ΚΟΣΜΟΣ

Μετανάστευση: Οι «υπόγειοι τραπεζίτες» της διακίνησης ανθρώπων - Τα ποσά της ντροπής και το «hawala»

Μετανάστευση: Οι «υπόγειοι τραπεζίτες» της διακίνησης ανθρώπων - Τα ποσά της ντροπής και το «hawala»

Η παράτυπη μετανάστευση προς την Ευρώπη δεν είναι μόνο δύσκολη και επικίνδυνη, αλλά και εξαιρετικά δαπανηρή. Ενα ολόκληρο δίκτυο με επιτήδειους «θησαυρίζει» απο τον πόνο και τις ελπίδες ανθρώπων, όπως φωτίζει πρόσφατο ρεπορτάζ της ισπανικής Εl Pais.

Ο Zανιάρ ένιωθε ότι δεν υπήρχε μέλλον γι 'αυτόν στην πατρίδα του. Έτσι έφυγε, όπως πολλοί άλλοι νέοι από το Ιρακινό Κουρδιστάν. Ο Μουσταφά κατάλαβε την απόφαση του γιου του. «Όλα έχουν χειροτερέψει μετά την επικράτηση του Ισλαμικού Κράτους». Ο Μουσταφά είναι ένας στρατιώτης Πεσμεργκά (κουρδικές στρατιωτικές δυνάμεις) που πολέμησε γενναία με τις δυνάμεις του δυτικού συνασπισμού εναντίον των τζιχαντιστών το 2015 και το 2016, αλλά πληρώνεται μόνο κάθε δύο ή τρεις μήνες λόγω της πολιτικής παράλυσης και της ασταθούς οικονομίας της χώρας.

«Ο Ζανιάρ παράτησε το σχολείο γιατί άλλα άτομα που αποφοίτησαν δεν μπορούσαν να βρουν δουλειά. Πώς θα παντρευτεί και θα κάνει οικογένεια χωρίς δουλειά; Ήθελε να πάει στο Ηνωμένο Βασίλειο και να γίνει κουρέας», είπε ο Μουσταφά.

Αλλά τα όνειρα του Zανιάρ ναυάγησαν στη Μάγχη το πρωινό της 24ης Νοεμβρίου 2021. Το σκάφος του βυθίστηκε και οι περισσότεροι από τους 30 επιβαίνοντες πνίγηκαν ή πέθαναν από υποθερμία. Η ακτοφυλακή δεν κατάφερε να τους σώσει, ένα περιστατικό που διερευνάται ακόμη σε μία υπόθεση στην οποία εμπλέκονται η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο Mustafa Mina Nabi με φωτογραφίες του γιου του και άλλων Κούρδων-Ιρακινών μεταναστών που πνίγηκαν στη Μάγχη το 2021.

Η παράτυπη μετανάστευση στην Ευρώπη δεν είναι μόνο δύσκολη και επικίνδυνη, είναι και εξαιρετικά δαπανηρή. Η διάσχιση του Αιγαίου από τις τουρκικές ακτές στα ελληνικά νησιά με ένα υπερπλήρες φουσκωτό σκάφος μπορεί να κοστίσει 1.000 έως 3.000 δολάρια, ανάλογα με την εποχή. Η νόμιμη διαδρομή σε ένα πλοίο κοστίζει περίπου 20 δολάρια.

Ένα αεροπορικό εισιτήριο από την Κωνσταντινούπολη προς την Ιταλία στοιχίζει λιγότερα από 300 δολάρια, αλλά το ίδιο ταξίδι μπορεί να κοστίσει σε έναν παράτυπο μετανάστη πάνω από 10.000 δολάρια. Οι ταξιδιώτες με βίζα μπορούν να κάνουν μια βόλτα με το πλοίο της Μάγχης με 35 δολάρια. Χωρίς βίζα, ένα επικίνδυνο ταξίδι με μια μικρή λέμβο κοστίζει 3.000 δολάρια.

«Δίνουμε τη ζωή μας σε αυτό το ταξίδι. Χρεωνόμαστε για να πληρώσουμε τους λαθρέμπορους και ό,τι άλλο χρειαζόμαστε για το ταξίδι», είπε ένας μετανάστηςσε μια γαλλική παραλία περιμένοντας να περάσει στο Ηνωμένο Βασίλειο τον περασμένο Ιούλιο. Ήταν το ίδιο μέρος όπου επιβιβάστηκε ο Ζανιάρ στη βάρκα και αργότερα πνίγηκε στη Μάγχη. Ο πατέρας του νεαρού Κούρδου έπρεπε να υποθηκεύσει μέρος της γης του για να χρηματοδοτήσει το μοιραιο ταξίδι του γιου του.

