Ινδικός Ωκεανός: Η μυστηριώδης «τρύπα έλλειψης βαρύτητας» - Επιστήμονες εξηγούν πώς δημιουργήθηκε

Ο Ινδικός Ωκεανός έχει μια μυστηριώδη «τρύπα έλλειψης βαρύτητας» έκτασης εκατομμυρίων τετραγωνικών μιλίων, όπου η στάθμη της θάλασσας είναι 300 πόδια χαμηλότερα – και οι επιστήμονες τελικά πιστεύουν ότι ξέρουν τι την προκάλεσε

Οι επιστήμονες γνώριζαν για την ύπαρξη μιας «τρύπας» αυτής στον Ινδικό Ωκεανό εδώ και δεκαετίες, αλλά ήταν προβληματισμένοι ως προς το τι την πεοκάλεσε.

Γνωστή επίσημα ως «Indian Ocean Geoid Low», δεν είναι μια συμβατική φυσική τρύπα, αλλά μάλλον μια περιοχή του ωκεανού όπου η βαρύτητα είναι χαμηλότερη από το μέσο όρο.

Αυτή η... βουτιά στη βαρύτητα σημαίνει ότι η στάθμη του νερού είναι περίπου 340 πόδια χαμηλότερη από τη γύρω περιοχή – σαν ένα αυλάκι σε μια «ανώμαλη πατάτα».

Τώρα, μια ομάδα ερευνητών στην Ινδία ισχυρίζεται ότι η τρύπα σχηματίστηκε από μάγμα χαμηλής πυκνότητας που αναδύθηκαν από τον μανδύα της Γης από τα υπολείμματα μιας βυθισμένης τεκτονικής πλάκας που ονομάζεται Τηθύς, που χάθηκε όταν η Ινδία έγινε μέρος της Ασίας πριν από 50 εκατομμύρια χρόνια.

Τα κομμάτια αυτά του μανδύα - εξάρσεις ασυνήθιστα θερμών πετρωμάτων μέσα στον μανδύα της Γης - γενικά πιστεύεται ότι προκαλούνται από βαρυτικές ανωμαλίες γύρω από τη Γη.

Η νέα μελέτη διεξήχθη χρησιμοποιώντας προσομοιώσεις υπολογιστή από δύο γεωφυσικούς στο Ινδικό Ινστιτούτο Επιστημών στην πόλη Bengaluru. «Χρησιμοποιώντας αυτές τις προσομοιώσεις, θα μπορούσαμε να δούμε αυτό το γεωειδές χαμηλό να είναι ανύπαρκτο σε κάποιο σημείο και στη συνέχεια να διαμορφώνεται πριν από περίπου 20 εκατομμύρια χρόνια», είπε η συγγραφέας της μελέτης Attreyee Ghosh στο Daily Mail.

«Τέτοιου είδους μελέτες θα μας βοηθούσαν να αντιμετωπίσουμε πολλά από τα άλυτα ακόμη χαρακτηριστικά της Γης στο μέλλον». Η Γη συχνά απεικονίζεται ως μια τέλεια στρογγυλή σφαίρα σε εικονογραφήσεις, αλλά οι ειδικοί πιστεύουν ότι μοιάζει περισσότερο με μια «ανώμαλη πατάτα» όσον αφορά το σχήμα της.

Η ανώμαλη επιφάνεια του πλανήτη μας οφείλεται σε περιοχές ανομοιόμορφης βαρύτητας που προκύπτουν από την άνιση κατανομή της ύλης στο εσωτερικό του. Στις επιφανειακές παραμορφώσεις προστίθεται η κίνηση των τεκτονικών πλακών που έχουν δημιουργήσει βουνά και κοιλάδες στην επιφάνεια της Γης.

Δεδομένου ότι οι ωκεανοί καλύπτουν περίπου το 70% της επιφάνειας του πλανήτη, αυτές οι παραμορφώσεις επηρεάζουν και το σχήμα των ωκεανών.