ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γεωργία Βασιλειάδου: «Η κωμικιά των κωμικών, ω κωμικιά!»

Η αξεπέραστη Γεωργία Βασιλειάδου
Η αξεπέραστη Γεωργία Βασιλειάδου
Finos Film

Η Γεωργία Βασιλειάδου, η «πιο όμορφη-άσχημη» του ελληνικού κινηματογράφου «έφυγε» από τη ζωή σαν σήμερα, 12 Φεβρουαρίου του 1980

Η Γεωργία Βασιλειάδου είναι ίσως η πιο αγαπημένη Ελληνίδα κωμικός και σίγουρα η «πιο όμορφη-άσχημη» όπως έχει μείνει στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Ένα ταλέντο αστείρευτο με αξεπέραστες και αξέχαστες ερμηνείες και ατάκες που άφησαν εποχή. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο Κώστας Χατζηχρήστος την αποκαλούσε «Η κωμικιά των κωμικών, ω κωμικιά!».

Η Γεωργία Βασιλειάδου σταμάτησε την καριέρα της πέντε χρόνια πριν πεθάνει, το 1975, όταν ακόμα βρισκόταν στο απόγειό της, λέγοντας χαρακτηριστικά για αυτήν την απόφασή της: «Θέλω να φύγω με ζήτω κι όχι με γιούχα». «Έφυγε» από τη ζωή το πρωινό της 12ης Φεβρουαρίου του 1980, σε ηλικία 83 ετών και κηδεύτηκε στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών.

Η «Παξινού της επιθεώρησης»

Η καριέρα της Βασιλειάδου χωρίζεται σε δύο μέρη. Αρχικά έκανε το ντεμπούτο της στο θέατρο το 1925 με τις δύο σπουδαίες κυρίες του θεάτρου – Κυβέλη και Μαρίκα Κοτοπούλη – να την διεκδικούν στον θίασο τους. Έμεινε πλάι στην Κοτοπούλη έξι χρόνια και την θεωρούσε μέντορα της. Αν και πάντα σε δεύτερους ρόλους, υπήρχαν και έργα ειδικά στις τουρνέ, όπου η Βασιλειάδου αντικαθιστούσε επάξια την Κοτοπούλη, η οποία μάλιστα την αποκαλούσε το «alter ego» της. Σημαντικός σταθμός στην θεατρική της πορεία ήταν και ο ρόλος της ως κορυφαίας του Χορού στην «Εκάβη», με τους θεατές στο Παναθηναϊκό Στάδιο να ξεσπούν σε χειροκροτήματα και δάκρυα στα μάτια.

Το 1932 μεταπήδησε στον θίασο του Αιμίλιου Βεάκη, όπου έμεινε μέχρι το 1935, εποχή που ο πρώτος της γάμος της με έναν έμπορο διαλύθηκε, και αποφάσισε να αφοσιωθεί στη μικρή της κόρη, Φωτεινή.

Δεν είχε σκοπό να επιστρέψει στο σανίδι, όταν το 1938 ο Αλέκος Σακελλάριος έψαχνε για μια λαϊκή γυναίκα για έναν ρόλο στο έργο του «Τα Κορίτσια της Παντρειάς», και μόλις την είδε στο θεατρικό καφενείο της εποχής το “Στέμμα”, της έκανε επί τόπου πρόταση. Έτσι ξεκίνησε η δεύτερη λαμπρή καριέρα της, στα 43 της χρόνια, που έμελλε να την βάλει στο πάνθεον των Ελλήνων κωμικών.

Συνέχεια είχαν πλήθος παραστάσεων, με τον καλλιτεχνικό κόσμο να την αποκαλεί «η Παξινού της επιθεώρησης». Η πρώτη επιθεώρηση που έσπασε τα ταμεία στην αρχή της δεκαετίας του ’50 ήταν το «Έχετε γεια βρυσούλες» του Μίμη Τραϊφόρου στο θέατρο Βέμπο. Συνέχεια είχε το τρίδυμο Αυλωνίτης – Βασιλειάδου – Ρίζος με περιοδείες σε όλη την Ελλάδα, αλλά και η συνεργασία της με τον Κώστα Χατζηχρήστο σε πολλές παραστάσεις.

Κινηματογραφική καριέρα

Η κινηματογραφική της καριέρα, ξεκίνησε με ένα πέρασμα από τον βωβό κινηματογράφο την δεκαετία του ’30, ωστόσο απογειώθηκε με τον Σακελλάριο και τον Φίνο να της εμπιστεύονται ρόλους που έχουν μείνει στην ιστορία. Πρώτη της ταινία στην Φίνος Φιλμ, το «Παπούτσι απ’ τον Τόπο σου» (1946) και δεύτερη η θρυλική ταινία «Οι Γερμανοί Ξανάρχονται» (1948), που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της κινηματογραφικής της καριέρας.

Την δεκαετία του ’50, οι επιτυχίες για την Γεωργία Βασιλειάδου διαδέχονται η μια μετά την άλλη. Έγινε γνωστή και αγαπητή στο ευρύ κοινό, μέσα από τις θρυλικές της ερμηνείες στις ταινίες «Ο Γρουσούζης», «Η Ωραία των Αθηνών» και «Η Καφετζού». Η απόλυτη αποθέωση ήρθε με το ρόλο της στην ταινία «Η Θεία από το Σικάγο» (1957) παίζοντας τη μοντέρνα θεία εξ’ Αμερικής. Ακολούθησαν «Η Κυρά μας η Μαμμή» (1958) πλάι στον Ορέστη Μακρή, «Ο Θησαυρός του Μακαρίτη» (1959), στην οποία τραγουδάει για πρώτη φορά σε κινηματογραφική ταινία. Ο «Κυρ-Μέντιος» είναι το μοναδικό κινηματογραφικό τραγούδι της Βασιλειάδου στην πολύχρονη πορεία της στο σινεμά, «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο Κοντός» το 1961.

Κάποτε ο Νίκος Τσιφόρος τής είχε πει για το παρουσιαστικό της: «Βρε Γεωργία το σκέφτηκες ποτέ να κάνεις πλαστική προσώπου;», για να πάρει την πληρωμένη απάντηση από τη Βασιλειάδου: «Κι εσύ σκέφτηκες ότι τότε οι κωμωδίες σου θα πήγαιναν στράφι;».

*Mε πληροφορίες από τη Finos Film

Διαβάστε επίσης

Νίκος Κούρκουλος: Ο ζεν πρεμιέ που αγάπησε ο φακός και οι γυναίκες

Σπάνιες φωτογραφίες του Ορέστη Μακρή: Δείτε τον αγνώριστο σε νεαρή ηλικία

Όταν ο Γιώργος Ζαμπέτας ξεσήκωσε τις Κάννες: Η νύχτα που έσπασαν 10.000 ποτήρια