Παντελής έλλειψη νομικού πλαισίου

Η σχεδόν παντελής έλλειψη νομικών μηχανισμών για τη μετανάστευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δημιουργήσει επιχειρηματικές ευκαιρίες για εγκληματικά δίκτυα. Η Europol και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (Frontex) υπολογίζουν ότι οι διακινητές ανθρώπων κερδίζουν 350-750 εκατομμύρια δολάρια ετησίως διακινώντας λαθραία μετανάστες στην Ευρώπη. Κάθε φορά που διακυβεύονται τόσα χρήματα, χρειάζεται ένα χρηματοπιστωτικό σύστημα για να τα χειριστεί όλα, ένα σύστημα που μοιάζει με τράπεζα.

Τον περασμένο χρόνο, μια ομάδα δημοσιογράφων ερεύνησε τη διαδρομή που χρησιμοποιούσε ο Ζανιάρ για να ανακαλύψει πώς κινούνται τα χρήματα μέσω αυτής της παράνομης επιχείρησης. Πήραν συνεντεύξεις με δεκάδες ανθρώπους στο Ιράκ, την Τουρκία, την Ισπανία, την Ιταλία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, συμπεριλαμβανομένων μεταναστών, λαθρέμπορων, μεσαζόντων, πηγών από την αστυνομία και τα συστήματα δικαιοσύνης και άλλους ειδικούς.

Μια απόδειξη για την αμοιβή διακινητή που εκδίδεται από τον μεσάζοντα

Το «δίκτυο hawala»

Στο Erbil Money Exchange Market (γνωστό και ως το «παζάρι του δολαρίου») στο βόρειο Ιράκ, οι μετατροπείς τριγυρίζουν γύρω από τεράστιες στοίβες τραπεζογραμματίων στο μέγεθος μιας παλιάς τηλεόρασης. Οι άνθρωποι διατυμπανίζουν τα προϊόντα τους - δολάρια ΗΠΑ, δηνάρια Ιράκ, λίρες Συρίας - που πωλούν στον πλειοδότη. Τα χρήματα κινούνται συνεχώς από χέρι σε χέρι στο άθλιο πάτωμα αυτής της αγοράς συναλλάγματος.

Δεκάδες πρακτορεία ταχυδρομικών εντολών είναι διάσπαρτα στους δρόμους, στα σοκάκια και στους υπόγειους διαδρόμους του παζαριού. Ορισμένα πρακτορεία ασχολούνται μόνο με το Ιράν, ενώ άλλα επικεντρώνονται στη Γερμανία και τη Γαλλία. Άλλοι πάλι ισχυρίζονται ότι μπορούν να στείλουν χρήματα σε όλη την Ευρώπη ή οπουδήποτε στον κόσμο. Αλλά αντί για τα κανονικά διεθνή τραπεζικά κανάλια, πολλοί χρησιμοποιούν το δίκτυο hawala.

Το δίκτυο hawala είναι τόσο παλιό όσο ο αρχαίος εμπορικός δρόμος του Μεταξιού όταν χρησιμοποιήθηκε για τη διευκόλυνση των πληρωμών μεταξύ εμπόρων, έτσι δεν χρειαζόταν να μεταφέρουν μεγάλα χρηματικά ποσά σε μακρινά ταξίδια. Ετσι δουλεύει. Ένας πελάτης στο Ιράκ, για παράδειγμα, πηγαίνει σε έναν μεσίτη χρημάτων - έναν hawaladar - και του δίνει χρήματα που θέλει να στείλει σε κάποιον στη Γαλλία. Ο Ιρακινός hawaladar επικοινωνεί με έναν αξιόπιστο Γάλλο hawaladar και του ζητά να εκταμιεύσει το ίδιο ποσό στον παραλήπτη, ο οποίος πρέπει να ταυτοποιηθεί με ένα διακριτικό ή κωδικό ασφαλείας που έχει δημιουργηθεί από τον Ιρακινό hawaladar. Ο τελευταίος χρωστάει πλέον στον Γάλλο, ο οποίος θα αποπληρωθεί από ανάλογες μεταγραφές προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Το γραφείο ενός hawaladar δεν μπορεί να είναι τίποτα άλλο από ένα τραπέζι και μια καρέκλα, ένα κινητό τηλέφωνο και ένα ντουλάπι ή χρηματοκιβώτιο για την αποθήκευση χρημάτων. Ορισμένοι έχουν σημειωματάρια για την τεκμηρίωση των συναλλαγών, αν και οι άνθρωποι χρησιμοποιούν πλέον τα κινητά τους τηλέφωνα και διαγράφουν το μήνυμα αμέσως μόλις ρυθμιστεί το χρέος. Δεν υπάρχει σύστημα SWIFT ή blockchain για την καταγραφή των συναλλαγών, ούτε οι hawaladar ανταλλάσσουν γραμμάτια ή άλλα νομικά έγγραφα για να εξασφαλίσουν το χρέος.

