυπογραφικά πιεστήρια, που χρονολογούνται από τον 19ο αιώνα, αλλά και πιο σύγχρονα, αυτόματα πιεστήρια που λειτούργησαν κατά τη διάρκεια του 20ου. Παράλληλα, παρουσιάζονται διάφορα εργαλεία, πάγκοι εργασίας, τυπογραφικά στοιχεία. Ένα πιστό αντίγραφο του ξύλινου πιεστηρίου του Γουτεμβέργιου (από τα τρία που σώζονται ανά την Ευρώπη), εργαλεία, πάγκοι στοιχειοθεσίας, τυπογραφικά στοιχεία, μία λινοτυπική μηχανή, κοπτικές μηχανές, μηχανές βιβλιοδεσίας, όλα εκείνα τα συστατικά που συντελούσαν στην αποτύπωση της λέξης, της έννοιας, της είδησης.