Άγνωστοι ιοί ηλικίας 15.000 ετών ανακαλύφθηκαν στους πάγους του Θιβέτ

Θιβέτ
AP

Ιοί ηλικίας 15.000 ετών ανακαλύφθηκαν σε παγετώνες του Θιβέτ- και οι περισσότεροι εξ αυτών ήταν μέχρι τώρα άγνωστοι στους ανθρώπους.

Επιστήμονες που ασχολούνται με τη μελέτη των παγετώνων ανακάλυψαν ιούς ηλικίας περίπου 15.000 ετών σε δύο δείγματα από το Οροπέδιο του Θιβέτ: Οι περισσότεροι εξ αυτών, που κατάφεραν να επιβιώσουν επειδή είχαν παραμείνει παγωμένοι, είναι διαφορετικοί από κάθε άλλον ιό που έχει καταγραφεί μέχρι τώρα.

Τα σχετικά ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο Microbiome και θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους επιστήμονες να κατανοήσουν πώς εξελίχθηκαν οι ιοί ανά τους αιώνες. Για τους σκοπούς αυτής της μελέτης, οι επιστήμονες δημιούργησαν επίσης μία νέα, εξαιρετικά «καθαρή» μέθοδο ανάλυσης μικροβίων και ιών σε πάγους.

«Αυτοί οι παγετώνες σχηματίστηκαν σταδιακά, και μαζί με τη σκόνη και τα αέρια πολλοί, πολλοί ιοί εναποτέθηκαν στους πάγους» είπε ο Ζι-Πινγκ Ζονγκ, lead author της έρευνας και επιστήμονας στο Ohio State University Byrd Polar and Climate Research Center.

«Οι παγετώνες στη δυτική Κίνα δεν έχουν μελετηθεί καλά και σκοπός μας είναι να χρησιμοποιήσουμε αυτές τις πληροφορίες για να μελετήσουμε παλιά περιβάλλοντα. Και οι ιοί είναι μέρος αυτών των περιβαλλόντων».

Οι ερευνητές ανέλυσαν πυρήνες πάγου που είχαν συλλεγεί το 2015 από τον παγετώνα Γκουλίβα στη δυτική Κίνα, σε μεγάλα ύψη. Όπως διαπίστωσαν, ο πάγος ήταν περίπου 15.000 ετών, και σε αυτόν βρέθηκαν γενετικοί κώδικες για 33 ιούς. Τέσσερις εξ αυτών έχουν ήδη ταυτοποιηθεί από την επιστημονική κοινότητα, μα τουλάχιστον 28 είναι νέοι. Περίπου οι μισοί φαίνονται να επιβίωσαν όχι παρά τον πάγο, μα ακριβώς εξαιτίας αυτού.

Σύμφωνα με τον Μάθιου Σάλιβαν, καθηγητή μικροβιολογίας και άλλον έναν εκ των συντελεστών της έρευνας, πρόκειται για ιούς που ευημερούν σε ακραία περιβάλλοντα. «Οι ιοί αυτοί έχουν υπογραφές γονιδίων που τους βοηθούν να μολύνουν κύτταρα σε ψυχρά περιβάλλοντα- απλά σουρεαλιστικές γενετικές υπογραφές ως προς το πώς ένας ιός είναι σε θέση να επιβιώνει σε ακραίες συνθήκες».

Η μελέτη τους έδειξε ότι οι ιοί έχουν προέλθει πιθανότατα από το έδαφος ή από φυτά, όχι από ζώα ή ανθρώπους.