ΕΛΛΑΔΑ

Σάββατο και Κυριακή οι απολογίες των 15 για το λαθρεμπόριο καυσίμων

Σάββατο και Κυριακή οι απολογίες των 15 για το λαθρεμπόριο καυσίμων

Κατά ομάδες θα απολογηθούν το ερχόμενο Σάββατο και την Κυριακή, έπειτα από την προθεσμία που πήραν από τον ανακριτή Πειραιά, οι 15 συλληφθέντες για την υπόθεση του κυκλώματος λαθρεμπορίας καυσίμων. Όλοι τους θα οδηγηθούν εκ νέου στα κρατητήρια στη ΓΑΔΑ.


Έξω από τα δικαστήρια Πειραιά είχαν συγκεντρωθεί δεκάδες συγγενείς των συλληφθέντων.

Η οργάνωση μέσα σε μία διετία διοχέτευσε στην αγορά 4,5 εκατ. λίτρα λαθραίο πετρέλαιο με αποτέλεσμα οι διαφυγόντες δασμοί και φόροι να ξεπερνούν τα 3.500.000 ευρώ.

Ανάμεσα στους συλληφθέντες είναι ο πρόεδρος της ΕΤΕΚΑ και πρόεδρος της ΠΑΕ Ατρόμητος Γιώργος Σπανός, ένα ανώτερος υπάλληλος του ΥΠ.Ε.Κ.Α., καθώς και ένας υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά.

Οι συλληφθέντες είναι ηλικίας από 36 έως 62 ετών ενώ στη δικογραφία περιλαμβάνονται ακόμη εννέα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης οι οποίοι αναζητούνται.

Οι κατηγορίες που τους βαρύνουν είναι η σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση λαθρεμπορία καυσίμων σε βαθμό κακουργήματος, ξέπλυμα βρώμικου χρήματος ενεργητική και παθητική δωροδοκία κατ΄έξακολούθηση και κατάχρηση εξουσίας.

Έτσι γινόταν η απάτη με τα καύσιμα

Ανακοίνωση εξέδωσε η αστυνομία για την μεγάλη απάτη με τα καύσιμα που είχε ως αποτέλεσμα να "βαφτιστούν" 4,5 εκατ. λίτρα πετρελαίου ναυτιλίας σε πετρέλαιο θέρμανσης

Η ανακοίνωση της αστυνομίας αναφέρει:

«Εξαρθρώθηκε μετά από πολύμηνη έρευνα της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Δυτικής Αττικής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, πολυμελής εγκληματική ομάδα η οποία περισσότερο από δυο χρόνια διέπραττε συστηματικά λαθρεμπόριο ναυτιλιακού πετρελαίου.

Τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης παρακρατούσαν ναυτιλιακό πετρέλαιο μετά από ανεφοδιασμό πλοίων ναυτιλιακών εταιρειών και στη συνέχεια το διοχέτευαν σε πρατήρια υγρών καυσίμων, όπου, μετά από πρόσμιξη με πετρέλαιο κίνησης το διέθεταν και πάλι στην αγορά.

as1

Σε βάρος τους σχηματίσθηκε δικογραφία για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, λαθρεμπορία υγρών καυσίμων σε βαθμό κακουργήματος, απάτη κατ΄ επάγγελμα και κατ΄ εξακολούθηση σε βαθμό κακουργήματος, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες («ξέπλυμα βρώμικου χρήματος»), ενεργητική και παθητική δωροδοκία κατ΄ εξακολούθηση και κατάχρηση εξουσίας.

Στους συλληφθέντες περιλαμβάνονται και δύο κρατικοί υπάλληλοι και ειδικότερα ανώτερος υπάλληλος του ΥΠ.Ε.Κ.Α. και υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά, οι οποίοι είχαν ενταχθεί στην εγκληματική οργάνωση με τον διακριτό ρόλο να ενημερώνουν για επικείμενους ελέγχους.

as2

Στη δικογραφία περιλαμβάνονται και άλλοι εννιά άτομα – μέλη της εγκληματικής οργάνωσης οι οποίοι αναζητούνται.

Αρχηγικό ρόλο στην οργάνωση έχουν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών και δύο ακόμα άτομα, υπάλληλος και συνεργάτης της ίδιας εταιρείας.

Η μεθοδολογία που ακολουθούσε η εγκληματική οργάνωση διακρίνονταν σε διαφορετικά-επιμέρους επίπεδα δράσης, σε όλη τη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής ναυτιλιακού καυσίμου.

as3

Πιο αναλυτικά, όπως προέκυψε από την έρευνα, αρχικά οι οδηγοί βυτιοφόρων-υπάλληλοι της εταιρείας, κατά την μετάβασή τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων, ανά την επικράτεια (πλοία ακτοπλοϊκών γραμμών, επαγγελματικά και ποντοπόρα) δεν παρέδιδαν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγράφονταν στα παραστατικά.

Ακολούθως, το υπόλοιπο του πετρελαίου το επέστρεφαν στην εταιρεία και στη συνέχεια οι αρχηγοί της εγκληματικής οργάνωσης το διέθεταν εκ νέου στο εμπόριο, μέσω «συνεργαζόμενων» πρατηρίων υγρών καυσίμων, ενώ σε πολλές περιπτώσεις το επαναδιέθεταν αυτούσιο στους πλοιοκτήτες. Μέχρι στιγμής έχει προκύψει ότι η εγκληματική οργάνωση «συνεργαζόταν» με 12 πρατήρια υγρών καυσίμων στην Αττική.