Στο τεράστιο δίκτυο hawaladar, αυτό που έχει σημασία είναι η απόδοση, η εμπιστοσύνη και η τιμή. Ο κοινωνιολόγος του Πανεπιστημίου Georgetown Gözde Güran έχει ερευνήσει εκτενώς το δίκτυο και λέει ότι αυτοί οι δεσμοί «διαπροσωπικής εμπιστοσύνης» είναι πολύ ισχυροί, γιατί οποιαδήποτε προδοσία θα κατέστρεφε ανεπανόρθωτα μια φήμη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αυτές οι άτυπες επιχειρηματικές σχέσεις μεγάλων αποστάσεων ευδοκιμούν και αντέχουν.

Πολλές κοινότητες μεταναστών χρησιμοποιούν το δίκτυο hawala για να στείλουν χρήματα στο σπίτι, ειδικά όταν το σπίτι βρίσκεται σε μια απομακρυσμένη πόλη στο Ιράν ή το Αφγανιστάν, χώρες με αδύναμες τραπεζικές υποδομές περιθωριοποιημένες από το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Είναι ένα ελκυστικό σύστημα επειδή το κόστος της υπηρεσίας είναι συνήθως πολύ χαμηλότερο από τα διεθνή συστήματα μεταφοράς χρημάτων όπως η Western Union ή το MoneyGram, τα οποία χρεώνουν έως και 15% για την υπηρεσία.

Αυτά τα συστήματα απαιτούν επίσης επίσημα έγγραφα από τον αποστολέα που δεν διαθέτουν οι παράτυποι μετανάστες. Οι hawaladar χρεώνουν συνήθως περίπου 5% και συχνά λιγότερο. Ένας «μεσίτης» από το Ερμπίλ είπε, «μερικές φορές δεν χρεώνουν τίποτα» εάν η μεταφορά διευθετήσει ένα χρέος σε κάποιο μέρος που βρίσκεται εκτός δρόμου όπου αποστέλλονται λίγα εμβάσματα.

Ακόμη και δυτικές μη κυβερνητικές οργανώσεις χρησιμοποιούν το δίκτυο hawala για να στείλουν χρήματα σε χώρες που έχουν υποφέρει από τον πόλεμο όπως η Συρία, λέει ο Güran. Δεδομένου ότι δεν μετακινούνται φυσικά χρήματα και δεν υπάρχει κανένα ίχνος χαρτιού εκτός ίσως από μερικές γραμμές σε ένα κουρελιασμένο σημειωματάριο, οι ειδικοί λένε ότι το δίκτυο hawala έχει γίνει ο προτιμώμενος μηχανισμός μεταφοράς χρημάτων για εγκληματικές ομάδες και τρομοκρατικές οργανώσεις. Πολλές χώρες έχουν θέσει εκτός νόμου το δίκτυο hawala για αυτόν ακριβώς τον λόγο.

Ο Ισμαήλ Χαμάντ δείχνει φωτογραφίες από τα θύματα του ναυαγίου της Μάγχης (Νοέμβριος 2021) που σκότωσε τον γιο του

«Ασφάλιση μεταναστών»

Στο απόγειο της ευρωπαϊκής προσφυγικής κρίσης του 2015, ο Οργανισμός Συνεργασίας για την Επιβολή του Νόμου (Europol) της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπολόγισε ότι οι μισοί από τους μετανάστες πλήρωσαν το ταξίδι τους σε μετρητά και οι υπόλοιποι με διάφορες μεθόδους, μεταξύ άλλων μέσω hawaladar. Ωστόσο, διάφορες πηγές αναφέρουν ότι οι άμεσες πληρωμές σε μετρητά στους λαθρεμπόρους μειώνονται και πλέον χρησιμοποιούνται μεσάζοντες, πολλοί από τους οποίους λειτουργούν μέσω του δικτύου hawala.

