ΟΙ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΕΡΟΝΑΥΠΗΓΟΥ Φ.ΚΑΡΑΪΩΣΗΦΙΔΗ - ΤΟ NEWSBOMB ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΑΒΙΔΑ

ΕΛΛΑΔΑ

Το επικρατέστερο σενάριο για την πτώση του Phantom - Ώρες αγωνίας για τον δεύτερο πιλότο

Το επικρατέστερο σενάριο για την πτώση του Phantom - Ώρες αγωνίας για τον δεύτερο πιλότο

Ο έμπειρος αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης εξηγεί στο Newsbomb.gr τι μπορεί να πήγε λάθος κατά την πτήση του Phantom που κατέπεσε στην Ανδραβίδα - Σε εξέλιξη οι έρευνες για τον δεύτερο πιλότο

Ανοιχτά παραμένουν όλα τα ενδεχόμενα για τα αίτια της τραγωδίας πίσω από την πτώση του πολεμικού αεροσκάφους Phantom, που κόστισε τη ζωή στον Υποσμηναγό Μάριο – Μιχαήλ Τουρούτσικα κι ενώ βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη, Ευστάθιου Τσιτλακίδη.

Όλα τα σενάρια βρίσκονται υπό εξέταση σύμφωνα με την εκτιμήσεις που παρέθσε ο αεροναυπηγός κ. Φαίδων Καραϊωσηφίδης στο Newsbomb.gr. Επικρατέστερο εξ αυτών, είναι η περίπτωση να υπήρξε λάθος κατά την εκτέλεση της άσκησης στην οποία συμμετείχαν τα δύο μέλη του πληρώματος.

«Το ανθρώπινο λάθος κυριαρχεί σε πτήσεις χαμηλού ύψους.Τα τρία προηγούμενα περιστατικά που είχαμε με Phantom σε αποστολή , το 2000, το 2002 και το 2004 οφείλονταν σε ανθρώπινο λάθος. Σε όλες τις περιπτώσεις το αεροπλάνο συνετρίβη σε βουνοπλαγιά επειδή πετούσε πολύ χαμηλά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καραϊωσηφίδης .

Αλλά δεν μπορεί να αποκλειστεί και η πιθανότητα τεχνικού προβλήματος αλλά και να συνέβη κάτι εντελώς απρόοπτο. «Ό,τι συνέβη συνέβη πάρα πολύ γρήγορα και πήγε πάρα πολύ άσχημα. Εμφάνιση τεχνικού προβλήματος είναι μέσα στις πιθανές αιτίες και κυριαρχεί συνήθως σε όλα αυτά τα περιστατικά. Δεν μπορεί να αποκλειστεί και ένα τυχαίο γεγονός. Έχουμε χάσει στο παρελθόν αεροπλάνο από εισρόφηση πουλιού σε χαμηλή πτήση και οδήγησε τον πιλότο σε εκτίναξη... Μίλησε ο πιλότος στον ασύρματο ή ξαφνικά σίγησε; Γιατί αν ισχύει αυτό τότε συνετρίβη στη θάλασσα χωρίς να προλάβει να πει κιχ στον ασύρματο. Το οποίο ίσως και να είναι η πραγματικότητα», εξηγεί ο κ. Καραϊωσηφίδης.

Πάντως ο αεροναυπηγός διευκρινίζει πως ό,τι και να συνέβη, είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποφύγει το «μοιραίο» ο χειριστής. «Οι υψηλές ταχύτητες σε αυτό το επίπεδο και σε τόσο μικρά ύψη , το περιθώριο αντίδρασης σε μια βλάβη ή διόρθωσης σε ένα λάθος είναι ανύπαρκτα. Δεν υπάρχει χρόνος να αντιδράσει κάποιος, μιλάμε για δέκατα των δευτερολέπτων. Αν γίνει κάτι τεχνικό, αυτομάτως κερδίζει ο πιλότος ύψος για να δώσει χρόνο για δυνατότητα διαφυγής η οποία γίνεται με εκτίναξη. Τη διαδικασία της εκτίναξης την ενεργοποιεί το πλήρωμα, δεν γίνεται εκούσια», τόνισε ο κ. Καραϊωσηφίδης.

Υπάρχουν βέβαια και περισσότεροι παράγοντες που ενδεχομένως να έπαιξαν σημαντικό ρόλο στις συνθήκες με τις οποίες θα μπορούσαν να γλίτωνε το πλήρωμα. «Η στάση του αεροπλάνου, η ταχύτητα, το ύψος πτήσης έχει σημασία για την πιθανότητα διαφυγής να είναι επιτυχημένη. Υπήρχε περίπτωση με ελληνικό μαχητικό που ένα αεροπλάνο είχε συντριβή στην Ισπανία στη διάρκεια άσκησης του ΝΑΤΟ και ο χειριστής εκτινάχθηκε μεν αλλά με το κεφάλι στο έδαφος και φυσικά δεν επέζησε. Δίνει μεγάλη πιθανότητα διαφυγής αλλά δεν εγγυάται τίποτα»

Ωστόσο, ο κ. Καραϊωσηφίδης ξεκαθαρίζει πως όσα στοιχεία και να προκύψουν μπορεί να μην αναδειχθούν τα ακριβή αίτια της τραγωδίας. «Η σορός που βρέθηκε δίνει στοιχεία, αυτό ψάχνουν οι διερευνητές. Τα αεροπλάνα αυτής της γενιάς δεν έχουν μαύρα κουτιά. Δεν έχουμε καταγραφεί. Οι ερευνητές βγάζουν στοιχεία από τα κομμάτια, τις συνομιλίες το ιστορικό του αεροπλάνου. Μπορεί να είχε ένα πρόβλημα που διορθώθηκε μεν αλλά πετούσε και μπορεί να επανήλθε στον αέρα. Οτιδήποτε κομμάτι συλλεχθεί δίνει στοιχεία. Ποτέ δεν έχουμε την πλήρη εικόνα, υπάρχουν περιστατικά που μπορεί να έχουμε τα πάντα και μην μπορεί να βγει συμπέρασμα. Ο σκοπός είναι να μην ξανασυμβεί», υπογραμμίζει

