ΚΟΣΜΟΣ

Ο ενεργειακός «εφιάλτης» της Σρι Λάνκα: Τέλος η βενζίνη για τους ιδιώτες

Πρωτοφανής οικονομική κρίση στη Σρι Λάνκα
Πρωτοφανής οικονομική κρίση στη Σρι Λάνκα
ΑΡ

'Άνθρωποι κοιμούνται στα αυτοκίνητά τους με την ελπίδα να αποκτήσουν καύσιμα. Τα αποθέματα πετρελαίου εξαντλήθηκαν. Και η Σρι Λάνκα αντιμετωπίζει τη χειρότερη οικονομική κρίση εδώ και 70 χρόνια

Ο υπουργός Ενέργειας της Σρι Λάνκα εξέδωσε μια αυστηρή προειδοποίηση για τα αποθέματα καυσίμων της χώρας καθώς η χώρα βιώνει τη χειρότερη οικονομική κρίση της εδώ και περισσότερα από 70 χρόνια. Την Κυριακή (3/7), ο υπουργός Kanchana Wijesekera είπε ότι το έθνος έχει αρκετή βενζίνη για λιγότερο από μία ημέρα, με φυσιολογική ζήτηση. Είπε επίσης ότι το επόμενο φορτίο βενζίνης αναμένεται σε τουλάχιστον δύο εβδομάδες.

Την περασμένη εβδομάδα, η Σρι Λάνκα ανέστειλε τις πωλήσεις βενζίνης και ντίζελ για μη βασικά οχήματα καθώς αγωνίζεται να πληρώσει για εισαγωγές βασικών ειδών, από καύσιμα, μέχρι τρόφιμα και φάρμακα. Ο υπουργός Ενέργειας είπε στους δημοσιογράφους ότι η χώρα είχε 12.774 τόνους ντίζελ και 4.061 τόνους βενζίνης στα αποθέματά της. «Η επόμενη αποστολή βενζίνης αναμένεται μεταξύ 22 και 23 [του Ιουλίου]», πρόσθεσε.

Τι κρύβεται πίσω από την έλλειψη βενζίνης στη Σρι Λάνκα;

Ένα φορτίο ντίζελ αναμένεται να φτάσει το Σαββατοκύριακο, ωστόσο οι αρχές προειδοποιούν ότι η χώρα δεν έχει αρκετά χρήματα για να πληρώσει για τις προγραμματισμένες εισαγωγές καυσίμων και αργού πετρελαίου. Είπε ότι η κεντρική τράπεζα της Σρι Λάνκα θα μπορούσε να παρέχει μόνο 125 εκατομμύρια δολάρια για αγορές καυσίμων, πολύ λιγότερα από τα 587 εκατομμύρια δολάρια που απαιτούνται για τις προγραμματισμένες αποστολές της.

Η χώρα χρωστούσε 800 εκατομμύρια δολάρια σε επτά προμηθευτές για αγορές που έκανε νωρίτερα φέτος. Η Σρι Λάνκα έχει απαγορεύσει τις πωλήσεις καυσίμων για ιδιωτικά οχήματα μέχρι την επόμενη εβδομάδα. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι είναι η πρώτη χώρα που έκανε το δραστικό βήμα να σταματήσει τις πωλήσεις βενζίνης στους πολίτες από την πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του 1970, όταν τα καύσιμα προσφέρονταν με δελτίο στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

Το νησιωτικό έθνος των 22 εκατομμυρίων κατοίκων αντιμετωπίζει τη χειρότερη οικονομική κρίση από τότε που κέρδισε την ανεξαρτησία του από το Ηνωμένο Βασίλειο το 1948, καθώς δεν έχει αρκετό ξένο νόμισμα για να πληρώσει τις εισαγωγές βασικών αγαθών. Οι έντονες ελλείψεις καυσίμων, τροφίμων και φαρμάκων έχουν συμβάλει στην αύξηση του κόστους ζωής σε επίπεδα ρεκόρ στη χώρα, όπου πολλοί άνθρωποι βασίζονται στα μηχανοκίνητα οχήματα για τα προς το ζην.

Κρίσιμη για την οικονομία του έθνους που έχει πληγεί από την κρίση είναι η ικανότητα να κερδίζει σημαντικά ποσά ξένων νομισμάτων. Για το λόγο αυτό, ορισμένες βιομηχανίες που βασίζονται στις εξαγωγές έχουν δεχτεί βοήθεια από την κυβέρνηση για να συνεχίσουν να λειτουργούν.

Οι κατασκευαστές κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και ενδυμάτων έχουν κατά καιρούς λάβει προμήθειες καυσίμων για την τροφοδοσία των μηχανημάτων τους και τη μεταφορά αγαθών. Αλλά και αυτα εξαντλούνται. Ταυτόχρονα, ο τουρισμός, ο οποίος ήταν ο μοναδικός μεγαλύτερος παράγοντας εσόδων της χώρας, είδε τις κρατήσεις να μειώνονται κατά 60%. Η σχεδόν ολοκληρωτική κατάρρευση του τοπικού συστήματος μεταφορών δεν βοηθάει.

Τεράστιες ουρές για καύσιμα στη Σρι ΛάνκαΑ.Ρ

Τα ταξί και τα πανταχού παρόντα τρίτροχα τουκ-τουκ φαίνονται πλέον μόνο σε φαινομενικά ατελείωτες ουρές στα πρατήρια καυσίμων. Ο κλάδος της πληροφορικής, που εξακολουθεί να αναπτύσσεται στη χώρα, έχει επίσης πληγεί σε μεγάλο βαθμό καθώς οι εταιρείες αντιμετωπίζουν διακοπές ρεύματος και «πάγωμα» στο διαδίκτυο. Όλα αυτά έχουν προκαλέσει ανησυχίες για το λεγόμενο «brain drain», με φόβους ότι μεγάλος αριθμός νέων επαγγελματιών θα μπορούσε να εγκαταλείψει τη χώρα.

Ενώ το παρόν της Σρι Λάνκα είναι αρκετά δύσκολο, υπάρχουν ακόμη περισσότερες προκλήσεις στο μέλλον. Την περασμένη Πέμπτη, μια ομάδα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ολοκλήρωσε έναν νέο γύρο συνομιλιών με τη Σρι Λάνκα για μια συμφωνία διάσωσης ύψους 3 δισ. δολαρίων. Η χώρα που έχει περιορισμένα μετρητά έχει επίσης στείλει αξιωματούχους στους μεγάλους παραγωγούς ενέργειας Ρωσία και Κατάρ σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει φθηνό πετρέλαιο.