«Κανείς δεν κουβαλάει τόσα χρήματα πάνω του. Οι ξένοι σε μια παράξενη χώρα φοβούνται ότι θα τους ληστέψουν, επομένως η πληρωμή γίνεται μέσω μεσαζόντων», είπε ο Σέρκο (ψευδώνυμο), ο οποίος διευθύνει ένα ταξιδιωτικό γραφείο στο κέντρο της Ράνια (Ιρακινό Κουρδιστάν), ένα συχνό σημείο αναχώρησης για πολλούς μετανάστες.

Στη δεκαετία του 2000, ο «Σέρκο» μετανάστευσε στην Ευρώπη αρκετές φορές, αλλά αποφάσισε πριν από μερικά χρόνια να μείνει σπίτι και να στήσει την επιχείρησή του. Εκτός από την κράτηση εισιτηρίων και την παροχή πληροφοριών για τις βίζες, χρησιμεύει ως ενδιάμεσος μεταξύ μεταναστών και λαθρεμπόρων για προμήθεια. «Ο κόσμος θέλει να φύγει, ό,τι κι αν γίνει», είπε ο Σέρκο, δικαιολογώντας αυτή την υπηρεσία που παρέχουν και πολλές άλλες τοπικές επιχειρήσεις. «Τους βρίσκουμε τους καλύτερους λαθρέμπορους, ώστε να μην τους κλέψουν ή να τους κλέψουν. Μερικές φορές αυτοί οι λαθρέμποροι δεν τηρούν τις υποσχέσεις τους. Σε τελική ανάλυση, δεν είναι σαν να αγοράζεις αεροπορικό εισιτήριο με καθορισμένη ημερομηνία και ώρα αναχώρησης».

Όταν ο Zανιάρ έφυγε από το σπίτι, ο πατέρας του του είπε: «Βρες έναν καλό λαθρέμπορο στην Τουρκία, έναν που θα σου δώσει εγγυήσεις και θα σε βοηθήσω». Η πρώτη προσπάθεια τουνα φτάσει στην Ευρώπη τρία χρόνια νωρίτερα έληξε με τον ξυλοδαρμό του από τη βουλγαρική αστυνομία. Του έκλεψαν όλα τα υπάρχοντα και αναγκάστηκε να επιστρέψει σπίτι του. Το 2021 αποφάσισε να ταξιδέψει δια θαλάσσης. Ο πατέρας του κατέθεσε 12.000 δολάρια σε έναν «μεσίτη» στη Ράνια, ο οποίος έβαλε σε αναστολή την πληρωμή έως ότου ο Ζανιάρ έφτασε με ασφάλεια στον Κρότονα στις ιταλικές ακτές, όταν αφέθηκε ελεύθερος στους λαθρέμπορους στην Κωνσταντινούπολη.

«Βεβαιωνόμαστε ότι οι λαθρέμποροι δεν εξαπατούν τους ανθρώπους, επομένως δεν πληρώνουμε μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους», είπε ένας hawaladar στο Ηνωμένο Βασίλειο. «Βοηθάω 20 ή 30 άτομα να έρθουν εδώ κάθε χρόνο και μέχρι στιγμής δεν είχαμε κανέναν θάνατο ή τραυματισμό. Εάν ένας πελάτης υποχωρήσει, ο λαθρέμπορος λαμβάνει μόνο τη μισή πληρωμή».

Αυτή η πρακτική είναι ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο μεταναστών, ειδικά όταν οι παράνομες απελάσεις έχουν γίνει τόσο συνηθισμένες στα συνοριακά σημεία της ΕΕ. Με έναν τρίτο να κρατά τα χρήματα, ο διακινητής πρέπει να συνεχίσει το έργο του, μέχρι να φτάσουν με επιτυχία στον προορισμό τους οι μετανάστες.