«Οι έμπειροι χειριστές κάνουν πιο συχνά λάθη»

«Δυστυχώς δεν υπάρχει χειριστής που δεν κάνει λάθη και συνήθως τα κάνουν αυτοί που είναι οι πιο έμπειροι, λιγότερο από τους έμπειρους. Στη μια είναι η απειρία και στην άλλη ίσως η υπερβολική αυτοπεποίθηση... Το να πετάς ένα αεροπλάνο εξακολουθεί να έχει ένα υψηλό ποσοστό επικινδυνότητας ιδιαίτερα γιατί τα αεροπλάνα δεν τα πετάνε απλώς για να τα πετάνε αλλά τα χρησιμποιούν σαν πολεμική μηχανή. Οι χειριστές της πολεμικής αεροπορίας μια φορά γίνονται πιλότοι, όταν βγαίνουν από τη σχολή Ικάρων. Ύστερα εκπαιδεύονται συνεχώς για να γίνουν και να παραμείνουν μαχητές», σημειώνει ο κ. Καραϊωσηφίδης ανααφορικά με την πιθανότητα λάθους.

Tι είναι η «απώλεια αίσθησης του ορίζοντα»

Ακόμα μια πιθανή περίπτωση σύμφωνα με τον αεροναυπηγό είναι ο χειριστής να χάσει την αίσθηση του ορίζοντα.

«Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν μπορείς να καταλάβεις που τελειώνει η θάλασσα και που τελειώνει ο ουρανός. Αν είχε συννεφιά, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα χωρικής αντίληψης δηλαδή που είναι η επιφάνεια του νερού και που είναι ο ορίζοντας. Βέβαια υπάρχει σύστημα υποβοήθησης που υποδεικνύει στον χειριστή το υψόμετρο, αλλά όλα αυτά είναι σχετικά σε μια άσκηση που εκτελείται πρώτη φορά», εξηγεί ο αεροναυπηγός.

Αγωνία για τον Σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη - Σε εξέλιξη οι έρευνες για δεύτερη ημέρα

Την ώρα που στον τόπο καταγωγής του 29χρονου Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα επικρατεί θρήνος για τον χαμό του, η οικογένεια του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη αναμένει με αγωνία κάποιο νέο για τον 31χρονο κυβερνήτη.

Οι έρευνες συνεχίστηκαν και κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ από νωρίς το πρωί της Τρίτης εντατικοποιούνται οι προσπάθειες.

Μέχρι στιγμής, κανένα σημάδι, κανένα ενθαρρυντικό στοιχείο δεν έχει εντοπιστεί που θα αναπτερώσει τις ελπίδες για να βρεθεί σώος.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας σε C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας έκανε ρίψη φωτοβολίδων, για να βοηθήσει τις έρευνες των στελεχών από τα πλωτά μέσα του Λιμενικού Σώματος και όχι μόνο που μετέχουν στις έρευνες. Ελικόπτερα του Σούπερ Πούμα, της Πολεμικής Αεροπορίας και ελικόπτερα S70 του Πολεμικού Ναυτικού χτένιζαν και τη νύχτα την περιοχή με τα μέσα που διαθέτουν για την έρευνα και διάσωση, ακόμη και κατά τη διάρκεια της νύχτας.

«Οι έρευνες σχετίζονται με το ύψος της πρόσκρουσης του σκάφους στη θάλασσα. Είναι αλλιώς να ψάχνεις ένα αεροσκάφος το οποίο έχει συντριβεί στον αέρα και ψάχνεις μια πολύ μεγαλύτερη ακτίνα και αλλιώς όταν πρόκειται για μία πτήση χαμηλής ναυτιλίας που έχει συντριβεί στη θάλασσα.

Οι έρευνες επεκτείνονται γιατί υπάρχουν και τα θαλάσσια ρεύματα. Από εκεί και έπειτα όλοι περιμένουν τις εξελίξεις πάνω στις έρευνες, οι οποίες θα συνεχιστούν έτσι ακριβώς όπως ορίζει το πρωτόκολλο» αναφέρεται στην ΕΡΤ.

Το Newsbomb.gr βρίσκεται στο σημείο:

Σκάφος του λιμενικού επιστρέφει από τις έρευνες:

Οι δηλώσεις του δημάρχου Πύργου Τάκη Αντωνακόπουλου:

Η μαρτυρία του Νίκου Τριβιζά, Προέδρου Αλιέων και λιμενικού Ταμείου:

Την ίδια ώρα, τελείται τρισάγιο για τον πεσόντα πιλότο μας στον Άγιο Νικόλαο Κατάκολου, από τον Μητροπολίτη Πύργου Αθανάσιο.

Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, αναφερόμενος στη συντριβή του μαχητικού αεροσκάφους F-4Ε Phantom II, δήλωσε: «Ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη, εκφράζουμε τη θλίψη και την οδύνη μας για την απώλεια του συγκυβερνήτη μετά τη συντριβή μαχητικού αεροσκάφους κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητος στην Ανδραβίδα.
H σκέψη μας είναι με την οικογένεια του ιπταμένου Υπομηναγού, στην οποία εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας και τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας».

Σχετικές ειδήσεις