Επιπλέον προέκυψε ότι, σε πολλές περιπτώσεις, άτομα που εμπλέκονταν στη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής των καυσίμων, ενεργούσαν και για λογαριασμό τους.

as4

Ειδικότερα, υπάλληλοι-οδηγοί των βυτιοφόρων, κατά την επιστροφή του παράνομα παρακρατηθέντος ναυτιλιακού καυσίμου, δεν το επέστρεφαν στο σύνολό του, αλλά παρακρατούσαν και για ίδιο όφελος μεγάλες ποσότητες, τις οποίες διέθεταν με χαμηλότερη τιμή σε συγκεκριμένους πρατηριούχους, αποκομίζοντας έτσι μεγάλα χρηματικά ποσά.

Σε άλλη περίπτωση μηχανικός πλοίου, ο οποίος συνελήφθη, είχε παρακρατήσει για ίδιον όφελος 11 τόνους ναυτιλιακό καύσιμο και προσπαθούσε να βρει τρόπο να το διαθέσει στους οδηγούς των βυτιοφόρων, με διαγραφόμενη την προοπτική για συνεχή ανεφοδιασμό του συγκεκριμένου πλοίου και παράνομη παρακράτηση 3 έως 4 τόνων καυσίμων εβδομαδιαίως.

Τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης για να ξεπερνούν τις διαδικασίες ελέγχου κατά την παράδοση στα ελλιμενισμένα πλοία των ποσοτήτων που είχαν παραγγελθεί (πετρέλευση) και να παραπλανούν τους αρμόδιους Τελωνειακούς υπαλλήλους ελεγκτές ή τους υπεύθυνους των πληρωμάτων για την παραλαβή του καυσίμου, χρησιμοποιούσαν ιδιαίτερα τεχνάσματα.

as5

Ενδεικτικά, σε προσυνεννόηση με συγκεκριμένο χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά οχήματα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις κατά την ζύγιση του βυτιοφόρου. Οι πλασματικές μετρήσεις πραγματοποιούνταν με παρέμβαση από πριν στο λογισμικό των ηλεκτρονικών συστημάτων της γεφυροπλάστιγγας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται το «κατά παραγγελία» επιδιωκόμενο κάθε φορά αποτέλεσμα. Για την άμεση συνέργεια στη διαδικασία αυτή ο χειριστής γεφυροπλάστιγγας, ελάμβανε ως αμοιβή για κάθε μετρικό τόνο 150€, (ένας μετρικός τόνος πετρελαίου ισούται με 1.200 λίτρα).

Στη περίπτωση όμως που ο αρμόδιος για την παραλαβή του καυσίμου συνεργούσε στην απάτη, στο να παραλάβει δηλαδή λιγότερη από την ποσότητα που αναγράφονταν στα παραστατικά, δεν πραγματοποιούσαν ζύγιση ή κατέστρεφαν τα ζυγολόγια.

Σε άλλες περιπτώσεις γέμιζαν με νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου, αυξάνοντας έτσι τεχνηέντως το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.

Στην εγκληματική οργάνωση είχε ενταχθεί υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά, ο οποίος έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων, ενημέρωνε για επικείμενους ελέγχους στα πλωτά μέσα που διέθετε η εταιρεία για την διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου, αποφεύγοντας έτσι ενδεχόμενες ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.

Για τον ίδιο λόγο, η εγκληματική οργάνωση ενημερωνόταν για επικείμενους ελέγχους από ανώτερο υπάλληλο του ΥΠ.Ε.Κ.Α., ο οποίος, λόγω της ιδιότητάς του, είχε πρόσβαση σε στοιχεία για προγραμματισμένους ελέγχους της Υπηρεσίας του ή άλλων συναρμόδιων Υπηρεσιών (εντολές ελέγχου) και γνώριζε εκ των προτέρων λεπτομέρειες για τον χρόνο και τις περιοχές όπου επρόκειτο να κινηθούν τα αρμόδια συνεργεία ελέγχου.

Σε έρευνες που ενεργήθηκαν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και σε «συνεργαζόμενο» πρατήριο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:

8.000 λίτρα παρανόμως παρακρατηθέντος diesel κίνησης ναυτιλίας ( marine diesel ),

5 βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων.

18.400 Ευρώ σε μετρητά.

Από τα στοιχεία της έρευνας διαφαίνεται ότι η εγκληματική οργάνωση λειτουργούσε τουλάχιστον την τελευταία διετία, έχοντας διαθέσει σε πρατήρια υγρών καυσίμων περίπου 4.500.000 λίτρα ναυτιλιακού πετρελαίου.

Οι αναλογούντες διαφυγόντες δασμοί και φόροι υπερβαίνουν το ποσό των 3.500.000€. »

Εκτιμάται ότι το μέγεθος της εγκληματικής δραστηριότητας της οργάνωσης είναι πολύ μεγαλύτερο και στο πλαίσιο αυτό συνεχίζονται οι έρευνες προκειμένου να διερευνηθεί όλο το εύρος της λαθρεμπορίας καυσίμων και απάτης σε βάρος ναυτιλιακών εταιρειών.

Διαβάστε επίσης:

Γ. Σπανός: Θα επιστρέψω «λευκός» -Έωλες και αστήρικτες οι κατηγορίες

Συνελήφθη ο πρόεδρος της ΕΤΕΚΑ