«Δεν επιστρέψαμε ποτέ χρήματα, αλλά αν υπήρχε πρόβλημα, προσφέραμε μια νέα απόπειρα», είπε ο Σαμίρ (ψευδώνυμο), ένας Σύρος που βοήθησε στο λαθρεμπόριο 300 ανθρώπων από την Τουρκία στην Ελλάδα μεταξύ 2015 και 2018. Η δουλειά του ήταν να πάει με τον μετανάστες σε ένα «γραφείο καταθέσεων» (tamin, στα αραβικά), το οποίο συνήθως ήταν μεταμφιεσμένο σε πρακτορείο συναλλάγματος ή διεθνούς μεταφοράς χρημάτων. «Όλοι γνωρίζουν για αυτά τα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της κυβέρνησης. Κανείς δεν τα βάζει μαζί τους γιατί όλοι τα εμπιστεύονται και τα χρησιμοποιούν».

Στο «tamin», ο μετανάστης καταθέτει το συμφωνημένο ποσό και λαμβάνει μια υπογεγραμμένη και σφραγισμένη απόδειξη με όλες τις σχετικές πληροφορίες: ονόματα πληρωτή και παραλήπτη, ποσό και νόμισμα, προμήθεια (3,5%-4,5%), ημερομηνία και κωδικό ασφαλείας. Μόλις οι μετανάστες φτάσουν στον προορισμό τους, στέλνουν ένα μήνυμα μέσω WhatsApp ή άλλης εφαρμογής με μια φωτογραφία της απόδειξης ή τον κωδικό ασφαλείας. Μόνο τότε ο παραλήπτης μπορεί να αποσύρει τα χρήματα. «Υπάρχει επίσης μια συμφωνημένη χρονική περίοδος - συνήθως ένας μήνας - μετά την οποία ο λαθρέμπορος μπορεί να πληρωθεί εάν ο μετανάστης δεν έχει στείλει τον κωδικό» είπε ο Σαμίρ.

Ο Σαμίρ παραδέχεται ότι ένας μετανάστης θα μπορούσε να εξαπατηθεί εάν ο ενδιάμεσος συνεργαστεί με τον λαθρέμπορο, αλλά αυτό συμβαίνει σπάνια. Οι άνθρωποι συνήθως απευθύνονται σε μεσάζοντες στις χώρες καταγωγής τους ή στην Κωνσταντινούπολη (μεγάλος κόμβος στις μεταναστευτικές διαδρομές προς την ΕΕ) της ίδιας εθνικότητας ή εθνοτικής καταγωγής. Ένας hawaladar «δεν θα κατέστρεφε τη φήμη του» εξαπατώντας ανθρώπους, λέει ο Μουσταφά. «Εδώ είμαστε της παλιάς σχολής. Αν έκανε κάτι τέτοιο, κανείς δεν θα έκανε ποτέ ξανά δουλειές μαζί του». Εάν η εμπιστοσύνη καταρρεύσει, το ίδιο συμβαίνει και με το χρηματοπιστωτικό σύστημα, όπως και μια κανονική τράπεζα.

Στην ακτή της Δουνκέρκης

Είναι ένα κρύο, υγρό πρωινό του Ιανουαρίου στο Grande-Synthe (Γαλλία), ένα προάστιο της Δουνκέρκης στη Μάγχη. Η Κουρδοϊρακινή δημοσιογράφος Aisha (ψευδώνυμο) και οι δύο κόρες της στριμώχνονται γύρω από μια φωτιά δίπλα σε πλαστικές αυτοσχέδιες σκηνές κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών. «Ήμουν στη Δουνκέρκη για ένα μήνα με μια ΜΚΟ που βοηθά γυναίκες και παιδιά», είπε η Aisha. «Αλλά ήμασταν εδώ τις τελευταίες τρεις νύχτες γιατί θέλουμε να περάσουμε τη Μάγχη. Έφυγα από το σπίτι μου γιατί με έδιωξαν για τη δουλειά μου. Πρώτα πέταξα από το Ιράκ στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί ταξιδέψαμε στην Κροατία μέσω ξηράς χρησιμοποιώντας έναν λαθρέμπορο. Στην Κροατία με ξυλοκόπησαν οι αστυνομικοί. Μετά έφτασα στη Γαλλία με τη βοήθεια ενός άλλου λαθρέμπορου. Κάθε φορά που περνάω τα σύνορα, στέλνω ένα μήνυμα WhatsApp για να δώσω στον πατέρα μου την τοποθεσία μας. Μετά λέει στον μεσίτη να πληρώσει τους λαθρέμπορους».

Έτσι πέρασε τις τελευταίες του μέρες ο Zανιάρ λίγο περισσότερο από ένα χρόνο νωρίτερα,περιμένοντας στη Δουνκέρκη για ένα μήνα. Ο καιρός ήταν κακός και τα σκάφη χειρότερα, έτσι δεν μπορούσε να περάσει τη Μάγχη για την Αγγλία. «Ήταν πολύ άτυχος», είπε ο πατέρας του, ο οποίος είχε καταθέσει 3.100 δολάρια σε έναν ντόπιο «hawaladar» για να πληρώσει το τελευταίο σκέλος του ταξιδιού του γιου του. Τελικά, ο Zανιάρ και ένας φίλος τους βρήκαν έναν Κουρδοϊρακινό λαθρέμπορο που ονομαζόταν Μπαϊντάρ για να τους μεταφέρει απέναντι. Ο καιρός ήταν ακόμα άθλιος, αλλά πήγαν ούτως ή άλλως.

«Το σκάφος μπορούσε να χωρέσει με ασφάλεια 20 άτομα, αλλά ξεκίνησαν με περισσότερα. Κάλεσαν τον λαθρέμπορο και είπαν ότι επέστρεφαν γιατί το σκάφος έβαλε νερό. Αλλά ο λαθρέμπορος απείλησε να τους σκοτώσει αν επέστρεφαν», είπε ο Iσμαήλ Χαμάντ, πατέρας ενός άλλου θύματος, στο σπίτι του στο Ιρακινό Κουρδιστάν.

Ενώ το σύστημα hawala παρέχει ασφάλιση για τους μετανάστες, πιέζει επίσης τους λαθρέμπορους να παραδώσουν, έτσι πολλοί θα πιέσουν μόνο για να πληρωθούν. Πολλοί μεσάζοντες αρνούνται να πληρώσουν έναν λαθρέμπορο εάν ο μετανάστης πεθάνει και θα επιστρέψουν τα χρήματα στην οικογένεια. «Υπάρχουν μερικοί καλοί λαθρέμποροι που δεν θα πιέσουν έναν μετανάστη που θέλει να υποχωρήσει», είπε ένας μετανάστης στο Καλαί (Γαλλία). «Αλλά το 90% από αυτούς δεν είναι έτσι. Θα σε αναγκάσουν ακόμη και να επιβιβαστείς στη βάρκα».

Πλημμυρισμένη από την τεράστια εισροή παράτυπων μεταναστών στη Μάγχη (σχεδόν 46.000 πέρυσι, 60% περισσότεροι από το 2021), η Συντηρητική κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου πρότεινε νόμο που επιβάλλει ισόβια απαγόρευση στους αιτούντες άσυλο να φτάνουν με βάρκα. Πέρυσι, σύναψε συμφωνία με τη Ρουάντα για να κρατήσει τους απελαθέντες μετανάστες σε καταυλισμούς ενώ αυτοί υποβάλλουν αίτηση για άσυλο.

Αλλά ο περιορισμός της παράτυπης μετανάστευσης είναι σαν να προσπαθείς να φέρεις νερό με κόσκινο. «Δεδομένου ότι δεν έχουμε τρόπο να μεταναστεύσουμε με ασφάλεια και νόμιμα, πρέπει να πάμε σε ένα hawaladar», λέει ο Γκόραν, ένας 19χρονος Κουρδοϊρακινός που περιμένει στη Δουνκέρκη. Ένας άλλος νεαρός Κούρδος από το Ιράν συμμετέχει στη συζήτηση. «Ακόμη και αν [οι αρχές] προσπαθήσουν να κυνηγήσουν το δίκτυο hawala, οι άνθρωποι θα βρουν έναν άλλο τρόπο, όπως να χρησιμοποιήσουν κάποιον που δεν είναι στο ραντάρ κανενός». Στο άμεσο μέλλον, οι λαθρέμποροι και οι μεσίτες είναι βέβαιο ότι θα ευδοκιμήσουν καθώς εξυπηρετούν τα εκατομμύρια των ανθρώπων που η μόνη τους επιλογή είναι να κάνουν επικίνδυνα ταξίδια αναζητώντας καλύτερες ζωές.

Πηγή: Εl Pais